Ingezonden persbericht


Persbericht

Hilversum, 7 november 2006

Automobilist ergert zich rot in het verkeer

Bijna alle Nederlandse automobilisten ergeren zich ergens aan in het verkeer. Slechts 1% van de Nederlandse automobilisten geeft aan geen ergernis in het verkeer te kennen.

Dit komt naar voren uit de achtste editie van Het Nationale Automobilisten Onderzoek dat deze week uitkomt. Dit representatieve onderzoek naar de Nederlandse automobilist werd in september en oktober van dit jaar uitgevoerd door mobiele dienstverlener YPCA (Your Personal Call Assistant) in samenwerking met De Vos & Jansen Marktonderzoek. Via een Internetpanel werden ruim 1000 automobilisten gevraagd naar hun mening.

Agressief rijgedrag blijkt veruit de grootste ergernis in het verkeer te zijn. Ruim een kwart van de respondenten geeft aan zich hier het meest aan te ergeren. Ook blijken de files een grote bron van ergernis te zijn (12%). Voor ongeveer één op de tien respondenten vormt rijden met alcohol op de grootste ergernis in het verkeer. De complete top 10 van ergernissen in het verkeer ziet er als volgt uit:

Top 10 ergernissen in het verkeer:


1. Agressief rijgedrag

2. Files

3. Rijden met alcohol op

4. Bumperklevers

5. Onnodig links rijden

6. Zondagrijders

7. Drempels

8. Geen richting aangeven

9. Snelheidscontroles

10. Vrachtwagens

Uit eerdere metingen van Het Nationale Automobilisten Onderzoek kwam agressief rijgedrag ook al als de nummer één ergernis naar voren. Opvallend ten opzichte van eerdere jaren is dat de ergernis van files en het rijden met alcohol op stijgen. Nieuw in de Top 10 zijn drempels.

In Het Nationale Automobilisten Onderzoek, dat 3 keer per jaar wordt uitgevoerd, komen diverse thema's over mobiliteit aan bod. Centraal staan zaken als de fileproblematiek, tijdsbesteding in de auto, rijgedrag, verkeersinformatie en het gebruik van communicatie- en informatiediensten onderweg.

YPCA (Your Personal Call Assistant) is een snel groeiend en innovatief bedrijf op het gebied van telefonische dienstverlening. YPCA biedt een uitgebreid pakket diensten specifiek afgestemd op de (auto)mobiele beller, waaronder 'Eileen' de persoonlijke assistente voor onderweg.


---

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht