Algemene beschouwingen begroting 2007
Programma 1 Algemeen bestuur
Samenwerking "Hoge Dunk Land van Weert en Cranendonck" (VVD))
Tijdens de behandeling van de voorjaarsnota is gepleit voor een versterking van de hoge dunk richting Leudal. Zijn er inmiddels contacten met de gemeenten (Haelen, Heythuysen, Hunsel en Roggel en Neer) die straks deel gaan uitmaken van deze nieuwe gemeente?
Samenwerking (CDA)
Er worden nog weinig resultaten gezien van de samenwerking in het land van Weert en Cranendonck en andere initiatieven. Het signaal is nooit gegeven dat dit komt omdat er te weinig geld voor is. Een reactie op het bovenstaande wordt gevraagd.
Bestuurlijke samenwerking (PvdA)
Het college wordt opgedragen om bestuurlijk een intensieve samenwerking met Nederweert verder vorm te geven, de samenwerkingslijst te herijken, eventueel te voorzien van convenanten. De griffiers van beide gemeenten verzoekt men om een gezamenlijke raadsbijeenkomst te beleggen met als thema de onderwerpen die vermeld staan in het rapport hoge dunk Land van Weert en Cranendonck. Dit aangevuld met beleidsontwikkelingen die voor beide gemeenten van belang zijn.
Herindeling Midden-Limburg (CDA)
De gekozen strategie inzake het herindelingproces wordt betreurd. Samenwerking met Nederweert en de nieuwe gemeente Leudal is nodig. Voor samenwerking is ook vertrouwen nodig. Andere gemeenten, en speciaal Nederweert, kunnen alleen maar vertrouwen hebben in Weert als Weert niet meer streeft naar een gedwongen herindeling. Een reactie op het bovenstaande wordt gevraagd.
Antwoord
Ook wij begrijpen dat de gemeentelijke herindeling van Midden-Limburg een feit is. Wij zijn ons derhalve aan het bezinnen op de wijze waarop aan de regionale samenwerking binnen het Land van Weert en Cranendonck, waar mogelijk met de nieuwe gemeente Leudal, het beste inhoud en vorm gegeven kan worden.
Dit om zo goed mogelijk aan de regionale opgaven van dit gebied te kunnen voldoen. Maar ook om de centrumfunctie van Weert in het westelijk deel van Midden Limburg te kunnen versterken. Voor ons is alleen van belang wat ons met elkaar bindt en niet wat ons van elkaar scheidt.
Wij zijn voorstander van een intensievere samenwerking met andere overheden en andere partners, waaronder de gemeente Nederweert, op zoveel mogelijk terreinen.
Via de weg van goed bestuurlijk overleg willen we gezamenlijk hieraan inhoud geven.
De komende maanden zal er toch sprake zijn van belangrijke resultaten, naast de zaken die in het verleden al hun beslag hebben gekregen. We noemen het project Connect, de revitaliseringsprojecten Savelveld, de Kanaalzone I waarvoor mede door regionaal commitment subsidie is verkregen, en project Stadspoort.
In december a.s. zal de regionale retailvisie aan de gemeenteraden ter vaststelling worden aangeboden en begin volgend jaar wordt gestart met het regionale 1-loket. Een bedrijfsplan voor de uitvoeringsorganisatie 1-loket zal begin volgend jaar gereed zijn.
In het BVG zal de samenwerking gezocht worden met een aantal partners in de keten van sociale zekerheid. Daarbij moet gedacht worden aan
het UWV en het CWI. Maar ook partijen die in het hele proces van werk, inkomen en zorg iets van doen hebben zullen betrokken worden bij deze samenwerking.
Denk hierbij aan kredietbank, vraagwijzer, re-integratiebedrijven etc.
Nieuwbouw stadhuis (D'66)
Waar is de beloofde daadkracht ten aanzien van de nieuwbouw stadhuis?
Antwoord:
Na de raadsvergadering van december 2005 heeft het rapport Vollmer de discussie rondom de locatie van het stadhuis naar het beginpunt teruggebracht. Tevens zijn ook nog enige nieuwe aanbiedingen (bv. Sigmund) betrokken. Per saldo is na het zomerreces z.s.m. een datum gepland om de gemeenteraad te informeren. De eerste door de raad bepaalde gelegenheid daarvoor was 18 oktober jl.
Vervolgens is op verzoek van de raad (d. 18 okt.) op 2 november een stuurgroep locatiekeuze geïnstalleerd. In overleg met de stuurgroepleden is een keuze gemaakt voor de procesbegeleider PRC-Zuid.
De opdracht aan de procesbegeleider is om de stuurgroep te begeleiden naar een locatiekeuze uiterlijk 31 december 2006.
Vervolgens zal het college de keuze van de stuurgroep vertalen naar een raadsvoorstel. Voorgesteld wordt om, afwijkend van de geplande raadsbijeenkomsten, in januari 2007 een extra raadsbijeenkomst te plannen voor besluitvorming in de raad.
Nadat de stuurgroep een keuze heeft gemaakt, heft de stuurgroep zich op, en zal het college de nadere uitvoering van de locatiekeuze tot uiteindelijk de bouw van een nieuw stadhuis verder uitwerken.
Fractie-ondersteuning (WL)
Gezien de huidige situatie lijkt het WL alleszins redelijk om de gelden voor fractieondersteuning op het oude peil terug te brengen en de lasten hiervoor af te dekken middels aanwending 1/30ste gedeelte van de algemene reserve of ten laste te brengen van het jaarsaldo 2007 (motie).
Antwoord:
Wanneer de raad besluit om de gelden voor fractieondersteuning op het oude peil terug te brengen dienen deze kosten ten laste van het jaarsaldo 2007 gebracht te worden. De aanwending 1/30ste deel van de algemene reserve is geen structureel dekkingsmiddel.
Het terugbrengen van de gelden voor fractieondersteuning op het oude peil is een bevoegdheid van de raad. Gezien de vele projecten voor de komende jaren met de nog openstaande financiële vraagstukken is het de vraag of het raadzaam is om nu de fractiebudgetten op het oude peil terug te brengen.
De begroting is volgend op de verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2003. De hoogte van de fractiebudgetten is bepaald in deze verordening. Het college kan, indien de raad dat wenst, een wijziging van deze verordening in procedure brengen.
Informatiemarkt is schijnvertoning, omdat er niets met de inbreng van burgers gebeurt (SP).
Antwoord:
De opzet van de markt is dusdanig geweest, dat de raad deze organiseerde, waardoor het aan de fracties is om iets met de inbreng van burgers en instellingen te doen bij de vaststelling van de begroting en de voorjaarsnota.
Vergaderingen (SP)
* vergadergekte is toegeslagen, voorstel om minder te vergaderen is afgewezen.
* geheime vergaderingen gooien de deur dicht en maken de kloof tussen burger en politiek groter.
Antwoord:
De vergadergekte bepaalt de raad zelf. De werkgroep dualisme zal zich over de vergaderstructuur buigen.
Uitgangspunt is openbaarheid; er wordt alleen in beslotenheid vergaderd als dat nodig is.
Programma 2 Onderwijs
Onderwijs (VVD)
In de voorjaarsnota 2006 zijn zorgen geuit omtrent het beroepsonderwijs in Weert. In de begroting 2007 is voor een groot deel tegemoet gekomen aan deze wensen. Alleen de specifieke Mbo-richtingen komen te weinig aan bod. Hierover wordt nadere uitleg gevraagd. Ook de problematiek in Swartbroek is recent vlot getrokken met een creatieve oplossing. Het ontbreekt de VVD echter aan inzicht in de verdeling van de financiën van de onderwijs c.q. de welzijnscomponent bij de nieuw te ontwikkelen scholen. Op welke termijn kan hierover helderheid worden verkregen?
Antwoord:
In de gemeente Weert worden in aansluiting op het gesloten convenant inzake technisch beroepsonderwijs tussen Het Kwadrant, ROC Gilde Opleidingen, SPB Bouw en de gemeente Weert de
VMBO-leerlingen via Het Kwadrant gestimuleerd om deel te nemen aan een techniekopleiding.
Concreet is in het schooljaar 2006/2007 door een docent Metalectro van Gilde Opleidingen bij Het Kwadrant gestart met lessen op niveau 1 en 2. Het ligt in de bedoeling om na het eerste proefjaar per 1-8-2007 over te gaan tot het definitief aanbieden van deze keuzemogelijkheden.
Om de bovengeschetste inrichting mogelijk te maken heeft Het Kwadrant vanuit het ministerie recent een forse financiële impuls ontvangen.
Het uitgangspunt dat steeds is gehanteerd blijft onverkort overeind. Op basis van leerlingenprognoses worden genormeerde bedragen vanuit onderwijshuisvestingsbudget beschikbaar gesteld voor onderwijsgebouwen en gymzalen ten behoeve van onderwijsgebruik. Extra ruimten die dienen als multifunctionele accommodatie of verruiming ten behoeve van sportvereniginggebruik (grotere oefenvloer) worden niet uit het onderwijshuisvestingsbudget gefinancierd.
Vanuit Swartbroek verdergaand, kan worden benoemd dat voor dit project een uitvoerig plan van aanpak met zéér gedetailleerde tijdsplanning is uitgewerkt. Recentelijk is dit door de stuurgroep vastgesteld en door het college overgenomen. Het advies is op de Tils-Lijst geplaatst.
Aan de hand van het plan van aanpak wordt periodiek gerapporteerd over de voortgang. Ook bij de andere projecten zal op deze wijze gewerkt gaan worden.
Wij verwachten daardoor de periodieke informatievoorziening over de onderscheiden projecten te kunnen verbeteren.
Onderwijs (D'66)
Uiteindelijk is er een oplossing gekomen voor Swartbroek. Er is volstrekte onduidelijkheid over de lange-termijnvisie voor de OBS Graswinkel en de Montessorischool. Dit staat haaks op aangekondigde daadkracht in het coalitieprogramma. In het coalitieprogramma staat slechts vermeld, dat de brede school op Keent alleen ter vervanging van de Dalschool dient, maar over een structurele oplossing voor de andere partners wordt niet gerept. Hoe is het met de invulling van de C2-lokatie. Graag een nadere toelichting
Verder wordt gevraagd naar de stand van zaken ten aanzien van de basisscholen Moesel en Laar.
Antwoord:
Definitieve huisvesting van voornoemde scholen was voorgesteld met de realisatie van een brede school in de wijk Keent. Nu door een gewijzigde visie (coalitieakkoord) de oorspronkelijke samenwerking met drie schoolbesturen niet meer wenselijk wordt geacht moet worden voorzien in een alternatief voor de OBS Graswinkel en de Montessorischool. De twee schoolbesturen waaronder deze scholen ressorteren hebben aangegeven dat zij de door hun voorgenomen samenwerking binnen het onderwijs willen voortzetten.
Op zéér korte termijn zal aan de raad een voorstel worden voorgelegd omtrent de locatiekeuze waarop permanente huisvestiging voor deze scholen kan worden uitgewerkt. Met de besturen is afgesproken dat definitieve huisvesting voor 1 januari 2009 beschikbaar is. Hier wordt op ingezet.
Wij zijn voornemens in december de projectstructuur op te starten. Conform het coalitieprogramma gaan wij thans uit van een verbrede basisschool ter vervanging van de huidige basisschool Het Dal. Hierin komen tenminste de volgende voorzieningen: 7 groepslokalen, een gymzaal, een peuterspeelzaal en -afhankelijk van participatie door derden- buitenschoolse opvang.
Door dit beperkte ruimtebeslag zal binnen de projectstructuur gezocht worden naar combinaties met andere functies, zoals wonen, groen en detailhandel.
