Ingezonden persbericht
----------
PERSBERICHT
Ede, 8 november 2006
Omzet thuiswinkels stijgt met 11% naar ¤ 1,8 miljard
'Online Sinterklaasverkopen stuwen omzet thuiswinkelbranche naar recordhoogte'
De Nederlandse thuiswinkelmarkt is in de eerste helft van 2006 doorgegroeid naar ¤ 1,79 miljard. Ten opzichte van het eerste halfjaar van 2005 is dat een toename van 11,4%. Deze stijging is toe te schrijven aan de stijging van online consumentenbestedingen die met 24,8% naar ruim ¤ 1,33 miljjard groeide. Bijna driekwart van de omzet van de Nederlandse thuiswinkelmarkt (internet, catalogus, post, etc.) wordt inmiddels via internet gerealiseerd.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De cijfers over de eerste helft van 2006 zijn een nieuwe exponent van het toenemende vertrouwen van consumenten in het winkelen op internet. De totale thuiswinkelmarkt is sinds 2000 ruim verdubbeld en het eind van de groei is nog niet inzicht. Ten opzichte van de reguliere detailhandel heeft het thuiswinkelen opnieuw een grotere groei doorgemaakt.'
'Met Sinterklaas nog voor de boeg zorgt deze groei ervoor dat we voor 2006 een totale omzet van de thuiswinkelbranche van ¤ 3,6 miljard verwachten. Dat komt neer op een bbesteding via internet van zo'n ¤ 3 miljard', voorsppelt Jongen.
Thuiswinkelen versus detailhandel
Net als vorig jaar stijgt de omzet in de eerste helft van het jaar in de thuiswinkelbranche (11,4%) sneller dan die van de reguliere detailhandel (6,8%). De detailhandel heeft zich daarmee hersteld van de dalende trend van de afgelopen drie jaar. Bij de Nederlandse detailhandelsomzet zijn food en non-food inbegrepen, bij de thuiswinkelbranche tellen de omzetten van online reizen, tickets en verzekeringen mee.
De cijfers voor verkopen op afstand, waarin alle verkoopkanalen gemeten zijn, maken onderdeel uit van de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met Blauw Research en mede gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De 400 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org vertegenwoordigen zo'n 80% van de totale Nederlandse thuiswinkelmarkt.
Omzetontwikkeling thuiswinkelbranche (alle kanalen) in miljarden euro's per jaar
1998:
¤ 1,01
1999:
2000:
¤ 1,52
2001:
¤ 1,84
2002:
¤ 2,20
2003:
¤ 2,50
2004:
¤¬ 2,84
2005:
¤ 3,26
2006-1:
¤ 1,79
De forse stijging van de omzet van Nederlandse thuiswinkelbedrijven is te danken aan de sterke groei van consumentenbestedingen op internet. In de eerste helft van 2006 stegen de aankopen via internet als bestel- en verkoopkanaal naar ¤ 1,33 miljard, een stijgiing van 24,8% ten opzichte van de eerste helft van 2005. Ook nieuwe toetreders tot de markt, variërend van traditionele detailhandel tot financiële dienstverleners, dragen bij aan de snelgroeiende omzetstijging.
Producten via thuiswinkelen naar 4,4% van detailhandel
Het aandeel van de verkoop van producten in de thuiswinkelbranche ten opzichte van de reguliere detailhandel bedraagt nu 4,4% (4,2% in 2005). Het aandeel van de via internet verkochte producten ten opzichte van de reguliere detailhandel bedraagt nu 3,3% (2,8% in 2005).
De omzetstijging van verkoop van producten via thuiswinkelen (alle kanalen) bedroeg in de eerste helft 11,4%. De omzetstijging van verkoop van producten via internet bedroeg in deze periode 24,8%. De omzet van de reguliere detailhandel steeg volgens het CBS voor het eerst sinds 2002 met 6,8%.
Explosieve toename verkoop verzekeringen via internet
Met name de verkoop van verzekeringen via internet neemt toe. Had dit in de eerste helft van 2005 nog een aandeel van ¤ 81 miljoen,, in het eerste half jaar van 2006 steeg de omzet met 79% tot ¤ 145 miljoen. Na de verkoop van reizen (¤ 571 1 miljoen) is de verkoop van verzekeringen via het internet de belangrijkste groep. Ook kopen Nederlanders veel consumentenelektronica (¤ 118 miljoen) en kleding (¤ 10 108 miljoen) via het wereld wijde web.
- - - - EINDE PERSBERICHT - - - -
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van 400 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus post, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van de Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.
Achtergrondinformatie (