Vrouwen die bladen lezen stemmen avontuurlijker
Sanoma uitgevers
Hoofddorp, 7 november 2006 -
Lezeressen van bladen als Margriet, esta en Flair zijn veel minder enthousiast over de
grote politieke partijen dan de gemiddelde Nederlandse vrouw. Veel liever dan PvdA of
CDA, zien zij de SP of GroenLinks regeren, terwijl ze ook nieuwe kleine partijen als de
Partij voor de Vrijheid en de Partij voor de Dieren een kans willen geven.
Dit blijkt uit een onderzoek dat Maurice de Hond deed naar de politieke voorkeuren van
lezers van zestien uiteenlopende vrouwenbladen op de speciale website
www.alsvrouwenhetvoorhetzeggenhadden.nl in opdracht van Sanoma Uitgevers, de grootste
multimediale uitgever in Nederland, aangevuld met De Honds eigen onderzoek op
www.peil.nl. 'Vrouwen zijn altijd avontuurlijker in hun stemgedrag dan mannen,' zegt De
Hond, 'maar lezeressen van tijdschriften van Sanoma Uitgevers zijn nog avontuurlijker.'
Meer steun voor Dieren en Vrijheid
Zo krijgt de Partij voor de Dieren landelijk slechts 2 procent van de vrouwelijke stem,
maar het dubbele van de lezeressen van de dertien bladen van Sanoma Uitgevers die
meededen aan de enquête. Een op de tien lezeressen van Beau Monde stemt op de
Partij van de Vrijheid van Geert Wilders als er vandaag verkiezingen zouden zijn,
landelijk is dit een op de vijfentwintig vrouwen.
Hekel aan Bos en Balkenende
Gevraagd naar hun voorkeur voor Balkenende of Bos als nieuwe premier, wint Bos met een
kleine marge, maar een veel groter percentage vindt eigenlijk geen van beide geschikt
voor het premierschap. De Hond: 'Meer mensen hebben een hekel aan Bos of Balkenende dan
een voorkeur voor een van de twee.'
Cosmopolitan- en Yes-lezeressen geven hun meeste steun aan de VVD, maar zien toch liever
Bos als premier dan Balkenende. Van Nouveau-lezeressen krijgt de PvdA de meeste stemmen,
toch willen zij liever Balkenende als premier.
SP grote winnaar
Verrassend is dat niet het klassiek feministische Opzij maar het spirituele blad Happinez,
overigens geen van beide titels van Sanoma Uitgevers, de meeste linkse lezeressen heeft,
als je de stemmen voor alle linkse partijen bij elkaar optelt.
Grote winnaar onder de bladenlezende vrouwen is de SP. Veel lezeressen, ook van bladen van
Sanoma Uitgevers als Story, Viva en Libelle, geven hun stem aan de Socialistische Partij
als er vandaag verkiezingen zouden zijn.
'De SP is de nieuwe PvdA,' zegt De Hond. 'Veel vrouwen vertrouwen Marijnissen. Bos vinden
ze minder authentiek.' In de populariteit van de SP onder vrouwen ziet De Hond 'een
vertaling van het zorgzame'.'Vrouwen lijken wat meer op emotie te stemmen en mannen meer
op ratio.'
Iedereen kan een SP-kiezer zijn
Wellicht de belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat niet langer een duidelijk
verband bestaat tussen de bladen die iemand leest en zijn of haar politieke voorkeur. De
Hond: 'Het electoraat is geatomiseerd. Een SP-kiezer staat niet per definitie gelijk aan
een bijstandsmoeder. Iedereen kan een SP-kiezer zijn.'
Pittigste politica van Nederland
De Hond presenteert de resultaten voor alle afzonderlijke titels op de Bladenmakersweek
Special Day op 7 november. Viva reikt bij die gelegenheid tevens de Viva Spicy Award uit
aan de meest 'spicy' (pittige) politica van Nederland, gekozen door Viva lezeressen op
www.viva.nl.
Over de Bladenmakersweek
De Bladenmakerweek (BMW), een jaarlijkse bijeenkomst met zo'n 80 inspirerende lezingen en
informatieve workshops voor professionele bladenmakers, is een initiatief van Sanoma
Uitgevers. De eerste BMW vond in voorjaar 2005 plaats en maakte deel uit van de interne
opleiding van medewerkers. In het najaar organiseert Sanoma Uitgevers bovendien de
Bladenmakersweek Special Days, twee themadagen om de inspiratie en ideeën opgedaan
tijdens de BMW levend te houden.
Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met ruim 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende
extensies, websites en events) en ruim 125 websites de grootste multimediale uitgever van
Nederland. Sanoma Uitgevers bereikt met zijn uitgaven zo'n 3,5 miljoen Nederlanders. In
2005 haalde Sanoma Magazines Nederland een omzet van 541 miljoen euro. Belangrijke
dochterondernemingen van Sanoma Uitgevers zijn Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen bv
en ilse media groep. Sinds 2001 maakt Sanoma Uitgevers deel uit van Sanoma Magazines, de
internationale tijdschriftendivisie van het Finse beursgenoteerde mediaconcern Sanoma
WSOY.
Voor meer informatie (