De voorbereidingen in de aanloop naar de realisering van de brede school Weert-Zuid (die is voorzien op de C2-locatie) zullen op zeer korte termijn worden opgestart.
Wat betreft de BS Moesel is uit overleg met het schoolbestuur duidelijk geworden dat het in het kader van de huisvestingsverordening verplichte fusietraject tussen de huidige BS De Zevensprong en Nassauhof nog niet definitief is afgerond. Daarmee ontbreekt in deze fase de titel om een huisvestingsvoorziening voor de wijk Moesel te kunnen honoreren via het huisvestingsprogramma. Toch willen wij in overleg met het schoolbestuur bekijken in hoeverre samenvoeging van de twee scholen voor 2009 kan worden gerealiseerd.
Wat betreft de BS Laar zal er aanvang 2007 een finale afweging plaatsvinden betreffende noodzakelijke huisvestingsmaatregelen voor deze school op de korte en middellange termijn. Het overleg met het betrokken schoolbestuur is gaande.
Huisvesting onderwijs (D'66)
Het huisvestingsprogramma en -overzicht behoren tot de competentie van het college van BenW. Het budgetrecht blijft echter voorbehouden aan de gemeenteraad. In de begroting wordt echter niet gerept over het beschikbaar stellen van het budget huisvesting onderwijs. Moet de gemeenteraad op basis van deze summiere informatie haar goedkeuring geven aan het volledige onderwijsbeleid van de gemeente voor het komende jaar?
Antwoord:
Via de programmabegroting stelt de raad op hoofdlijnen de kaders vast. Het college stelt binnen dit kader en de Verordening voorziening huisvesting onderwijs een onderwijshuisvestingsprogramma op. De genoemde verordening kent een zeer dwingend karakter waarvan het college en de raad niet kunnen afwijken.
Het concept-programma 2007, dat in budgettair opzicht binnen de kaders van de begroting blijft, is ter kennisname aan de commissie Welzijn aangeboden. Als het uiteindelijk vast te stellen programma de kaders van de programmabegroting zou overstijgen, komt de raad opnieuw in beeld in het kader van het budgetrecht.
De format van de begroting is door de raad vastgesteld en naar mening van het college is hier uitvoering aan gegeven.
Onderwijshuisvesting (CDA)
Er moet niet gebouwd worden voor leegstand. Voor 2007 wordt een doorrekening gevraagd van de onderwijshuisvesting waarbij ook ontwikkelingen worden meegenomen (time-outvoorziening voor voortgezet onderwijs, in combinatie met REC4). Een reactie op het bovenstaande wordt gevraagd.
De visie van het college wordt gevraagd over onderwijshuisvesting in combinatie met woningbouw.
Antwoord
Middels de beleidsvisie "Ruimte voor Onderwijs en Sport" is gemeentebreed een planningsdocument opgesteld wat betreft de te realiseren huisvestingsvoorzieningen over de wijken en kerkdorpen. Het betreft hier echter geenszins een statisch document. Zodra de voorbereidingen voor een huisvestingsvoorziening worden opgestart wordt de geprognosticeerde omvang gelegd naast de werkelijke omvang op basis van de jaarlijks op te stellen leerlingenprognoses, waarbij een becijfering wordt gehanteerd over een periode van 10 jaar.
Dit is de termijn die bij te honoreren huisvestingsvoorzieningen in acht dient te worden genomen volgens de huisvestingsverordening onderwijs. Het beleid is er op gericht om leegstand te reduceren en te voorkomen. Daarbij bestaat er een spanning tussen vrijheid van onderwijs en dit streven.
Conform eerdere toezeggingen vinden momenteel de afrondende voorbereidingen plaats voor de actualisatie van bovengenoemde beleidsvisie, welke begin 2007 zal worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Daar waar projecten nog niet te ver gevorderd zijn en waar het stedenbouwkundig verantwoord is moet een combinatie van wonen en scholen mogelijk zijn. Mogelijk dat Swartbroek hiervan het eerste voorbeeld zal worden.
Op bestuurlijk niveau heeft overleg plaatsgevonden betreffende Publieke Private Samenwerking met beide bouwverenigingen. Dit overleg zal een ambtelijk vervolg krijgen.
Inrichting buitenruimte MFA Tungelroy (CDA)
De inrichting van de buitenruimte bij de multifunctionele accommodatie Tungelroy is als PM-post in 2008 opgenomen. Dit is voor het CDA niet acceptabel. Volgens de huidige plannen wordt de accommodatie in augustus 2007 opgeleverd. Het CDA wil dat het college een concreet bedrag voor 2007 in de prioriteiten opneemt en tot uitvoering overgaat bij oplevering. Een reactie op het bovenstaande wordt gevraagd.
De oplevering van de multifunctionele accommodatie Tungelroy zal eind 2007 plaatsvinden. Vervolgens zal eind 2007 / begin 2008 met de herinrichting van de buitenruimte worden gestart. Bij de behandeling van de prioriteiten 2008 zullen wij hiervoor een concreet bedrag opnemen.
Onderwijsbudget (WL)
Gezien het toekomstig structureel tekort zou helder en transparant inzichtelijk gemaakt moeten worden hoe budgetten verdeeld worden (bijv. over onderwijs, welzijn en sport) zodat we weten waarvoor we kiezen en de toch al te magere onderwijspot niet belasten met zaken die niet in onderwijs thuishoren.
Antwoord:
In de context van de actualisering van de nota "Ruimte voor onderwijs en sport" wordt ook een financiële exercitie gemaakt gericht op het bereiken van een lange termijn evenwicht tussen de voor het onderwijs te treffen investeringen en daarvoor beschikbare middelen.
Brede scholen (WL)
WL stelt ten behoeve van het brede scholen beleid het volgende voor: een plan van aanpak gebaseerd op de in het stadsdeel levende maatschappelijke ontwikkelingswensen. Een plan van aanpak dat tevens een uitwerking omvat van de coördinatie en verantwoordelijkheden ten aanzien van de verschillende geldstromen binnen de brede school. Een toezegging van het college wordt hierover gevraagd.
Antwoord:
De voorgestelde aanpak ten behoeve van het brede scholenbeleid is in feite reeds ingezet met als resultaat de nota "Maatwerk in het stadsdeel". Wat ons college betreft, ligt nu de nadruk op het concreet realiseren van de daaruit voortkomende projecten. Nog vóór het einde van dit jaar wordt de commissie Welzijn de geactualiseerde projectopdracht accommodatiebeleid met een daaraan gekoppeld plan van aanpak voorgelegd. Resultaten zullen naar verwachting op zijn vroegst halverwege 2007 beschikbaar zijn.
Voor onderwijs wordt het vormen van een beleidsvisie op het beheer en exploitatie van brede scholen/multifunctionele accommodaties bij voorrang opgepakt. Dit resultaat hopen wij op korte termijn beschikbaar te hebben.
Huiswerkbegeleiding en voortijdig schoolverlaten (WL)
Bij de behandeling van de voorjaarsnota heeft WL middels een motie gepleit voor om betaalbare, evt. inkomensafhankelijke, huiswerkbegeleiding voor alle leerlingen van het Voortgezet Onderwijs.
Dit was toegezegd maar wij vinden dit niet terug in de begroting en men is tot nu toe niet verder gekomen dan praten over de houding van de leerlingen. Hoe concreet gaat huiswerkbegeleiding opgepakt worden?
Voortijdig schoolverlaters die in het grijze circuit terechtkomen, nergens geregistreerd staan en moeilijk grijpbaar zijn aan de hand nemen en individueel begeleiden naar opleiding of werk.
Antwoord:
Momenteel wordt een plan van aanpak ontwikkeld om zowel aan de preventieve kant als aan de curatieve kant maximaal inzet te plegen om jongeren minimaal de startkwalificatie te laten behalen en/of te plaatsen op de arbeidsmarkt binnen de mogelijkheden die deze jongeren te bieden hebben.
Op grond van landelijke beleidswijzigingen, maar ook de gemeentelijke kadernota "Geen kind tussen wal en schip" richt het plan van aanpak zich op "Voorkomen en aanpak van voortijdig schoolverlaten" en "Jeugdwerkloosheid". Het plan van aanpak gaat in op:
- inzicht geven in lopende acties
- samenhang tussen de acties
- initiëren van nieuwe actie en/of kwaliteitsimpuls geven aan ketenaanpak
- het monitoren van jongeren.
Ook betaalbare huiswerkbegeleiding als preventieve optie wordt bestudeerd.
Bij de ontwikkeling van het plan zal betrokken worden: het voortgezet onderwijs, de RMC-coördinator, Jongerenwerk, ROC Gilde opleidingen, CWI en Sociale Zaken.
In het 1e kwartaal van 2007 zal dit plan van aanpak voorgelegd worden aan B&W en aan de commissie Welzijn.
De hieruit voortvloeiende afspraken zullen op verschillende wijze worden vastgelegd en gevolgd, onder andere in de regiegroep Jeugd en het Regionaal Keten Overleg.
In de Service Nivo Overeenkomst met het CWI worden afspraken vastgelegd over de te volgen procedures, doorlooptijden etc. Bovenstaande afspraken vallen hierbuiten.
Programma 3 Economie en werk
Evenementen (VVD)
Gevraagd wordt om een definitieve en duidelijke uitwerking van de evenementenverordening. Daarnaast vraagt men aandacht voor een subsidieverordening en een toetsingsysteem dat gebaseerd is op de kwaliteit van het evenement, de bijzonderheid van het evenement en de continuïteit van het evenement. Ook moeten de kosten van het evenementenbeleid in de begroting zichtbaar zijn
Evenementenbeleid (PvdA)
Hoe vaak is er al niet gesproken over een aantrekkelijk evenementenprogramma? De vragen die we ons hierbij kunnen stellen zijn de volgende: Wat hebben we als overheid ervoor over om onze inwoners een aantrekkelijk evenementenprogramma te bieden? Wat mag dat kosten? Wat krijgt de burger terug voor zijn belastinggeld? Is de vraag van de burgers terug te vinden in het aanbod. Graag zien wij bovenstaande vragen terug komen in het nieuwe evenementenbeleid?
Evenementenfonds (CDA)
Het CDA is voorstander van een duidelijk evenementenbeleid en een evenementenfonds. Er is nu onvoldoende beleid. Voor een goed evenementenbeleid is volgens het CDA meer geld nodig dan bijeen kan worden gespaard uit de hogere opbrengsten van de kermis.
Evenementenbeleid (WL)
WL vindt dat het goed zou zijn om met de betrokkenen een jaarplan op te stellen waarbij het evenementenplein -de Nieuwe Markt- ook enkele weekenden gebruikt zou kunnen worden. Een gesprek met de horeca lijkt Weert Lokaal zinvol. Voorstellen ziet WL met belangstelling tegemoet.
Antwoord:
Een ruwe uitwerking van een jaarplan is reeds opgemaakt. Een verdere uitwerking/verfijning vindt momenteel plaats. Het voornemen is derhalve duidelijk aanwezig om te komen met een jaarplan.
Ook het plein Nieuwe Markt zal nader worden bekeken. In samenhang met herschikking van de weekmarkt zal dit terrein hiervoor meer beschikbaar zijn
Omtrent de herschikking van de marktkramen bestaan er diverse (nieuwe) uitwerkingsgedachten. Deze zijn/worden op papier gezet en komen volgende maand aan de orde in de marktcommissie. De marktcommissie heeft zich reeds positief uitgelaten over het verbeteren van de kwaliteit van de weekmarkt.
