Werken: van status naar lifestyle

Manpower uitzendorganisatie

DIEMEN, 8 november 2006 De nieuwe werknemer (m/v) stelt vooral niet-materiële eisen aan werk. Hij gaat ervan uit dat de beloning goed geregeld is en hecht over het algemeen weinig waarde aan status en positie. Vrijheid, afwisseling, uitdaging en ruimte voor het privé-leven zijn daarentegen zeer belangrijk. De nieuwe werknemer zoekt naar werk dat aansluit bij zijn levensdoelen. Hij is ambitieus, maar anders dan zijn voorgangers. De statusbaan is uit, lifestylewerk is in. Dit zijn de meest opvallende conclusies uit het onderzoek van HR-dienstverlener Manpower naar de opvattingen, verwachtingen en wensen van de werknemers van morgen. Aan het onderzoek namen 1737 respondenten deel. Aanvullend zijn 40 diepte-interviews gehouden.

Voor organisaties en hun HR-afdelingen zal de komst van de nieuwe werknemer aanpassingen vergen, aldus Hans Leentjes, algemeen directeur van Manpower Nederland. Flexibilisering van de arbeidsmarkt blijkt niet langer vooral een wens van werkgevers. Door de individualisering en emancipatie is ook bij werknemers de behoefte aan keuzevrijheid toegenomen. De traditionele fasen (leren, werken en kinderen krijgen tussen je 25e en 35e en dan doorwerken tot je 65e) ligt steeds minder vast. Adequaat inspelen op deze ontwikkeling is voor organisaties van groot belang. Bijvoorbeeld door het toepassen van flexibele werktijden, arbeidscontracten en organisatievormen.

Geld is geen issue
De nieuwe werknemer, hoog- of laagopgeleid, noemt uitdaging het belangrijkste kenmerk van zijn droombaan, maar verstaat daaronder vooral: kortlopende projecten realiseren met een duidelijk einddoel, waarin de individuele bijdrage aan het resultaat herkenbaar is. Plezier in het werk is eveneens cruciaal, maar wordt door verschillende leeftijdsgroepen anders ingevuld. Voor ouderen 50 jaar geeft inhoudelijk interessant werk voldoening, jongeren 25 jaar beschouwen het contact met collega s als doorslaggevend voor de werksfeer. Geld is eigenlijk geen issue. Geen geld overigens wel; de meeste nieuwe werknemers gaan er eenvoudigweg vanuit dat ze voldoende zullen verdienen om een leuk leven te kunnen leiden. De beklimming van de corporate ladder heeft veel van zijn glans verloren. Persoonlijke ontplooiing is veel breder geworden.

Flexibele contracten gewild
De nieuwe werknemers gaan er niet meer van uit dat een vast arbeidscontract of een goed contact met de werkgever zekerheid oplevert. Toch karakteriseren de meeste jongeren hun arbeidsmarktpositie niet als onzeker. Immers, zekerheid creëer je zelf, door wie je bent, de ervaringen die je opdoet en je opleiding. Bovendien wordt de nieuwe werknemer al jaren verteld dat er vanwege de vergrijzing grote vraag naar arbeid zal zijn. Flexibele contracten zijn steeds gewilder bij een groeiende groep nieuwe werknemers. Voor hoogopgeleiden is flexwerk dé manier om werk in te passen in een bevredigend leven. Voor jongeren aan de onderkant van de arbeidsmarkt is flexwerk, behalve een neutrale, relatief onbetwiste realiteit, aantrekkelijk vanwege de afwisseling.

Opgroeien in de jaren negentig
De generatie die nu net werkt of binnenkort gaat werken, beleefde haar formerende periode grofweg tussen 1993 en 2001, een tijd van optimisme en economische bloei. Plezier maken mocht, genieten van je geld was je goed recht. Kinderen werden opgevoed in een niet-hiërarchisch onderhandelingshuishouden waarin hen werd geleerd dat ze goed waren zoals ze waren. Mede door de twijfelachtige houdbaarheid van de verzorgingsstaat kreeg het idee van de eigen verantwoordelijkheid alle ruimte. Voor wie wilde lag de wereld open. Waar dertigers en veertigers soms moeite hebben hun behoefte aan zelfontplooiing te paren aan de eisen van sociale omgang, gaan twintigers onbekommerd relaties aan. Familie, vrienden en partners beperken je niet, maar vormen je juist, vindt de nieuwe werknemer. Offers brengen voor het werk is daarom slechts mogelijk als dat het privé-leven en de eigen vrijheid niet schaadt.

Wel / geen ambitie?
Manpower publiceert de resultaten van het onderzoek in twee versies: voor werkgevers en HR-professionals wordt De Nieuwe Werknemer gepresenteerd in de serie van Manpower Witboeken, waarmee deskundigheidsbevordering wordt beoogd. Voor werknemers en werkzoekenden ziet een populairdere publicatie het licht onder de titel Wel / geen ambitie?. Hierin wordt ook aandacht besteed aan de zeven verschillende typen nieuwe werknemers die Manpower onderscheidt, waaronder de thrillseeker en de sociale netwerker. Bovendien zijn er vijf interviews met nieuwe werknemers opgenomen.

Citaten uit het onderzoek
Voor 48% van de jongeren is een baan zonder uitdaging geen optie: zij vertrekken. Over 7 jaar ben ik 26 en dan wil ik natuurlijk wel een eigen huis hebben.(Man, werkend, 19 jaar.)
Slechts 10% van de hbo ers en 6% van de wo ers wil graag leidinggeven. In 1995 waren die percentages 4 keer zo hoog!
Mijn vader werkte heel hard en de eisen van zijn werk werden nooit ter discussie gesteld. Ik vind dat ik ook verplichtingen heb naar mijn familie en vrienden toe. (Man, 21 jaar.) Werk is niet het belangrijkste in het leven. Bovendien: je redt het wel met twee vier-dagen-salarissen. Om me heen denkt iedereen dat de ideale situatie met kinderen is: beide drie dagen werken, kind één dag op de crèche. Ik wil geen kinderen, dus vier dagen werken zal het wel worden. Dan hou ik tijd over voor uitgaan, vrienden en dingen regelen.(Vrouw, 20 jaar.)
Als je een gesprek aanvraagt met je baas, is dat meteen zo zwaar. Ze denken gelijk dat je salariseisen gaat stellen of zo. Zitten ze helemaal nerveus tegenover je en bieden ze je een cursusje aan. Terwijl ik alleen maar even wil praten, van gedachten wil wisselen.(Vrouw, 22 jaar.)

Over Manpower
Manpower is een full-service organisatie in de wereld van werk, voor grote en kleine, lokale, nationale en internationale ondernemingen. De eigentijdse dienstverlening omvat de werving van personeel op vaste, tijdelijke en contractbasis, assessment en selectie, training, outplacement, outsourcing en consulting. In Nederland heeft Manpower 150 kantoren op locaties waar 750 consultants werken. Iedere vestiging vormt dankzij het nationale en internationale Manpower-netwerk een kennisbank en vraagbaak voor zowel werkgevers als kandidaten. Manpower is actief onder vijf merknamen: Manpower, Manpower Professional, Right Management, Jefferson Wells en Elan. Voor meer informatie over Manpower kunt u terecht op www.manpower.nl.

EINDE BERICHT

Noot voor de redactie,