Vrouwen die bladen lezen stemmen avontuurlijker

Sanoma uitgevers

Hoofddorp, 7 november 2006 -

Lezeressen van bladen als Margriet, esta en Flair zijn veel minder enthousiast over de grote politieke partijen dan de gemiddelde Nederlandse vrouw. Veel liever dan PvdA of CDA, zien zij de SP of GroenLinks regeren, terwijl ze ook nieuwe kleine partijen als de Partij voor de Vrijheid en de Partij voor de Dieren een kans willen geven. Dit blijkt uit een onderzoek dat Maurice de Hond deed naar de politieke voorkeuren van lezers van zestien uiteenlopende vrouwenbladen op de speciale website www.alsvrouwenhetvoorhetzeggenhadden.nl in opdracht van Sanoma Uitgevers, de grootste multimediale uitgever in Nederland, aangevuld met De Honds eigen onderzoek op www.peil.nl. 'Vrouwen zijn altijd avontuurlijker in hun stemgedrag dan mannen,' zegt De Hond, 'maar lezeressen van tijdschriften van Sanoma Uitgevers zijn nog avontuurlijker.'

Meer steun voor Dieren en Vrijheid
Zo krijgt de Partij voor de Dieren landelijk slechts 2 procent van de vrouwelijke stem, maar het dubbele van de lezeressen van de dertien bladen van Sanoma Uitgevers die meededen aan de enquête. Een op de tien lezeressen van Beau Monde stemt op de Partij van de Vrijheid van Geert Wilders als er vandaag verkiezingen zouden zijn, landelijk is dit een op de vijfentwintig vrouwen.

Hekel aan Bos en Balkenende
Gevraagd naar hun voorkeur voor Balkenende of Bos als nieuwe premier, wint Bos met een kleine marge, maar een veel groter percentage vindt eigenlijk geen van beide geschikt voor het premierschap. De Hond: 'Meer mensen hebben een hekel aan Bos of Balkenende dan een voorkeur voor een van de twee.'
Cosmopolitan- en Yes-lezeressen geven hun meeste steun aan de VVD, maar zien toch liever Bos als premier dan Balkenende. Van Nouveau-lezeressen krijgt de PvdA de meeste stemmen, toch willen zij liever Balkenende als premier.

SP grote winnaar
Verrassend is dat niet het klassiek feministische Opzij maar het spirituele blad Happinez, overigens geen van beide titels van Sanoma Uitgevers, de meeste linkse lezeressen heeft, als je de stemmen voor alle linkse partijen bij elkaar optelt. Grote winnaar onder de bladenlezende vrouwen is de SP. Veel lezeressen, ook van bladen van Sanoma Uitgevers als Story, Viva en Libelle, geven hun stem aan de Socialistische Partij als er vandaag verkiezingen zouden zijn.
'De SP is de nieuwe PvdA,' zegt De Hond. 'Veel vrouwen vertrouwen Marijnissen. Bos vinden ze minder authentiek.' In de populariteit van de SP onder vrouwen ziet De Hond 'een vertaling van het zorgzame'.'Vrouwen lijken wat meer op emotie te stemmen en mannen meer op ratio.'

Iedereen kan een SP-kiezer zijn
Wellicht de belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat niet langer een duidelijk verband bestaat tussen de bladen die iemand leest en zijn of haar politieke voorkeur. De Hond: 'Het electoraat is geatomiseerd. Een SP-kiezer staat niet per definitie gelijk aan een bijstandsmoeder. Iedereen kan een SP-kiezer zijn.'

Pittigste politica van Nederland
De Hond presenteert de resultaten voor alle afzonderlijke titels op de Bladenmakersweek Special Day op 7 november. Viva reikt bij die gelegenheid tevens de Viva Spicy Award uit aan de meest 'spicy' (pittige) politica van Nederland, gekozen door Viva lezeressen op www.viva.nl.

Over de Bladenmakersweek
De Bladenmakerweek (BMW), een jaarlijkse bijeenkomst met zo'n 80 inspirerende lezingen en informatieve workshops voor professionele bladenmakers, is een initiatief van Sanoma Uitgevers. De eerste BMW vond in voorjaar 2005 plaats en maakte deel uit van de interne opleiding van medewerkers. In het najaar organiseert Sanoma Uitgevers bovendien de Bladenmakersweek Special Days, twee themadagen om de inspiratie en ideeën opgedaan tijdens de BMW levend te houden.

Over Sanoma Uitgevers
Sanoma Uitgevers B.V. is met ruim 80 publiekstijdschriften (inclusief bijbehorende extensies, websites en events) en ruim 125 websites de grootste multimediale uitgever van Nederland. Sanoma Uitgevers bereikt met zijn uitgaven zo'n 3,5 miljoen Nederlanders. In 2005 haalde Sanoma Magazines Nederland een omzet van 541 miljoen euro. Belangrijke dochterondernemingen van Sanoma Uitgevers zijn Sanoma Men's Magazines, Jonge Gezinnen bv en ilse media groep. Sinds 2001 maakt Sanoma Uitgevers deel uit van Sanoma Magazines, de internationale tijdschriftendivisie van het Finse beursgenoteerde mediaconcern Sanoma WSOY.

Voor meer informatie (