Momenteel wordt invulling gegeven aan de uitvoering van het evenementenbeleid. De fractie van de VVD doet de suggestie tot het samenvoegen van potjes. Het ondersteunen van culturele volksfeesten vindt plaats via de subsidiestructuur van verenigingen en kan niet worden samengevoegd met de evenement zoals zijn opgenomen in de productbegroting. Wel zullen de producten van evenementen in de begroting worden gebundeld.
Met betrekking tot subsidieregels voor evenementen zal bekeken worden of een uniformering mogelijk is. Echter de evenementen zijn zo divers dat niet alle evenementen kunnen worden ondergebracht onder één noemer. Daarnaast zijn in het verleden afspraken gemaakt over subsidieverstrekking die in eerste instantie gerespecteerd dienen te worden. De praktische ervaringen met de Evenementenkalender 2007 zal tot aanpassing van de subsidieregels leiden.
Een hoger budget voor evenementen, zoals door enkele fracties wordt gesuggereerd, is niet opgenomen in de voorliggende begroting.
Retailvisie (VVD)
De retailvisie van BRO geeft aan dat er in Weert slechts ruimte kan zijn voor één PDV-locatie. Zonder twijfel is een locatie aan de A2 de beste optie naar de toekomst gezien. De vraag komt dan aan de orde wat gebeurt met de huidige PDV-locatie, de Roermondseweg/Moesdijk.
Antwoord:
Wij zijn het helemaal eens met de stelling dat er een duidelijke visie op de Roermondseweg/Moesdijk moet komen. We willen in de besluitvorming het belang van dit gebied mee laten lopen met de besluitvorming over het Frun Shopping-concept. Daarom gaan we al in de voorbereiding van het eerste principe-besluit m.b.t. het Frun Shopping-initiatief overleggen met alle PDV-ondernemers uit dit gebied.
Economische zaken (PvdA)
Er wordt stevig ingezet op samenwerking met Zuidoost-Brabant. Eerder is aangekondigd een uitgewerkt plan ter concretisering van het partnerschap met Zuidoost-Brabant.
Een plan wordt op korte termijn tegemoet gezien door de PvdA met daarin concrete termijnen en acties om de beoogde doelen te realiseren.
Antwoord
De samenwerking met Zuidoost-Brabant is integraal onderdeel van het programma voor de economische structuurversterking en promotie.
Bedrijventerreinen (PvdA)
Het zal vanzelfsprekend zijn dat de bestaande bedrijfsterreinen attractief dienen te blijven zowel voor de huidige gebruikers als voor nieuwe. Met name parkmanagement zou hier een wezenlijke rol in kunnen vervullen.
Wij verzoeken een inventarisatie op te stellen van de leegstaande bedrijfspanden.
Antwoord
Wij zijn in Hoge Dunk-verband de mogelijkheden aan het ontwikkelen om een vorm van regionaal parkmanagement van de grond te tillen. Het is de bedoeling dat het Dagelijks Bestuur van de Hoge Dunk in december daarover een voorstel richting gemeenten accordeert.
Bij de beantwoording van de vragen vanuit de commissies over de begroting 2007 hebben wij reeds geantwoord dat wij om inzicht te hebben in leegstaande gebouwen/percelen regelmatig de stand van zaken inventariseren, onder andere door contacten met de markt. Dit met name om tijdig te signaleren of er sprake kan zijn van een neerwaartse spiraal op een bepaald bedrijventerrein. Wij hebben echter geen actueel bestand van leegstaande panden omdat dit zeer arbeidsintensief is (er geldt immers geen registratieverplichting). Bovendien zijn wij van mening dat dit met name een rol voor de markt is.
Als gemeente beschikken wij niet over substantiële middelen om, zoals u voorstelt, een actief beleid te voeren om alle vrijstaande bedrijfspanden opnieuw in te vullen. Deze taak ligt in principe bij de eigenaren ervan. In bijzondere situaties willen wij als gemeente helpen een ontwikkeling op gang te brengen, zoals bij Savelveld en Kanaalzone. Daarvoor reserveren wij binnen de reserve stadsvernieuwing gelden.
Regionale VVV (CDA)
De vorming van de nieuwe regionale VVV verloopt traag. Wat is de stand van zaken?
VVV en regio-VVV (WL)
"In 2012 komt de Floriade naar Noord-Limburg en het is bestuurlijk ongewenst om als regio geen gezamenlijke daadkracht te tonen". Hoe ver wilt u met uw solidariteit gaan? Wat zijn over 6 jaar de
positieve resultaten van deze Floriade in Noord-Limburg voor de regio Weert?
Uit informatie hebben wij vernomen, dat de gemeenten in Noord- en Midden-Limburg al in principe hebben besloten de regionale VVV in afgeslankte vorm nog 3 jaar financieel te ondersteunen. Wat blijft er dan nog van de goede voornemens over?
Is het niet beter om op dit moment te besluiten om de eigen boontjes te doppen en uit het samenwerkingsverband te stappen? Het zou dan mogelijk moeten zijn om onze eigen stadspromotie te optimaliseren en de regionale VVV een financiële bijdrage te leveren voor regionale informatie.
Antwoord:
Het afgelopen jaar is hard gewerkt aan de voorbereiding van de herstructurering van de regionale VVV. In haar vergadering van 13 december a.s. zal de raad daarover besluitvorming kunnen plegen. Het daartoe opgestelde voorstel biedt bij uitstek gelegenheid met elkaar discussie te voeren over de meerwaarde van de nieuwe opzet, de positie van onze gemeente in de toeristisch-recreatieve regionale context en de wijze waarop de belangen van Weert op dit vlak geborgd moeten worden.
Intergemeentelijke sociale dienst (SP)
Indien de intergemeentelijke sociale dienst doorgang vindt, wat wordt dan het voordeel van de cliënt? Gaan de eventueel vrijkomende uren besteed worden aan huisbezoek om de burgers wegwijs te maken?
Antwoord:
In de informatieve raadsbijeenkomst van 15 november a.s. zal meer informatie worden gegeven over de stand van zaken. Momenteel worden een aantal acties uitgezet om de werkende armen te bereiken. Het betreft acties die enerzijds drempelverlagend zijn en anderzijds gebaseerd zijn op het vergroten van het bereik middels een marketing campagne. Zo is er vanaf 1 januari 2006 structureel uitvoeringsoverleg schuldhulpverlening gestart tussen kredietbank, maatschappelijk werk en sociale zaken. Dit is slechts een van de acties die uitgezet zijn. In het prestatieplan 2007 zullen we hier uiteraard op terug komen.
Arbeidsmakelaar (CDA)
Welke resultaten boekt de arbeidsmakelaar bij het zoeken naar nieuwe banen voor de medewerkers van Klöckner Pentaplast en Philips?
Antwoord:
De Arbeidsmakelaar werd, mede op initiatief van het Gemeentebestuur in Weert, direct en actief betrokken bij vier bedrijfssluitingen (Dumeco, Philips Weert, Klöckner Pentaplast en Rieter Automotive).
Resultaten:
Makelen/plaatsen van 11 medewerkers van werk naar werk door intensieve bemiddeling en het verbinden van de vraag met de mobiliteitscentra, het CWI en de uitkerende instanties. In de bouw/industrie/schoonmaak. Ook wordt samenwerking gezocht met de provincie en landelijke overheden zoals het ministerie, U.W.V. en C.W.I.
Outplacement activiteiten lopen nu, de arbeidsmakelaar zoekt nu naar openingen voor medewerkers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt door leeftijd, eenzijdige werkervaring etc.
Tevens wordt onderzocht of er voor de werknemers die zeer waarschijnlijk niet zonder meer een nieuwe baan kunnen verwerven een tijdelijke werkplek kan worden ingezet om deze medewerkers niet werkloos te laten worden.
Voedselbank (CDA)
Het college heeft de toezegging gedaan dat maatregelen worden genomen die er voor zorgen dat de voedselbank in 2008 overbodig zal zijn. In de begroting is hierover niets vermeld. Een reactie op het bovenstaande wordt gevraagd.
Antwoord:
Toezegging college.
Het college heeft aan de raad de toezegging gedaan dat deze voorziening in 2008 qua gebruik fors afgeslankt dient te worden en bij voorkeur hierdoor overbodig wordt.
Dit door ondermeer na te gaan welke reguliere voorzieningen niet of onvoldoende gebruikt worden door de doelgroep en op basis hiervan intensievere voorlichting, advisering en hulpverlening aan te bieden.
Een spreekuur op de locatie van de Voedselbank werd het meest doeltreffende instrument daartoe gezien.
Stand van zaken.
De Voedselbank is medio 2006 in Weert gehuisvest. Het pand voldoet prima en is inmiddels ook voorzien van de noodzakelijke voorzieningen en faciliteiten. Enkel een grotere vriescapaciteit ontbreekt nog.
Daarna is in die periode en ook daarna meerdere malen overleg geweest met de leiding van de Voedselbank om te komen tot een plan van aanpak voor deze groep teneinde zicht te krijgen op de gebruikers en in beeld te brengen aan wat voor hulp behoefte bestaat.
In die gezamenlijke aanpak is afgesproken dat in eerste aanleg de coördinatrice van de Voedselbank, die op donderdagen met haar vrijwilligers de uitgifte van voedselpakketten verzorgt, contact zou leggen met de gebruikers en zou informeren naar de individuele behoefte voor contact met sociale zaken.
Dit voortraject is nodig om te voorkomen dat er een vooropgezette sfeer van controle en wantrouwen zou ontstaan. De inmiddels opgebouwde vertrouwensrelatie tussen de Voedselbank en gebruikers is vitale randvoorwaarde om dat te voorkomen.
Inmiddels is er met ca. 50 een eerste gesprek gevoerd.
Uit deze gesprekken blijkt het volgende:
1. Het huidig bestand van 60-65 is redelijk stabiel.
2. 75-80% stelt kennelijk prijs op een dergelijk gesprek.
3. Allen noemen de aanwezigheid van de coördinatrice bij een dergelijk gesprek als randvoorwaarde.
4. 90% zijn inwoners van Weert en 10% komt uit de regio Weert.
Aanpak en startafspraken.
De voedselbank een eigen norm aan criteria hanteert om toegelaten te worden als gebruiker.
Deze wijkt af van de normering zoals Sociale Zaken die in de uitvoering van de Wet Werk en Bijstand en aangrenzend minimabeleid hanteert.
Ook bleek uit het overleg dat Sociale Zaken en de Voedselbank andere informatie hebben over de dezelfde klant.
Aanpak.
Vanaf 8 november worden wekelijks intakegesprekken gevoerd.
Dit spreekuur wordt door telkens dezelfde consulent van de afdeling Inkomen en Zorg gehouden.
Deze aanpak wordt vooralsnog gerealiseerd via herschikking en prioritering binnen de normale bedrijfsvoering van de afdeling.
Niet-inwoners van Weert volgen eventueel aan eind van dit traject.
Doel van die gesprekken is de belemmeringen c.q. de problematiek van mensen goed in beeld te krijgen en die dienstverlening aan te bieden c.q. te organiseren die nodig is om te komen tot een structurele verbetering in de financiële situatie c.q. leefomstandigheden van die groep waardoor gebruik van de voedselbank niet langer zal zijn.
Evaluatie.
Rond de jaarwisseling volgt een eerste evaluatie van de gesprekken tot dat moment, op basis waarvan de (gezamenlijke) dienstverlening in 2007 verder zal worden vormgegeven. De raadscommissie wordt dan daarvan weer op de hoogte gebracht.
Minimabeleid (WL)
WL stelt voor om met ingang van 2007 een technologievergoeding voor scholieren in het middelbaar onderwijs in te voeren voor de minima (motie).
