Ingezonden persbericht


12cef4a.jpg

PERSBERICHT

Imago werkgever steeds minder belangrijk

Manpower presenteert de nieuwe generatie werknemers

DIEMEN, 8 november - Vergeleken met vorige generaties hecht de nieuwe werknemer veel minder aan contractzekerheid en lifetime employment. Persoonlijke ontwikkeling staat hoger genoteerd dan bedrijfsprestaties als het gaat om de grondslag voor trots en zelfvertrouwen. Daarmee hebben ook de traditioneel grote namen en de imago s van werkgevers aan belangrijkheid ingeboet. Dit is een van de conclusies uit het onderzoek van HR-dienstverlener Manpower naar de opvattingen, verwachtingen en wensen van de werknemers van morgen. Aan het onderzoek namen 1737 respondenten deel. Aanvullend zijn 40 diepte-interviews gehouden.

Voor veel jongeren hebben grote ondernemingen vooral instrumentele voordelen: betere organisatie en meer kansen. In het mediatijdperk waarin de nieuwe werknemers zijn opgegroeid, hebben ze geleerd imagocampagnes op hun waarde te schatten. Zij willen van hun potentiële werkgevers weten hoe de sfeer er is en wat voor mensen er werken. Voor lageropgeleide en allochtone jongeren ligt dat iets genuanceerder: de eersten menen dat grotere bedrijven betere doorgroeimogelijkheden hebben, de tweede groep ziet werken voor een groot bedrijf (nog) als een prestatie waaraan ze eigenwaarde ontleent.

Status / lifestyle

De nieuwe werknemer (m/v) stelt vooral niet-materiële eisen aan werk. Hij gaat ervan uit dat de beloning goed geregeld is en hecht over het algemeen weinig waarde aan status en positie. Vrijheid, afwisseling, uitdaging en ruimte voor het privé-leven zijn daarentegen zeer belangrijk. De nieuwe werknemer zoekt naar werk dat aansluit bij zijn levensdoelen. Hij is ambitieus, maar anders dan zijn voorgangers. De statusbaan is uit, lifestylewerk is in. Voor organisaties en hun HR-afdelingen zal de komst van de nieuwe werknemer aanpassingen vergen , aldus Hans Leentjes, algemeen directeur van Manpower Nederland. Werkgevers willen hun mensen moderne arbeidsvoorwaarden bieden en werkomstandigheden die aansluiten bij de behoeften van de, steeds schaarsere, arbeidskrachten. Denk aan flexibele werktijden, arbeidscontracten en/of organisatievormen. Inzicht in de mentaliteit van de nieuwe generatie op de arbeidsmarkt is daarvoor crucialer dan ooit.

Parttime carrière

Werk en privé-leven op een bevredigende manier combineren, dat wil de nieuwe generatie werknemers. 46% van de jongeren meent dat het voor een leuke carrière niet nodig is om fulltime te werken. Dat percentage is bij oudere werknemers nog hoger. Ook als het cijfer gecorrigeerd wordt voor de hogere carrièreverwachtingen van jonge mensen, blijkt dat parttime werken steeds meer de norm wordt.

Geld is geen issue

50 jaar) geeft inhoudelijk interessant werk voldoening, jongeren (

Relatie met de werkgever

De werknemers van morgen zijn ambigu in de relatie die zij met hun werkgevers willen. Enerzijds gaan ze ervan uit niet al te lang bij een werkgever te werken en vinden vooral hogeropgeleiden dat zelfs niet wenselijk. Die houding vertaalt zich in minder emotioneel commitment naar de werkgever. Anderzijds willen ze wel erkend worden als persoon, zoals ze hun hele leven al gewend zijn. Soms leidt dat tot stevige teleurstellingen. Ontslag krijgen door reorganisatie bijvoorbeeld is voor deze generatie een extra bittere pil. Aan de onderkant van de arbeidsmarkt tekent zich een groep werknemers af die, vaak door dit soort ervaringen, vinden dat ze als productiemiddel worden behandeld. In reactie stellen ze zich legalistisch op: ze willen precies weten tot wat ze verplicht zijn en zijn niet gauw bereid extra stappen te zetten.

Wel / geen ambitie?

Manpower publiceert de resultaten van het onderzoek in twee versies: voor werkgevers en HR-professionals wordt de nieuwe werknemer gepresenteerd in de serie van Manpower Witboeken, waarmee deskundigheidsbevordering wordt beoogd. Voor werknemers en werkzoekenden ziet een populairdere publicatie het licht onder de titel Wel / geen ambitie? . Hierin wordt ook aandacht besteed aan de zeven verschillende typen nieuwe werknemers die Manpower onderscheidt, waaronder de thrillseeker en de sociale netwerker. Bovendien zijn er vijf interviews met nieuwe werknemers opgenomen.

Citaten uit het onderzoek

Voor 48% van de jongeren is een baan zonder uitdaging geen optie: zij vertrekken.

Slechts 10% van de hbo ers en 6% van de wo ers wil graag leidinggeven. In 1995 waren die percentages 4 keer zo hoog!

Mijn vader werkte heel hard en de eisen van zijn werk werden nooit ter discussie gesteld. Ik vind dat ik ook verplichtingen heb naar mijn familie en vrienden toe. (Man, 21 jaar.)

Als je een gesprek aanvraagt met je baas, is dat meteen zo zwaar. Ze denken gelijk dat je salariseisen gaat stellen of zo. Zitten ze helemaal nerveus tegenover je en bieden ze je een cursusje aan. Terwijl ik alleen maar even wil praten, van gedachten wil wisselen. (Vrouw, 22 jaar.)

Over Manpower

Manpower is een full-service organisatie in de wereld van werk, voor grote en kleine, lokale, nationale en internationale ondernemingen. De eigentijdse dienstverlening omvat de werving van personeel op vaste, tijdelijke en contractbasis, assessment en selectie, training, outplacement, outsourcing en consulting. In Nederland heeft Manpower 150 kantoren op locaties waar 750 consultants werken. Iedere vestiging vormt dankzij het nationale en internationale Manpower-netwerk een kennisbank en vraagbaak voor zowel werkgevers als kandidaten. Manpower is actief onder vijf merknamen: Manpower, Manpower Professional, Right Management, Jefferson Wells en Elan. Voor meer informatie over Manpower kunt u terecht op www.manpower.nl.

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie,