Lijst vijf Fortuyn
Liberaler huurbeleid werkt goed
Den Haag, 07/11/2006 - Dinsdag 7 november 2006 - De LPF had vorige
week in de Tweede Kamer de doorslaggevende stem in het debat over
liberarisering van het huurbeleid. De LPF-fractie steunde uiteindelijk
het kabinetsvoorstel. Waarom?
De Tweede Kamer delibereerde vorige week over de Wet modernisering
huurbeleid 2007, en dat is geweten. Den Haag werd telefonisch en per
e-mail overspoeld met belangenverenigingen en bezorgde burgers.
Kort gezegd hebben we in Nederland te maken met een ongezonde,
vastgeroeste markt voor huurwoningen. Die is volledig in het slot
gegooid door een onzuivere prijsvorming.
In Nederland wordt ongeveer 46 procent van het woningenbestand
verhuurd. Daarvan wordt zo'n 95 procent gereguleerd, een percentage
dat ook wel werd gehaald in de voormalige DDR. Reguleren betekent
onder meer dat eigenaren niet zelf mogen beslissen wat voor huur ze
vragen.
De gevolgen van dit beleid zijn voor iedereen nadelig. Zo zijn er
duidelijk onvoldoende prikkels om nieuwe huizen te bouwen. Verder
blijven mensen met te hoge inkomens gesubsidieerde woningen bezet
houden. Woningen die bedoeld zijn voor mensen met lagere inkomens. Op
deze manier wordt het zeer moeilijk om aan de onderkant van de markt
toe te treden.
Wachtlijsten
Met name starters komen nauwelijks aan de bak en staan jaren op
wachtlijsten. Van doorstroming en van het maken van wooncarrière is
geen sprake meer. De mensen waarvoor de gesubsidieerde huurwoningen
zijn bedoeld, komen onvoldoende aan de bak.
Een en ander heeft tot gevolg dat de verpauperde wijken in de grote
steden onvoldoende kunnen worden aangepakt om de leefbaarheid te
vergroten.
Het is dus voor iedereen duidelijk dat er een oplossing voor deze
spaak gelopen huurproblematiek moet komen. Niets doen is geen optie
gezien de gerezen problematiek. Het kabinet heeft hier vier jaar over
nagedacht, en heeft besloten geleidelijk het deel van de huurwoningen
dat vrij is uit te breiden. We praten hier over maximaal een kwart van
het aanbod, en dus niet, zoals sommigen beweren, over een
grootscheepse liberalisatie.
De LPF heeft zich altijd voor een beperkte liberalisatie uitgesproken,
op twee voorwaarden. Ten eerste mag er niets geliberaliseerd worden,
tenzij de rechten van alle zittende huurders verzekerd zijn. Ten
tweede moeten er keiharde afspraken liggen over het bijbouwen van
woningen, zodat het fundamentele probleem van de huurmarkt een tekort
aan kwalitatief hoogstaande woningen op korte termijn opgelost wordt.
We willen de mensen geruststellen en bouwen aan betere wijken. Zonder
voldoende nieuw aanbod zal er niet geliberaliseerd worden! Na hard
onderhandelen met de minister zijn al onze eisen ingewilligd: naast de
bovenstaande twee voorwaarden liggen er nu garanties op tafel over
investeringszekerheid, studentenhuisvesting, woon-zorglocaties, en
bezwaarprocedures ter bestrijding van een WOZ-beschikking. In de Nota
van Wijziging, die door de LPF-fractie afgedwongen is, vinden deze
toezeggingen een formele grondslag. Dit maakt het wetsvoorstel niet
eenvoudiger, maar wel veiliger voor gewone mensen met een
huurcontract.
Veel van die huurders zijn door de oppositie bang gemaakt met
boemanverhalen. Alles zou geliberaliseerd worden, je zou honderden
euro's per maand extra moeten betalen, en hele gezinnen zouden op
straat te komen staan. Absolute onzin.
Wat gebeurt er wel? Ik zal het precies uitleggen. Er zal op 1 januari
een zogeheten overgangssegment (20 procent van het huidige
huurwoningenbestand worden gecreëerd), op basis van WOZ-waarden. De
huurders die in dit segment vallen, blijven beschermd, al zitten ze
daar nog vijftig jaar! Ondertussen moet er stevig bijgebouwd worden,
zodat er meer nieuwe woningen beschikbaar komen voor huurders en
gezinnen. In 2008 en 2010 wordt per regio bekeken of er inderdaad
genoeg woningen bijgekomen zijn om de problemen van de huurmarkt op te
lossen. Als dit het geval is, wordt het overgangssegment van 20%
geliberaliseerd, dat wil zeggen, dan is het aan de verhuurder om een
huurprijs te bepalen.
Wil dit nu zeggen dat op dat moment de huur omhoog gaat? Dat is
mogelijk, zij het alleen voor nieuwe huurders. Maar er zijn ook
verhuurders woningbouwcorporaties bijvoorbeeld die erkennen dat ze een
sociale taak vervullen, en helemaal geen marktconforme huur willen
vragen.
Er zitten veel waarborgen in deze wet voor de gewone bewoner.
Bovendien zijn huurexplosies uitgesloten. En we moeten ook niet
vergeten waarom er nu, na vier jaar vergaderen, überhaupt een
wetsvoorstel ligt. De huidige situatie valt niet te handhaven. Er
moeten meer woningen bij, goede woningen, die betaalbaar zijn. We
hebben gewoonweg te weinig voor de vele huurders in dit land.
Meer bouwen
Dit wetsvoorstel zorgt ervoor dat verhuurders méér gaan bouwen. Ze
mogen vervolgens voor zo'n 25 procent van het bestand (nu 5 procent)
een marktconforme prijs vragen.
Of ze dat ook doen is aan hen. De overige 75 procent blijft gewoon
gereguleerd.
Huurders die nu al een huurovereenkomst hebben, zullen 1 januari geen
prijsexplosie zien. Laat u dus niets wijsmaken.
En bedenk: de huurverhogingen die samenhangen met dit wetsvoorstel
zijn stukken lager dan de verhogingen onder Paars.
Max Hermans is lid van de Tweede Kamer voor de Lijst Pim Fortuyn.