Antwoord:
De fractie van PvdA heeft voor de raadscommissie Economische Zaken van 29-11-2006 een raadsvoorstel geagendeerd om te komen tot een bestuursopdracht met als doel te onderzoeken of in Weert een technologievergoeding (E 600 per PC) kan worden ingevoerd. De fractie van Weert Lokaal geeft nu eveneens te kennen dat zij onderzocht willen hebben of een technologievergoeding verstrekt kan worden.
Wij stellen voor dit aan de hand van de bestuursopdracht nader uit te werken.
Programma 4 Integrale veiligheid
Integrale veiligheid (VVD)
Eerder is al gepleit om op gevoelige locaties cameratoezicht te realiseren. De VVD vindt het een ideale aanvulling op andere veiligheidsmaatregelen. Gevraagd wordt naar een toelichting op de huidige stand van zaken.
Antwoord:
De Wet Cameratoezicht op openbare plaatsen is inderdaad begin 2006 in werking getreden. Bijbehorende Amvb, waarin regels gesteld worden omtrent het te gebruiken camerasysteem, toezichtruimte en toezichtpersoneel, zal naar verwachting pas medio 2007 in werking treden. Voor zover instellen van cameratoezicht eerder nodig zou zijn, kan hierop wel al worden geanticipeerd.
Belangrijk is om vast te houden dat de nieuwe regeling, vastgelegd in de Gemeentewet en de Wet Politieregisters, ziet op het gebruik van camera's in het belang van de handhaving van openbare orde in de openbare ruimte. Voor overig gebruik blijft de Wet bescherming persoonsgegevens van toepassing. Hier ligt op dit moment (nog) een probleem. Voor toepassing van camera's in de openbare ruimte, staat n.l. nog niet onomstotelijk vast welk wettelijk regime van toepassing is. Daar beide regimes een geheel eigen procedure alsook verantwoordelijkheden kennen, is dit in de praktijk onwerkbaar. De minister van BZK is dan ook gevraagd hierover duidelijkheid te verschaffen. Een antwoord hierop wordt elk moment verwacht. Zodra het binnen is kan de op initiatief van de 4 districtelijke driehoeken ingestelde 'Denktank cameratoezicht', waarvan Weert momenteel trekker is, verder met haar werkzaamheden. Bedoeling is initiatieven op het gebied van cameratoezicht binnen de politieregio zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen. Dit in het belang van alle betrokken partijen zoals gemeente, politie en derden.
Horecabeleid (VVD)
Binnen het horecabeleid wordt ten aanzien van het uitgaansbeleid gepleit of door middel van een experiment van 1 jaar bepaald kan worden of een andere invalshoek meer oplevert. Dit zou geformaliseerd dienen te worden in beleidskaders.
Antwoord:
Globaal gelden voor de horeca de volgende sluitingstijden:
Natte horeca (café) Droge horeca (snackbar)
Dagen van de week
(zo,ma,di,wo) 01.00 uur 01.30 uur
(do,vr,za) 02.00 uur 03.00 uur
Door middel van een ontheffingsregeling kan op vrijdag en zaterdag een verruiming van de openingstijden worden verkregen. Natte horeca tot 06.00 uur (afbouw vanaf 03.00 uur of 05.00 uur voor de discotheek). Droge horeca tot 04.00 uur (geen afbouw).
Bovenstaand sluitingstijdenregime is destijds tot stand gekomen na langdurige discussies in de raadscommissie AZ, gemeenteraad en met betrokken partijen (horeca, binnenstadbewoners, politie etc.). Het destijds vastgestelde regime vormt daarmee een acceptabel compromis waarbij de levendigheid (uitgaanscentrum) en leefbaarheid (overlast) zijn gediend.
Onderkend wordt dat er dagen zijn waarop de horeca om 01.00 uur moet zijn gesloten terwijl de dag daarna een collectieve vrije dag is (bv. hemelvaartsdag op donderdag). Voor deze situaties heeft het college de mogelijkheid een beperkt aantal uitzonderingen te benoemen. Een voorstel hiervoor zal met de adviescommissie M.K.B en de horeca worden besproken.
Het voorstel om een eenduidige regeling in te voeren (05.00 uur sluiten, met een afbouw vanaf 02.00 uur) op alle dagen van de week, verstoort de huidige balans tussen leefbaarheid en levendigheid te veel in het nadeel van de leefbaarheid.
Gepleit wordt voor een integrale aanpak van de drugsproblematiek (PvdA).
Antwoord:
De in de raadscommissie geschetste overlastproblematiek, meer in het bijzonder gericht op de buiten-JOP Fatima is voor ons mede aanleiding om de aanpak van de drugsproblematiek te intensiveren en vooral te verbreden naar de zorg. Een effectieve aanpak van de overlastproblematiek van drugsverslaafden in diverse delen van de stad is niet mogelijk zonder een koppeling van mogelijkheden in het kader van de openbare orde en veiligheid (proces verbaal, gebiedsverbod, alcoholverbod etc.) met de in te zetten instrumenten vanuit de zorg (opvang, individuele begeleidingstrajecten e.d.).
Samen met onze veiligheidspartners (Politie, KLPD, Stadstoezicht en OM) en met onze ketenpartners in de zorg (Riagg, GGZ-verslavingszorg, MOV-Limburg, PUNT welzijn e.d.) zullen wij op korte termijn toewerken aan een samenhangend pakket van maatregelen om de overlast van drugsproblematiek binnen onze gemeente effectiever aan te kunnen pakken. Hierover komen we in de daarvoor bestemde raadscommissie(s) met een nadere uitleg.
Tijdens de vergadering van de commissie Welzijn van 5 september 2006 is uw vraag al beantwoord. Er is een concreet plan van aanpak dat samen met maatschappelijke partners wordt uitgevoerd.
Daarnaast zullen wij deze aanpak ook meer gaan verweven met de activiteiten binnen het project "veilige school".
Programma 5 Volkshuisvesting
Voortgang processen (VVD)
Wat is de voortgang (of juist het gebrek hieraan) van een groot aantal processen binnen de gemeentelijke bestuurslaag. Aan de orde is met name welke middelen binnen dit programma worden ingezet om hieraan een kentering te brengen. Verwezen wordt naar zogenaamde "aanjaagteams" in den lande. Is een dergelijke aanpak te overwegen bij onder andere Laarveld, Kampershoek-Noord, Stadspoort en dergelijke?
Overige planontwikkeling (WL)
Is de gemeente, gezien de vertragingen, in kwalitatieve zin wel voldoende geëquipeerd om al deze projecten (Laarveld, Vrouwenhof, Kerkplein, LLTB locatie in Stramproy, Kampershoek-Noord, Stationstraat) met voortvarendheid tot de realisatiefase te brengen?
Kan en wil het college de raad inzicht verschaffen in de in- en externe kosten van planontwikkeling verwerving die de gemeente tot nu toe voor al deze projecten gemaakt heeft en hoe die kosten zich tot de oorspronkelijk geraamde kosten verhouden (Laarveld, Vrouwenhof, Kerkplein, LLTB locatie in Stramproy, Kampershoek-Noord, Stationstraat)?
Antwoord:
Met ingang van september 2006 heeft het college de lijn ingezet de commissie RO 2 x per jaar actief te informeren over de projecten. Van de eerste rapportage (van september 2006, besproken in de informatieve commissie RO van oktober jl.) hebben de leden van de commissie kennis kunnen nemen. In de begroting 2007 is wederom financiële ruimte opgenomen om projectleiders in te huren voor de diverse projecten. Mede op basis van uw verzoek zullen we in de eerstvolgende rapportage (cyclus maart/april) aandacht schenken aan informatie over de budgetten, de boekwaarde, risicoŽs en eventuele tekorten en dekking hiervan.
Projecten (D'66)
Van welke projecten is sprake als in het coalitieprogramma door het college wordt geschreven dat projecten die de laatste jaren zijn voorbereid daadkrachtig worden opgepakt met het doel ze deze periode te realiseren?
Antwoord:
In Keent is de uitvoering van bestaande plannen zichtbaar geworden. Kijk naar de herinrichting van de stenige straten, die nu fleurige straten heten en de start van de bouw van het wozoco Zuiderstraat. Voor het opknappen van de achterkant van de woningen aan de Van Halenstraat (zijde Serviliusstraat) is een plan gemaakt en heeft een informatieavond plaatsgevonden. Er is een actieplan groenonderhoud opgesteld dat uitgevoerd gaat worden. In de Pastoor Frantzenstraat wordt binnenkort gestart met bouwrijp maken. DE AANDACHT gaat vóór 1 januari over naar de Keentschool. Over de 2e fase wozoco Kerkstraat zijn we nu in overleg met Wonen Weert. We verwachten hierop in de actualisatienota van Keent terug te komen, die begin volgend jaar gereed zal zijn. De planning voor de oplevering van de Brede School is eind 2008.
Beekpoort (WL)
Wanneer wordt er daadwerkelijk gestart met de bouwwerkzaamheden van de appartementen en wat zijn de oorzaken ervan dat de bouw op zich laat wachten?
Is er inmiddels overeenstemming bereikt met betrekking tot koop of huur van het bedrijfsverzamelgebouw en heeft de projectontwikkelaar inmiddels een exploitant voor het horecagedeelte gevonden?
Zijn de problemen rond de verwerving van de gronden van Brunenberg inmiddels opgelost?
Antwoord:
De bouw van de velden 1 en 2 van Beekpoort is mede afhankelijk van het tijdstip van het onherroepelijk worden van de bouwvergunning. Er is een lange studieperiode nodig geweest over de complexe berekening van de daglichttoetreding. Een positief advies van een onafhankelijke deskundige partij bereikte de bouwplantoetsers op 26 oktober 2006, waarna de verdere afhandeling van de vergunningaanvraag voor de velden 1 en 2 alsmede de Poort van Limburg kon starten. De vergunning is in februari 2007 te verwachten en bezwaarprocedures zijn tijdens het proces mogelijk.
Gezien de benodigde termijnen voor afhandeling is de prognose voor start bouw van de Poort van Limburg gesteld op begin april 2007. Voor de velden 1 en 2 is de start bouw tevens gekoppeld aan de verkoop, start vindt plaats zodra 60% van al de woningen zijn verkocht. Verwacht wordt dat veld 1 rond de jaarwisseling in de verkoop komt.
. Is er overeenstemming m.b.t. koop/huur bedrijfsverzamelgebouw?
Op het moment van schrijven (2 november 2006) is het eindresultaat van onderhandeling binnen enkele weken te verwachten.
. Heeft de projectontwikkelaar inmiddels een exploitant voor het horecagedeelte gevonden?
De ontwikkelaar is in vergevorderd overleg met twee exploitanten. Ook als de exploitant nog niet is gecontracteerd, zal ontwikkelaar met de bouw starten omdat er een belegger is voor het complex. De ontwikkelaar verwacht dat de exploitant gecontracteerd wordt in de beginfase van de uitvoeringsperiode.
. Zijn de problemen rond de verwerving van de gronden van Brunenberg opgelost? Zo niet, moet de gemeente geen actievere, probleem-oplossende rol in deze vervullen?
De eigenaar Brunenberg biedt de gronden te koop aan, maar zijn voorwaarden leveren beperkingen op voor liggende plannen van de ontwikkelende partijen. Reden waarom de projectleiding actief overleg voert met alle partijen en het gemeentebestuur zijn regie heeft versterkt door de vestiging van het voorkeursrecht gemeenten.
Woonzorgcomplexen (WL)
WL dringt er op aan om vaart te zetten achter de planontwikkeling en om de noodzakelijke besluitvorming met voortvarendheid ter hand te nemen.
Wat is het resultaat van de door de raad verstrekte bestuursopdracht op Boshoven een tweetal locaties te onderzoeken? Of heeft het college het idee van een woonzorgcomplex op
Boshoven losgelaten?
