Ingezonden persbericht
Persbericht
8 november 2006
Salesforce.com's Apex: de programmeertaal die on-demand voorgoed verandert
~ Met Apex applicaties en platform kunnen bedrijven zich concentreren op innovatie in plaats van infrastructuur ~
~ Apex vergroot de mogelijkheden voor direct op AppExchange beschikbare applicaties ~
Salesforce.com (NYSE: CRM), technologie- en marktleider op het gebied van on-demand business services, heeft de komst van Apex aangekondigd. Deze programmeertaal en het bijbehorende Apex-platform geven een blik op de toekomst van zakelijke applicaties. Apex geeft klanten dezelfde techniek en hetzelfde platform in handen waarmee salesforce.com haar marktleidende on-demand service opgebouwd heeft.
De Apex-taal en -applicaties zullen draaien op salesforce.com's service, waardoor bedrijven bevrijd worden van het kopen en implementeren van een complexe ICT-infrastructuur. Operating systems, databases, applicatie- en webservers, datacenters en andere infrastructurele zaken zijn niet meer nodig. Het 'ecosysteem' kan iedere applicatie on-demand maken en draaien met de veiligheid, betrouwbaarheid en mogelijkheid tot upgraden die klanten van salesforce.com gewend zijn. Door beschikbaarheid via AppExchange hebben klanten nog meer keuze in zakelijke applicaties.
"Zoals Java de creatie van miljoenen internetapplicaties mogelijk maakte, zal Apex on-demand diensten veranderen," zegt Marc Benioff, voorzitter en CEO bij salesforce.com. "Met Apex kan iedereen intelligente transactionele applicaties maken die draaien op ons multi-tenant platform. Dus zonder welke infrastructurele investering dan ook. Nu alles on-demand gebouwd kan worden, is geen uithoek van de zakelijke software meer veilig."
Klanten kunnen met Apex de Salesforce-diensten die ze al gebruiken aanpassen aan hun specifieke situatie, bijvoorbeeld door het herprogrammeren van componenten als Campaigns, Cases of Opportunities. Maar ook het ontwikkelen van compleet nieuwe componenten is mogelijk. Het succes dat bedrijven nu hebben met Salesforce on-demand applicaties kan tot diep in de organisatie worden uitgebreid met applicaties die nooit eerder on-demand mogelijk waren. Denk aan enterprise resource planning (ERP), ingewikkelde applicaties die in de ecommerce gebruikt worden en hoogintelligente applicaties voor opbrengstenmanagement en andere financiële toepassingen. Klanten kunnen on-demand applicaties sneller en eenvoudiger bouwen dan ooit tevoren.
"Het Apex-platform van salesforce.com illustreert een trend: de beweging naar steeds flexibelere systemen die de leiding teruggeven aan de klanten," zegt Chris Barbin, senior vice-president of Business Operations en CIO, Borland Software. "Dit typeert ook de Borland solutions strategie en het wordt een steeds belangrijkere prioriteit voor klanten. Apex kan ons een ongelooflijk krachtige basis bieden waarop we bedrijfsbrede applicaties kunnen aanbieden die passen bij onze eisen, processors en beperkingen."
Apex wordt de eerste on-demand programmeertaal ter wereld. Het is een Java-achtige programmeertaal, die veilig, gemakkelijk en snel is. Java-programmeurs zullen het direct als vertrouwd ervaren. Alles dat ontwikkeld is met Apex kan als webservice beschikbaar worden gesteld en is beschikbaar via SOAP- en XML-standaarden.
Het Apex-platform
Apex wordt het platform voor 'development as a service'. Als toevoeging op de Apex-programmeertaal bevat het platform mogelijkheden voor 'embedded mash-ups', analyses, mobiliteit, workflow en approvals. Ook kan het informatie leveren door middel van een nieuwe application program interface (API). Nieuwe onderdelen op het Apex-platform zijn:
* Data Relations API: maakt het mogelijk om complexe data-relaties te bekijken en beheren.
* Real Time Messaging and Integration: laat andere applicaties, inclusief een middleware-systeem, message bus of software-applicatie direct iets weten als er veranderingen zijn in het Salesforce-systeem.
* AJAX Toolkit: creëert business mash-ups tussen Salesforce en andere systemen zoals Google Maps of Skype's VoIP-service en is opgewaardeerd om de nieuwe onderdelen te ondersteunen.
Apex en AppExchange
Alle Apex-componenten en -applicaties worden beschikbaar via salesforce.com's AppExchange. Zo kan de gehele on-demand gemeenschap profiteren van Apex. Op dit moment zijn er via de AppExchange al 150.000 'testritten' en meer dan 14.000 klantinstallaties geweest van de ruim 400 beschikbare applicaties. 's Werelds eerste on-demand directory is terug te vinden via www.salesforce.com/appexchange.
Prijzen en beschikbaarheid
Beschikbaarheid van het Apex-platform staat op dit moment gepland in samenhang met Salesforce Winter '07. De Apex-programmeertaal wordt beschikbaar in de eerste helft van 2007.
(592 woorden)
Bericht voor de redactie
Over Salesforce.com
Salesforce.com is markt- en technologieleider in on-demand zakelijke diensten. Met de Salesforce-familie aan on-demand applicaties kunnen klanten al hun sales-, support-, marketing- en partnerinformatie beheren en delen. Met Apex, salesforce.com's on-demand programmeertaal en platform, kunnen klanten, ontwikkelaars en partners krachtige nieuwe on-demand applicaties bouwen. En voor het eerst: hun eigen code schrijven en draaien via de service van salesforce.com met de vertrouwde veiligheid, betrouwbaarheid, upgrade-mogelijkheden en gebruiksgemak. Klanten kunnen ook gebruik maken van Succesforce, salesforce.com's aanbod aan training, ondersteuning, consulting en best-practices.
Vanaf juli 2006 beheert salesforce.com de klantinformatie van circa 24.800 klanten en circa 501.000 betalende abonnees, waaronder klanten als Advanced Micro Devices (AMD), America Online (AOL), Avis/Budget Rent A Car (Cendant Rental Car Group), Dow Jones Newswires, Nokia, Polycom en SunTrust. Alle nog niet aangekondigde diensten of features waar in dit of andere persberichten en openbare verklaringen aan wordt gerefereerd, zijn momenteel nog niet beschikbaar en hoeven niet op tijd of helemaal niet te worden geleverd. Klanten die onze diensten aanschaffen moeten de aankoopbeslissing maken gebaseerd op de features die momenteel aanwezig zijn. Het hoofdkantoor van salesforce.com is gevestigd in San Francisco. Daarnaast heeft salesforce.com kantoren in Europa en Azië. Het bedrijf is genoteerd aan de New York Stock Exchange met het 'ticker' symbool 'CRM'. Bezoek voor meer informatie www.salesforce.com.
###
Salesforce.com is a registered trademark of, and Apex, AppExchange, The Business Web and Successforce are trademarks of salesforce.com, Inc., San Francisco, California. Other names used may be trademarks of their respective owners
Voor verdere persinformatie, fotografie of een interview kunt u contact opnemen met Marisa Pumares van LEWIS Communicatie:
Tel: +31 (0)40 235 46 00 Fax: +31 (0)40 235 46 01
E-mail: marisap@lewispr.com Website: http://www.lewispr.com
Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Jane Hynes, Director of Public Relations bij salesforce.com EMEA:
Tel: +44 7789 226 097
E-mail: jhynes@salesforce.com Website: http://www.salesforce.com