Hoe staat het met de planvoorbereiding voor een woonzorgcomplex in Groenewoud? Is het college er zich van bewust dat al deze onduidelijkheden weer zullen leiden tot vertragingen bij de realisatie van het woonzorgcomplex Hornehoof?
Antwoord:
Een tweetal woonzorglocaties in Boshoven is onmogelijk gebleken. De haalbaarheid van een woonzorgcomplex in Weert-Noord wordt onderzocht. De termijn van realisatie is belangrijk. Wij hebben overeenstemming met Wonen Weert en Land van Horne bereikt en zodoende wordt in Laarveld een zoekgebied voor een wozoco aangewezen (gebied Rietstraat/Donatuskapelstraat). Wonen Weert en Land van Horne hebben hiermee ingestemd. Overigens zullen hier ook 80 zorgwoningen en 30 verpleegplaatsen (en niet 50 zorgwoningen en 30 verpleegplaatsen) gerealiseerd worden. Realisatie is voorzien in 2007-2008. Omwonenden van het zoekgebied, de zorgvragers in de vorm van diverse belanghebbende organisaties en uw raad zijn hierover geïnformeerd.
Het programma van eisen voor het wozoco Groenewoud is inmiddels vastgesteld. De planvoorbereiding loopt. Realisatie zal aansluiten op het vrijkomen van de locatie en volgens de huidige inzichten in 2009 starten. Derhalve zal Weert-Noord eerder gerealiseerd worden dan Weert-Oost. Overigens zal een gedeelte van het wozoco Hornehoof bestaan uit koopappartementen en dure huurappartementen. Termijn van realisatie hangt derhalve mede af van verkoop/verhuur.
Volkshuisvesting wordt steeds minder sociaal (SP)
Antwoord:
De stelling dat je geen urgentie krijgt als je je woning moet verkopen is te ongenuanceerd. Dit is afhankelijk van de situatie en dit kan derhalve niet in het algemeen zo gesteld worden.
Dat er geen controle wordt uitgeoefend op (achterstallig) onderhoud is eveneens een ongenuanceerde stelling. Er zijn de afgelopen jaren door Wonen Weert vele miljoenen euro's geïnvesteerd in het onderhoud, dat zal de komende jaren nog zo doorgaan. Bovendien is hierbij sprake van vraaggericht handelen. Als de huurder niet wil, dan moet het ook niet.
Op elke te bouwen sociale huurwoning zit een onrendabele investering. Of die nu 20 of 40 duizend euro is, daar kun je over discussiëren. Als de woning na 20 of 30 jaar verkocht wordt dan is er geen onrendabele investering. Echter niet alle woningen, denk aan de woonzorgcomplexen, groepswoningen voor gehandicapten en verpleegplaatsen, kunnen ooit verkocht worden. Bovendien is er geen subsidiëring vanuit het rijk meer van sociale huurwoningen. Daarom ook is compensatie in de vorm van het bouwen van koopwoningen dan wel het verkopen van huurwoningen nodig. Het grootste probleem is dat geen nieuwe sociale woningbouw gerealiseerd kan worden die door de huur kan worden gedekt.
Programma 6 Cultureel klimaat, sport en ontspanning
Kunstuitleen/streekarchief (VVD)
Is er al duidelijkheid over het al dan niet naar Weert komen van het streekarchief. De kunstuitleen is nu nog ondergebracht in de Tiendschuur, waarvan de kosten volledig gedragen worden door de gemeente Weert. Welke plannen heeft het college ten aanzien van de kunstuitleen.
Verder wordt gevraagd naar het voornemen te komen tot een erfgoedhuis waar het gemeentemuseum en het archief onderdak vinden. In hoeverre loopt de planvorming parallel met het nieuw te bouwen stadhuis? Het één kan namelijk niet los gezien worden van het ander.
Antwoord:
Het college staat positief t.o.v. plannen om op archiefgebied in Midden-Limburg intensief samen te werken met andere gemeenten. Op initiatief van de provincie (de provinciaal archiefinspecteur) zijn er enkele bijeenkomsten op bestuurlijk en ambtelijk niveau geweest. Gedacht wordt aan twee regio-archieven in de centrumsteden Weert en Roermond. Weert wil bij de totstandkoming van de regioarchieven nauw samenwerken met Roermond. De provincie acht het niet raadzaam dat de nieuwe gemeenten Leudal en Maasgouw een eigen archiefdienst gaan oprichten. Ze worden aangeraden op archiefgebied aansluiting te zoeken bij Weert of Roermond. Wij willen zo spoedig mogelijk (in januari) overleg voeren met Roermond, Leudal, Maasgouw en Nederweert over de vorming van regioarchieven. Leudal heeft besloten de archieven tijdelijk (voor 3 jaar) onder te brengen bij het gemeentearchief Roermond. Het is mogelijk dat ze later naar Weert gaan.
De gemeente heeft met de beleidsverantwoordelijken van de provinciale kunstuitleen Bonnefantenmuseum op zeer korte termijn een afspraak gemaakt om zich voor te laten lichten betreffende het beleid van de provincie Limburg en het Bonnefantenmuseum met betrekking tot de provinciale kunstuitleen. Naar aanleiding van die informatie zal het college voorjaar 2007 met een voorstel komen over de toekomst van de dependance van de kunstuitleen in Weert.
Cultuur (WL)
Wanneer verschijnt de voor 2006 geplande nieuwe Cultuurnota?
Antwoord:
De Cultuurnota 2006-2010 zal aan de raad worden aangeboden ter behandeling in het voorjaar van 2007.
Professionele instellingen (WL)
WL stelt voor om in het voorjaar van 2007 een werkconferentie te houden met de Raad en de professionele instellingen en de resultaten daarvan te verwerken in het toekomstig beleid (motie).
Antwoord:
De professionele instellingen moeten jaarlijks een begroting en jaarrekening indienen. In de begroting geven zij aan hoe zij het subsidie het volgend jaar gaan besteden. In de jaarrekening leggen zij verantwoording af over de besteding van het subsidie in het voorafgaande jaar. De jaarstukken van de professionele instellingen bevatten, naast een financieel jaarverslag eveneens een activiteitenverslag. Aan de hand hiervan vindt controle plaats over de besteding van de subsidiegelden in relatie tot de voorwaarden die zijn gesteld in het subsidiecontract.
Deze subsidiecontracten hebben een looptijd van 4 jaar en in 1-1-2008 lopen de meeste contracten af hetgeen een aanleiding kan zijn voor een heroverweging. Het toekomstig beleid ten aanzien van de professionele instellingen op het terrein van cultuur wordt onder andere vastgelegd in de Cultuurnota 2006-2010. In het traject dat moet leiden tot het vaststellen van deze nota is overleg met de professionele instellingen gepland. Dit overleg zou kunnen plaatsvinden in de vorm van de voorgestelde werkconferentie in het voorjaar van 2007.
Monumenten (CDA)
Voor 2007 is een onderhoudsfonds kleine monumenten van E 12.500,-- begroot. Is dit een reëel bedrag in verhouding tot de ruim 150 monumenten die nu al op de gemeentelijke lijst staan?
Als de lijst nog verder wordt uitgebreid, moet er ook geld zijn om de noodzakelijke uitgaven voor onderhoud te kunnen doen. Waarom een uitgave doen voor een inventarisatie van monumenten uit de jonge bouwkunst en grafmonumenten, als hiermee niets gedaan kan worden omdat de financiële middelen voor onderhoud ontbreken?
Het nieuwe monumentenbeleidsplan moet in 2009 gereed zijn. Moet er dan geld gereserveerd worden in 2009 of moet er voor die tijd al geld begroot worden?
Antwoord:
Er is bij de afbouwregeling voor subsidie voor monumenten (i.v.m. bezuinigingen 2004) rekening gehouden met de komst van een nieuw financieringsbeleid voor deze objecten. Met de komst van het nieuwe financieringsbeleid zal de instandhouding van monumenten, grotendeels d.m.v. laagrentende leningen (en in geringe mate d.m.v. subsidies), gestimuleerd worden.
Ook nieuw aangewezen monumenten kunnen op termijn gebruik maken van het nieuwe financieringsbeleid voor monumenten.
De financiële middelen van het nieuwe monumentenbeleidsplan zullen met het vaststellen van het nieuwe beleidsplan in 2009 voorhanden zijn.
Lichtenberg/Fatimakerk (CDA)
Projecten als De Lichtenberg en Fatimakerk zijn als PM-posten opgenomen voor 2009/2010. Is dit niet wat laat?
Zijn er al gedachten over de bestemming van de Fatimakerk?
Welke initiatieven neemt de gemeente voor De Lichtenberg?
Antwoord:
Zolang beide objecten nog in eigendom zijn van derden kunnen wij alleen goed onderhoud stimuleren.
In het kader van het spreken over culturele planologie betekent dit voor monumenten een gepaste nieuwe functie vinden. Voor zowel De Lichtenberg als de Fatimakerk is dit van toepassing. Voor beide projecten is de zoektocht naar een herbestemming gestart. Op het moment dat deze bestemming duidelijk is zullen financiële middelen nodig zijn. Vooreerst wordt geschat dat dit in 2009-2010 zal zijn.
De Lichtenberg staat volop in de belangstelling. Op korte termijn zullen voorstellen worden aangeboden naar aanleiding van een onderzoek naar de gebouwelijke kwaliteit en de potentie van de locatie. De kerk is een gebouw dat nog in redelijk goede staat van onderhoud verkeert.
Voor de prioriteiten waar nog p.m. staat, willen wij aangeven dat deze in dat jaar uitgevoerd dienen te worden en de kosten daarvan in dat jaar opkomen.
Revolving fund (CDA)
Er wordt een revolving fund in het leven geroepen, waardoor er gunstige financieringsmogelijkheden zouden ontstaan voor eigenaren van monumenten. In de begroting is voor het revolving fund geen geld opgenomen. Wat is het verschil met het onderhoudsfonds voor kleine monumenten?
Antwoord:
Het verschil tussen het onderhoudsfonds en het nieuwe financieringsbeleid is dat er uit het onderhoudsfonds subsidies verstrekt worden, waardoor de gemeente jaarlijks een bedrag aan monumenteneigenaren als het ware weggeeft. Bij het nieuwe financieringsbeleid worden voor een groot deel laagrentende leningen verstrekt uit een revolving fund (en daarnaast in geringe mate evt. nog subsidies), het uitgeleende geld komt op termijn weer terug bij de gemeente en gaat dus niet verloren. Een duurzamere oplossing dus.
Er zal naast de huidige bodem van E 70.000,-- uit de reserve monumenten een extra bedrag in het fonds gestort dienen te worden om hiermee goed van start te kunnen gaan.
St. Jans Gasthuis (PvdA en WL)
De PvdA vindt het St. Jans Gasthuis van grote maatschappelijke waarde en wil weten of voor de middel- en langere termijn de burgers kunnen rekenen op de ziekenhuiszorg in Weert. Wat is de reactie van het college over het stoppen van de fusiebesprekingen en vooral over de redenen. Zijn hierover contacten geweest met het bestuur en/of raad van toezicht?
WL vraagt het College met klem daar waar mogelijk de vinger aan de pols te houden om te voorkomen dat deze voorziening in navolging van andere vergelijkbare steden verloren gaat.
Antwoord:
Vooralsnog zien wij geen andere taak voor ons college weggelegd dan de vinger aan de pols te houden en in dialoog te blijven met de ziekenhuisdirectie. Ons standpunt c.q. visie is verwoord in de brief van 22 augustus 2006. Er is reeds bestuurlijk overleg geweest met de directeur van het gasthuis.
Daarnaast hebben wij de directeur van het St. Jans Gasthuis verzocht en bereid gevonden in de commissievergadering van 28 november a.s. een toelichting op de stand van zaken te geven.
Sport (CDA)
Het CDA wil dat de nota "Ruimte voor onderwijs en sport" geactualiseerd wordt en de bekende projecten geprioriteerd worden. Verder dient een financiële doorrekening onderdeel uit te maken van het financieel meerjarenperspectief. Een reactie op het bovenstaande wordt gevraagd.
De CDA fractie is overtuigd van de noodzaak van het derde veld voor de hockeyvereniging en wil dat deze uitbreiding in 2007 wordt gerealiseerd. Een reactie op het bovenstaande wordt gevraagd.
Voetbalclub Laar zit in een situatie die vergelijkbaar is de hockeyvereniging. Zij dringt er op aan dat er heel snel een oplossing komt. Is er zicht op verplaatsing naar de bufferzone Laar?
Van Wilhelmina ligt er een wens welke het onderzoeken waard is. Wilhelmina naar een sportpark op St. Louis waarbij samenwerking met brede school, Philips v Horne, Kwadrant wordt gezocht is voor het CDA bespreekbaar. Hierdoor ontstaan er kansen op Drakesteijn. De gemeente kan hier ontwikkelingen stimuleren door in kansen te denken. Een reactie op het bovenstaande wordt gevraagd.
M.b.t. voetbalclub Laar is Weert Lokaal van mening dat de club nog dit jaar duidelijkheid moet krijgen over wat zij wanneer concreet te verwachten hebben.
Antwoord:
Met de actualisatie van deze nota zijn wij afgelopen zomer gestart. Wij streven ernaar u deze actualisatie inclusief een concreet voorstel m.b.t. uit te voeren projecten en de financiële dekking hiervan aan u voor te leggen in maart 2007.
De benodigde veldcapaciteit hockeyvelden is de afgelopen zomer op basis van de meest actuele ledenontwikkeling berekend. Op grond van de uitkomst (3e veld noodzakelijk) hebben wij deze investering toegevoegd aan de prioriteitenlijst 2008. Het budget voor de prioriteiten 2008 wordt momenteel flink overschreden. Bij ons voorstel voor het vaststellen van de prioriteiten 2008 betrekken wij de urgentie die u aan de realisatie van het hockeyveld toekent.
Uitvoering in 2007 achten wij niet haalbaar omdat dan inbreuk dient te worden gedaan op de andere (vaak al doorgeschoven) prioriteiten. Tevens is de voorbereidingsperiode (uitgaande van het voorjaar als meest geschikte realisatieperiode) dan erg krap.
Wij zijn van mening dat een inpassing van SV Laar in de bufferzone (voorlopig) niet haalbaar / wenselijk is. Wij zijn daarom, i.o. met SV Laar, gestart met een onderzoek naar de maatregelen die kunnen worden genomen om de veldcapaciteit op sportpark Laar te vergroten. Dit kan nog in 2006 worden afgerond, zodat het totaal benodigde budget kan worden bepaald en meegenomen bij de prioriteiten 2008. Afhankelijk van de te treffen maatregelen kan mogelijk in 2007 al gestart worden met de uitvoering aangezien er nog een bedrag van E 140.000,-- beschikbaar is als gevolg van de grondverkoop t.b.v. de realisatie van OBS Molenakker.
Inpassing van Wilhelmina '08 op sportpark St. Louis brengt hoge kosten met zich mee. Aangezien wij deze inpassing op basis van het sportbeleid niet noodzakelijk achten, willen wij deze optie uitsluitend nader onderzoeken als de kosten kunnen worden gedekt uit het vertrek van Wilhelmina '08 van sportpark Drakesteijn (afkoop erfpachtrecht met Nederlandse Spoorwegen). Een bestuurlijk overleg hierover met Wilhelmina '08 vindt nog in november plaats.
T.a.v. de kansen voor samenwerking met de brede school kan los van de huisvestingswens invulling worden gegeven aangezien Wilhelmina '08 ook in de huidige situatie hoofdgebruiker is van sportpark St. Louis.
Accommodatiebeleid (CDA)
Het CDA is van mening dat accommodatiebeleid formuleren een reguliere taak is. Dekking van de nieuwe beleidsmedewerker OSCAR vindt plaats uit projecten. Dit is een constructie waarover het CDA grote twijfel heeft. Een reactie op het bovenstaande wordt gevraagd.
Accommodatiebeleid (WL)
Wanneer kan het accommodatiebeleid (notitie) verwacht worden?
Antwoord:
De uitvoering van de in 2005 vastgestelde projectopdracht in het kader van het accommodatiebeleid heeft door uiteenlopende omstandigheden vertraging opgelopen. De problemen bij het werven van een senior medewerker onderwijs/accommodaties spelen daarbij een belangrijke rol. In afwachting van de komst van deze nieuwe medewerker (inschatting 1e helft 2007) is met gebruikmaking van zogenaamde onderuitputtingsgelden een tijdelijke kracht aangetrokken, die het project heeft opgepakt. Wij hebben commissie en raad, mede naar aanleiding van de motie van D'66, toegezegd in december met een plan van aanpak te komen. Overeenkomstig deze toezegging wordt de commissie Welzijn een geactualiseerde projectopdracht met plan van aanpak aangeboden.
Programma 7 Maatschappelijke dienstverlening en welzijn
Wijk- en dorpsraden (wdr) (SP)
Hoe betrekken de wdr hun burgers bij meningsvorming, buiten het organiseren van bijeenkomsten en het verspreiden van een blaadje en via de website? In hoeverre worden goede werkmethoden en voorbeelden gepromoot? Hoe staat het met de bekendheid van de wdr bij de bewoners van de wijken en dorpen? Op welke wijze is er enige democratische legitimatie voor het handelen van de wdr? In hoeverre worden de bovenvermelde belangrijke zaken gepromoot en gecontroleerd? Hoe worden de huidige verplichtingen en afspraken gecontroleerd?
In de begroting zijn slechts 3 p.m.-prioriteiten teruggevonden van de 76 aangedragen prioriteiten door de wdr. Dit nodigt, volgens de SP, niet echt uit tot vervolgoverleg.
Dorps- en wijkraden (PvdA)
Wijk- en dorpsraden worden ook door dit college gezien als één van de burgerparticipatie-organen van Weert. In het verleden werd jaarlijks een bijeenkomst georganiseerd in de commissie AZ, ook om aan te tonen dat de gemeenteraad veel waarde hecht aan deze organen. Gaan we dit weer invoeren?
In het verleden heeft de PvdA ervoor gepleit om met de wijk- en dorpsraden te gaan werken aan het opstellen van wijk- en dorpsontwikkelingsplannen. De plannen moeten dienen als basis voor een heldere communicatie en zijn een uitstekend middel om een planning op te stellen voor uit te voeren maatregelen. Gevraagd wordt naar de stand van zaken omtrent de beoogde plannen voor Leuken en Fatima.
Ten slotte wordt gevraagd om het huidige beleid te herijken. Neem hierin mee de positie en financiering van de dorps- en wijkraden.
Antwoord:
In tegenstelling tot de SP zijn wij geen voorstander van gekozen wijk en dorpsraden. Deze meningen hebben elkaar vaker gekruist. Wij herhalen onze reeds meerdere malen uitgedragen opvatting dat dé democratisch gekozen volksvertegenwoordiging de gemeenteraad is. Bij gekozen wijk- en dorpsraden komen we in de sfeer terecht van deelraden, zoals in Amsterdam en Rotterdam. Dit past niet bij de schaal van een gemeente als Weert.
Wijk- en dorpsraden betrekken op verschillende wijze hun burgers bij meningsvorming. Enkele voorbeelden: een infomarkt (Moesel), een wijkinfopunt (Boshoven). Alle wijk- en dorpsraden hebben een wijkkrant of een inlegvel in het parochieblaadje. Elk jaar bij de subsidievaststelling moeten de wijk- en dorpsraden hun uitgaven, hun activiteiten, hun communicatie met wijkbewoners en hun bestedingen voor het leefbaarheidsbudget verantwoorden middels een financieel en sociaal jaarverslag.
Met betrekking tot de aangedragen prioriteiten van de wijk- en dorpsraden bleek in eerste aanleg dat het grootste aantal ervan al onder bestaand beleid viel en dus niet via de prioriteiten hoefde te lopen. Vervolgens resteerde nog een 17-tal en hiervan zijn er 3 meegenomen.
Dit traject is naar onze mening juist een voorbeeld van geslaagde communicatie met de wijk en dorpsraden.
Overigens streven we ernaar voor 2008 de prioriteiten van de wijken dorpsraden in de normale begrotingscyclus te laten meelopen.
Zowel vanuit de wijk- en dorpsraden als vanuit 'de oude partners' buurtbeheer (PUNT welzijn, Wonen Weert, politie) komen bij ons geen signalen binnen die er op duiden dat zij behoefte voelen aan een herijking van het huidige beleid. De sectorconsulenten wijkgericht werken blijven sectoraal bezig een goede communicatie (regelmatig, pro-actief, etc.) tussen gemeente en wijk- en dorpsraden te stimuleren. Tijdens de a.s. contactdag met de wijk- en dorpsraden zullen wij de raden hier nog eens naar vragen.
De burgemeester is coördinerend portefeuillehouder in ons college, dit onverlet de vakinhoudelijke verantwoordelijkheid van de wethouders.
Leefbaarheid (D'66)
Hoe staat het met de leefbaarheid in de Serviliusstraat? De leefbaarheid dient meetbaar te zijn vergroot, staat in het coalitieprogramma. Hoe staat het met de uitvoering hiervan?
Antwoord:
Conform de gedane toezegging door de burgemeester in de raadscommissie Algemene Zaken van 4 oktober jl. wordt de commissie ten behoeve van de volgende vergadering schriftelijk geïnformeerd over de openbare orde-aspecten van de Serviliusstraat.
Peuterspeelzaal (PvdA)
Aandacht wordt gevraagd voor allochtone kinderen in verband met mogelijke taalachterstand en zo spoedig mogelijk een onderzoek hier naar in te stellen. Dit met name in het kader van de eigen bijdragen.
Antwoord:
Ons college stelt een onderzoek in naar de ouderbijdragetabel voor peuterspeelzalen. Het rijk geeft de gemeente de opdracht om in het kader van vve-beleid en vroegsignalering een zo hoog mogelijk bereik voor de peuterspeelzalen te behalen (70 % tot 100% van de doelgroep taalarme kinderen).
Vooruitlopend op landelijk budget om deze opdracht ook waar te kunnen maken heeft ons college het voornemen de kostenstijging van ± 5% niet door te rekenen aan de ouders en de ouderbijdragetabel van 2006 te bevriezen. De minderinkomsten kunnen worden opgevangen met aangekondigd extra rijksgeld voor toeleiding peuterspeelzalen.
Overigens komt deze maatregel ten goede aan alle ouders en niet enkel aan de allochtone ouders. Het is namelijk aangetoond dat achterstanden niet zozeer worden veroorzaakt door de etnische achtergrond maar door de sociaal economische status van het gezin. Verder is aangetoond dat de mix van gewichtenpeuters met peuters uit gezinnen met een hogere status nog meer resultaat oplevert dan extra begeleiding door professionals. Reden derhalve om ook de hogere inkomens tegemoet te komen.
Als vervolg op het bevriezen van de ouderbijdrage zullen we in de loop van 2007 met vervolgvoorstellen komen ten aanzien van peuterspeelzaalwerk.
Jongerenraad (PvdA)
Gevraagd wordt om een evaluatie van het functioneren van de jongerenraad. Voorziet het in de behoefte en zijn er nog andere mogelijkheden?
Antwoord:
De jongerenraad is momenteel bezig met het opmaken van de balans van 1oe jaar functioneren.
Daarbij wordt gezocht naar mogelijkheden om de jongerenraad meer bekend te maken èn meer aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de deelnemers, die gemiddeld 14 jaar zijn. Nog verder opschuiven in de vergadersetting van een gemeentelijke organisatie ligt daarbij niet voor de hand.
Uiterlijk het eerste kwartaal 2007 zal via de commissie Welzijn een evaluatienotitie worden aangeboden.
WMO (CDA)
Is er al zicht op de financiële consequenties van de WMO?
WMO (WL)
Hoe waarborgen wij een dusdanige zorgkwaliteit dat mensen niet tussen wal en schip terecht gaan komen? Hoe past dit in de ketenbenadering waaraan de laatste jaren zoveel waarde gehecht is?
WL doet drie voorstellen die de invoering voor de zorgvragers vergemakkelijkt en mede een bijdrage moet leveren aan een latere evaluatie WMO.
. Het WMO-loket wordt gedurende het eerste jaar doorverwijs- én helploket waarbij zelfredzaamheid en niet leunen maar steunen vooralsnog niet voorop staan en waar soorten WMO hulpvragen en verwijzingen op categorie worden geregistreerd
. Er komt een 24-uurs telefonisch WMO-helpnummer.
. Er komt per direct een pre-WMO loket (fysiek)
WL vraagt op deze drie punten om een toezegging van het college.
De WMO is een open eind regeling. Er zitten voor de gemeente dus financiële risico's aan. Het beleid om meer mensen langer thuis te laten wonen en daarnaast de toenemende vergrijzing zullen ongetwijfeld leiden tot een grote toename vanuit de vraagkant. We zullen dit in de toekomst
financieel moeten opvangen. Wat is de visie hierop?
Antwoord:
De notitie financiële gevolgen en risicoŽs van de WMO is op 5 september aan de commissie Welzijn voorgelegd.
Als gevolg van rijksbeleid is er sprake van toenemende concurrentie in de zorg. Wij zijn het met u eens dat dit ten koste kan gaan van de kwaliteit van de (lokaal opgebouwde) kwaliteit van ketenzorg.
Wij zullen, als regisseur van de keten wonen, welzijn en zorg, voor zover dat in onze mogelijkheden ligt, de ketensamenwerking blijven stimuleren en (dreigende) lacunes trachten op te vullen.
Waar u op doelt bestaat reeds in Weert. De Vraagwijzer wordt bemenst door ouderen- en cliënten-adviseurs die waar nodig cliënten begeleiden (onder de arm nemen) bij het formuleren van hun hulpvraag en het aanvragen van voorzieningen. Wij dragen er zorg voor dat het WMO-voorzieningen-loket naadloos aansluit bij de Vraagwijzer. Onze visie op loketontwikkeling WMO is thans, conform het spoorboekje WMO, in voorbereiding. Begin 2007 informeren wij u via de commissie Welzijn.
Wij zien geen aanleiding noch noodzaak voor een 24-uurs bereikbaar telefonisch helpnummer. Ten tijde van acute nood zal hulpverlening plaatsvinden door de 1e-lijns-zorg.
Op dit moment wordt hard gewerkt aan de omvorming van het WVG-loket tot WMO-loket. Ook voor ons staat het belang van de cliënt voorop. Burgers kunnen daar nu al terecht met vragen. Alle inspanningen zijn erop gericht een soepele overgang te bewerkstelligen.
Lokaal Zorgvragers Overleg Weert (LZO)/Regionale Overleg Tafel wonen, welzijn en zorg (ROT) (CDA)
Het CDA heeft bij de voorjaarsnota 2006 gevraagd structurele middelen in de begroting op te nemen voor ondersteuning van het Lokaal Zorgvragers Overleg en voor ondersteuning van de Regionale Overleg Tafel wonen-welzijn-zorg. Bij de programma's staat hierover wel een tekst maar er staan geen middelen in de begroting. Het CDA wil hier E 15.000,-- voor uittrekken. Een reactie op het bovenstaande wordt gevraagd.
Antwoord:
De ondersteuning van de ROT wordt in 2007 binnen de bestaande formatiecapaciteit van de sector Stadsontwikkeling opgevangen.
Het LZO wordt vanaf 2007 gesubsidieerd met WMO-budget.
Gesubsidieerde organisaties moeten verantwoording afleggen over de manier waarop vrijwilligers worden betrokken bij beleid (SP)
Antwoord:
Met de SP erkennen wij de belangrijke rol van vrijwilligers in onze samenleving. Op dit moment is er in de subsidieverordening welzijn geen bepaling opgenomen zoals bedoeld. Vele gesubsidieerde organisaties hanteren overigens zelf een gedragslijn om vrijwilligers te betrekken bij beleid. Dit is ook logisch: zonder betrokkenheid, inzet en motivatie van vrijwilligers zouden zij geen bestaansrecht hebben. Derhalve - en in het licht van vermindering regeldruk - opteren wij dan ook niet voor extra subsidieregels voor professionele instellingen en vrijwilligersorganisaties.
Programma 8 Gemeentelijk beheer
Natuur- en milieucentrum (NMC) de IJzeren Man (PvdA)
Gevraagd wordt om in de begroting structureel geld vrij te maken voor formatie-uitbreiding van 0,5 fte.
Antwoord:
Van 1998 tot en met 2005 heeft de Vereniging Natuurmonumenten de parttime functie (0,5 fte.) van NME-coördinator gefinancierd. Sinds 2006 zet de gemeente deze financiering voort. Vanaf 2007 is deze functie structureel in de begroting opgenomen.
In deze jaren is 0,5 fte. voor de NME-coördinator, in de huidige opzet, voldoende gebleken.
Duurzaamheid (PvdA)
In september is de Lokale Duurzaamheidmeter gepresenteerd voor de gemeente Weert. Tijdens de bijeenkomst kwam naar voren dat de duurzaamheidmeter op een aantal onderdelen niet zou kloppen. Verzocht wordt daarom de antwoorden nogmaals zorgvuldig door te nemen en waar nodig te corrigeren. Het bijgestelde resultaat zou dan vervolgens in de desbetreffende raadscommissie aan de orde gesteld dienen te worden.
Hoe kan tenslotte duurzaamheid prominent onder de aandacht gebracht worden? In dit kader wordt nog gevraagd naar een beleidsnotitie.
Antwoord:
In 2007 zal het milieubeleidskader voor de komende 5 jaar worden opgesteld. In dit ontwikkelingsproces zullen alle milieu- en duurzaamheidsaspecten tegen het licht worden gehouden. Hierbij zal ook het gewenste ambitieniveau van deze aspecten worden bekeken. De Lokale Duurzaamheidmeter kan in dit proces als leidraad voor op te nemen thema's worden gebruikt. Gezien de te beperkte wetenschappelijke onderbouwing van de duurzaamheidmeter is het niet raadzaam om de aanpak zoals de PvdA deze voorstelt, het opnieuw invullen van de duurzaamheidmeter, te volgen. Bij het milieubeleidsplan komen we hierop terug. Wij zullen ons verder moeten realiseren dat regelgeving op het gebied van milieu steeds verder toeneemt, we noemen o.a. externe veiligheid en luchtkwaliteit. Bij de voorjaarsnota 2007 komen we op deze problematiek terug.
Programma 9 Algemene lasten
Algemene dekkingsmiddelen (PvdA)
De PvdA gaat er van uit dat de OZB-tarieven in 2007 met maximaal 1,25% zullen stijgen.
Lokale heffingen (WL)
Wat is de exacte verhoging van de OZB voor 2007 aangezien nu de gedachte leeft dat de OZB
slechts met 1,5% verhoogd wordt en de werkelijkheid waarschijnlijk ergens rond de 4,5% ligt? Staat dit overigens niet op gespannen voet met het beleidsprogramma?
Antwoord:
Weert Lokaal geeft aan dat de gedachte leeft dat de verhoging OZB waarschijnlijk ergens rond de 4,5 % ligt. Deze gedachte is niet juist.
Het is niet aan te geven hoeveel de OZB-stijging 2007 is ten opzichte van 2006 als gevolg van de toename door nieuwbouw, verbouw en de nieuwe taxatiewaarden per 1 januari 2007.
De totale hertaxatie is niet één op één te vertalen in de tarieven 2007 ten opzichte van 2006. In de taxatiewaarden 2007 zitten namelijk de stijging van de waarden van woningen en de toenamen van de waarden als gevolg van nieuwbouw, verbouw en renovatie. Daarom is gekozen voor de modus zoals aangegeven door het Rijk in de meicirculaire welk het volgend betekent.
Vanaf 2006 is de stijging van de OZB tarieven gemaximeerd. Bij de berekening van de maximumtarieven 2007 is naast het maximum stijgingspercentage ook de waarde-ontwikkeling tussen de twee waardepeildata relevant.
Voor gemeenten met tarieven boven de drempeltarieven komt de maximumstijging van de opbrengst van de OZB in 2007 uit op 2,75%. Dit komt overeen met de reële trendmatige groei van het Bruto Binnenlands Product (BBP) van 2,25% gecorrigeerd voor de areaalontwikkeling (toename door nieuwbouw, verbouw en renovatie) die is geraamd op 0,75% en vermeerderd met het geraamde inflatiepercentage van 1,25% (nBP). Een betere modus kunnen wij niet vinden om de OZB raming 2007 te berekenen. We zijn van mening dat we hiermee de doelstelling OZB-stijging zo dicht mogelijke benaderen.
Als er sprake is van een nieuw WOZ-tijdvak heeft dit maximum stijgingspercentage (2,75) geen betrekking op de tarieven maar op de stijging van de opbrengst OZB. De maximale opbrengst in 2007 is de opbrengst van 2006 vermeerderd met 2,75%.
Daarom is in de begroting 2007 een totaal raming OZB opgenomen gebaseerd op de opbrengst 2006 vermeerderd met 2,75%. In deze opbrengst zit dus de toename als gevolg van de hertaxatie, de nieuwbouw, verbouw en renovatie van woningen.
Op basis van bovenstaande gegevens zijn de tarieven voor 2007 berekend en deze zijn als volgt (tussen haakjes de tarieven 2006):
Tarief per eenheid E 2.500,-- woningen niet-woningen
Gebruikersbelasting 2,84 (2,93)
Eigenarenbelasting 2,18 (2,24) 3,55 (3,66)
Totaal 2,18 (2,24) 6,39 (6,59)
Wel is berekend wat de toename lastendruk voor de burger zal zijn in 2007.
Onderstaand is de ontwikkeling van de belangrijkste heffingen ten opzichte van 2006 weergegeven. Hierbij zijn dezelfde economische waarden aangehouden als in de begroting 2006 en zijn de bedragen afgerond op hele euro's.
| | 2006 | 2007 | 2006 | 2007 | | | |waarde | |waarde | | |waarde |woning |waarde |woning | | |woning |E 113.445,--|woning |E 181.512,--| | |E 113.445,--| |E 181.512,--| | |Afvalstoffenheffin| | | | | |g: |E 255 |E 258 |E 255 |E 258 | |1-persoonshuishoud|E 281 |E 285 |E 281 |E 285 | |ing |E 310 |E 314 |E 310 |E 314 | |2 | | | | | |persoonshuishoudin| | | | | |g | | | | | |overige | | | | | |huishoudens | | | | | |Rioolrecht | E 212 | E 222 | E 212 | E 222 | |OZB-eigenaar | E 100 | E 98 | E 161 | E 156 | |Totaal: | | | | | |1-persoonshuishoud|E 567 |E 578 |E 628 |E 636 | |en |E 593 |E 605 |E 654 |E 663 | |2-persoonshuishoud|E 622 |E 634 |E 683 |E 692 | |en | | | | | |overige | | | | | |huishoudens | | | | | |Toename: | | | | | |1-persoonshuishoud| |E 11 | |E 8 | |ens | |E 12 | |E 9 | |2-persoonhuishoude| |E 12 | |E 9 | |ns | | | | | |overige | | | | | |huishoudens | | | | |Bij een woning met een waarde van respectievelijk E 113.445,-- en E 181.512,-- varieert de toename van de lastendruk voor de eigenaar/bewoner van 1,27% tot 2,02%, afhankelijk van het soort huishouden.
Prioriteiten (PvdA)
De PvdA-fractie kan zich in grote lijnen vinden in de prioriteiten 2007 en 2008. Een aantal prioriteiten is echter slechts p.m. meegenomen. Ten slotte is het tekort op het prioriteitenbudget niet meegenomen in de meerjarenraming, evenmin als de uitbreiding van een voetbalveld voor SV Laar en een derde hockeyveld voor HV Weert. Het is gebruikelijk dat prioriteiten voor de komende 2 jaar door de raad worden vastgesteld. Graag vernemen wij hoe hiermee wordt omgegaan.
Wat HV Weert betreft wordt er verder op aangedrongen voor 2007 met de vereniging te zoeken naar noodoplossingen.
Verder heeft de PvdA er begrip voor dat de realisatie van een erfgoedhuis niet van vandaag op morgen kan worden gerealiseerd, maar dat neemt niet weg dat op zich bescheiden onderdelen uit de museumnota toch nu al zouden kunnen worden opgepakt.
Antwoord:
Bij het vaststellen van de begroting 2007 worden alleen de prioriteiten 2007 vastgesteld, dus niet die van 2008. De prioriteiten 2008 welke zijn opgenomen in de begroting zijn richtinggevend voor dat jaar. Bij het opstellen van de begroting 2008 zal opnieuw een afweging gemaakt moeten worden van deze prioriteiten. Voor de prioriteiten waar nog p.m. staat, willen wij aangeven dat deze in dat jaar uitgevoerd dienen te worden en de kosten daarvan in dat jaar opkomen. Bij het opstellen van de begroting waren de kosten nog niet bekend maar we hebben ons toen wel gerealiseerd dat deze plannen gerealiseerd moeten worden.
Het budget voor de prioriteiten 2008 wordt momenteel flink overschreden. Bij ons voorstel voor het vaststellen van de prioriteiten 2008 betrekken wij de urgentie die u aan de uitbreiding van de veldcapaciteit van deze verenigingen geeft. Uit eerder overleg met HV Weert is gebleken dat het treffen van noodmaatregelen niet makkelijk is. Er is ruimte beschikbaar op sportpark St. Theunis (natuurgras), maar het geschikt maken hiervan t.b.v. de hockeysport vergt in relatie tot de korte gebruiksduur (1 jaar) een te grote investering. Wij zullen dit nogmaals bespreken met de HV Weert.
Gezien de beperkte financiële middelen die beschikbaar zijn heeft het college andere prioriteiten gesteld en is de verhoging van het aankoopbudget musea doorgeschoven naar 2009/2010.
Garantie afgeven dat HV Weert in 2008 werkelijk wordt gerealiseerd (VVD)
Met betrekking tot prioriteit nr. 13 (huisvesting Punt Welzijn) is WL van mening dat de raad zich hierover vroegtijdig zowel in inhoudelijke als in financiële zin moet kunnen uitspreken en dus afzonderlijk aan de raad dient te worden voorgelegd. Dat geldt ook voor prioriteit nr. 14 (bijdrage exploitatietekort wijkaccommodatie Keent).
Antwoord:
De benodigde veldcapaciteit hockeyvelden is de afgelopen zomer op basis van de meest actuele ledenontwikkeling berekend. Op grond van de uitkomst (3e veld noodzakelijk) hebben wij deze investering toegevoegd aan de prioriteitenlijst 2008. Het budget voor de prioriteiten 2008 wordt momenteel flink overschreden. Bij ons voorstel voor het vaststellen van de prioriteiten 2008 betrekken wij de urgentie die u aan de realisatie van het hockeyveld toekent.
Prioriteiten (WL)
WL betwijfelt of het investeringsbudget verkeer en vervoer van E 135.863,-- toereikend is. Als het college serieus meent dat deze investeringen (genoemd onder c t/m i bij de afgevoerde prioriteiten) onderdeel moeten uitmaken van het investeringsbudget verkeer en vervoer dan dient het de consequenties daarvan te accepteren en het laatstgenoemd jaarlijkse investeringsbudget verkeer en vervoer te verhogen tot E 635.863,-- en met de daaruit voortvloeiende hogere lasten in de begroting rekening te houden.
Antwoord:
Zoals bekend, is in afwachting van de vaststelling van het GVVP, enkele jaren minder aanspraak gedaan op de stelpost Verkeer en Vervoer. Ook eventuele overschotten uit kredieten inzake de stelpost verkeer en vervoer worden wederom gebruikt voor verkeersprojecten. Daarnaast wordt er van uit gegaan dat ook subsidiegelden worden ontvangen. Evenals in het verleden kan het bij uitzonderlijke projecten noodzakelijk zijn om extra gelden in relatie tot Verkeer en Vervoer vrij te maken via afzonderlijke financiering.
Veilige fietsroutes (VVD)
Antwoord:
Naast de eerder genoemde plannen in het kader van Verkeer en Vervoer kan vermeld worden dat op korte termijn enkele verkeerspunten in de binnenstad zullen worden aangepakt teneinde fietsroutes veiliger te maken c.q. te verbeteren. Concreet genoemd kunnen worden de nieuwe verkeersregelinstallatie Bassin/Stadsbrug en het Stationsplein.
Sluitende begroting (CDA)
Hoe denkt het college naar een sluitende begroting 2010 toe te werken, ondanks het gegeven dat de lokale belastingen nauwelijks mogelijkheden bieden om extra opbrengsten te genereren?
Antwoord:
Zoals in de begroting geschreven is het streven erop gericht te komen tot een sluitende meerjarenbegroting. In de begroting is aangegeven dat conform het beleidskader van de provincie Limburg maximaal 1/30 deel van de algemene reserve mag worden ingezet. Na verwerking van de septembercirculaire en de inzet van 1/30 deel van de algemene reserve is ook 2010 sluitend. Het jaar 2010 is een indicatie en zal de komende jaren zeker nog wijzigen. De jaarlijkse ontwikkeling van het begrotingssaldo ligt binnen een acceptabele marge waardoor het nu nog niet noodzakelijk is om maatregelen te treffen.
Majeure projecten (CDA)
Waarom kiest het college voor een minimale financiering van de majeure projecten en waarom vindt het college dit verantwoord?
Antwoord:
Het college heeft in het raadsvoorstel van de majeure projecten gerekend met de op dat moment bekende gegevens. In het voorstel is aangegeven dat er nog onzekere factoren zijn waarmee nog geen rekening is gehouden. Zoals aangegeven zal, indien er meer duidelijkheid bestaat over de definitieve ramingen, de raad hierover telkens geïnformeerd worden. Het college vindt het verantwoord om op basis van de huidige gegevens uit te gaan van de berekende lasten vanaf 2008.
Vragen naar de plannen Brede school Aan de Bron, Weert-centrum, ook wel WML project genaamd (diverse fracties)
Antwoord.
De plannen zijn intern en extern onlangs gepresenteerd, inclusief een inrichtingsplan voor het gebied voormalig WML-terrein.
Een voorstel tot realisering van de plannen inclusief een kredietvoorstel is onderweg naar de raad en zal zo mogelijk (onder voorbehoud van een daartoe strekkend besluit van het college op 7 november 2006) in de decembervergadering aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Delegeren rijkstaken (WL)
Bij de uiteenzetting van de financiële positie is aangegeven dat wanneer de Rijksoverheid taken delegeert naar de gemeente waarbij er onvoldoende financiële middelen worden overgedragen, de gemeente genoodzaakt is dit door te berekenen aan haar inwoners... WL is het met deze stellige benadering niet eens (denk alleen al aan de onzekerheden rond de WMO financiën) en zou daarom deze tekst graag veranderd zien in: genoodzaakt kan zijn. Een toezegging van het college wordt hierover gevraagd.
Antwoord:
In het coalitieprogramma raadsperiode 2006-2010 is onder 10.1 lastendruk opgenomen dat de jaarlasten voor de inwoners niet verder mogen stijgen dan het jaarlijkse inflatiepercentage. Op het moment dat de Rijksoverheid de lokale overheid verplicht taken uit te voeren waarbij onvoldoende financiële middelen worden overgedragen is de lokale overheid genoodzaakt het tekort door te berekenen aan haar inwoners. Wanneer de Rijksoverheid taken delegeert zal telkens bekeken worden of de noodzaak aanwezig is om kosten door te berekenen aan de burger. Het is uiteindelijk de raad die beoordeeld of doorberekening van kosten aan de burger noodzakelijk is dan wel achterwege kan blijven.
Financiële bijstellingen (WL)
De op basis van een kritische analyse door het college verantwoorde reële bijstelling van een aantal begrotingsposten roept bij WL de vraag op welke risico's hieraan verbonden zijn. Hoe groot is de omvang van deze bijstellingen en welke zijn deze bijstellingen?
Antwoord:
De risicoŽs die verbonden zijn aan de bijstellingen van een aantal begrotingsposten is dat er de kans bestaat dat hierdoor afzonderlijke budgetten worden overschreden. Wij vinden het verantwoord om deze risicoŽs te nemen waardoor overigens het rekeningresultaat 2007 kan worden beïnvloed. De bijstellingen blijken uit het overzicht "belangrijkste afwijkingen tussen de begroting 2007 en de jaarschijf 2007 van de begroting 2006", opgenomen op pagina 10 en 11 van de begroting.
Formatie-uitbreiding (WL)
In het kader van het onderzoek naar een effectievere en efficiënte bedrijfsvoering door de werkgroep wil WL in 2007 onderzocht zien in hoeverre het aantal fte's in relatie tot de gemeentelijke taken bij de gemeente Weert overeenkomt met vergelijkbare gemeenten. Hiervoor zijn benchmark-gegevens beschikbaar bij het ministerie. Een toezegging van het college wordt hierover gevraagd.
Antwoord:
De ervaring leert dat een vergelijking met andere gemeentelijke organisaties in relatie tot de formatieomvang moeilijk realiseerbaar is omdat de organisatiestructuur, de taakverdeling, de beleidsintensiteit en de uitvoeringspraktijken (zoals uitbesteding van werk) daarvoor te veel van elkaar verschillen. Ondanks dat is er in het verleden een vergelijking gemaakt met de gemeente Roermond. Daaruit kwam naar boven dat de gemeente Weert ongeveer 50 medewerkers minder heeft dan Roermond. Vanuit Deloitte zijn gegevensbestanden in het verleden "voorzichtig" vergeleken met de gemeenten Waalwijk en Doetinchem (deze vallen voor ons in de categorie vergelijkbare gemeenten). Uit deze globale vergelijking bleek dat Weert "in de pas" loopt voor wat betreft formatieomvang met deze gemeenten. Tenslotte vermelden wij nog dat wij al enige jaren grote terughoudendheid betrachten ten aanzien van formatieuitbreidingen.
Is er inmiddels overeenstemming bereikt met betrekking tot koop of huur van het BVG? (WL)
Antwoord:
Er wordt inmiddels onderhandeld met zowel de projectontwikkelaar, waarbij huur en koop nog steeds opties zijn, als met het CWI en het UWV. Er is dus nog geen overeenstemming maar we komen wel steeds dichter bij de eindstreep.
---- --