Time : 18:12:50
Date : 07 November 2006
Sender Name: Delhaize Group

ZOWAT ALLE APPELEN EN PEREN BIJ DELHAIZE DRAGEN FRUITNET-LABEL DATGEZONDE EN KWALITATIEVE PRODUCTEN GARANDEERT

Fruitnet hanteert milieuvriendelijke principes van geïntegreerde teelt

De appelen en peren die bij Delhaize België worden verkocht dragen bijna allemaal het Fruitnet-label. Dit label garandeert niet enkel een uitstekende smaak en kwaliteit, maar ook een productie die zo milieuvriendelijk mogelijk tewerk gaat en perfecte traceerbaarheid garandeert. Delhaize heeft een duurzame en exclusieve relatie opgebouwd met Fruitnet omdat de aanpak van Fruitnet perfect aansluit bij de aandacht voor duurzame ontwikkeling van Delhaize.

Fruitnet staat borg voor milieuvriendelijke teelt

Fruitnet is een organisatie die zo'n 70 Belgische fruitproducenten overkoepelt en instaat voor de certifiëring, traceerbaarheid en controle van de productie. Het lastenboek van Fruitnet hanteert de principes van geïntegreerde teelt. Hierbij wordt kwalitatief fruit geproduceerd en wordt gekozen voor zo milieuvriendelijk mogelijke technieken. De impact van de geïntegreerde fruitteelt op het milieu is dan ook minimaal.

De aanpak van Fruitnet is gericht op kwaliteit in plaats van kwantiteit en draagt zorg voor de omgeving en de gezondheid. Er wordt in de mate van het mogelijke gebruik gemaakt van natuurlijke methodes, zoals het uitzetten van lieveheersbeestjes tegen bladluizen. De fruitteler moet er naar streven om het natuurlijk milieu van zijn bedrijf te behouden of zelfs te verrijken. Zo worden nestkasten en zitstangen voor roofvogels geplaatst en worden hagen geplant aan de zijdes van de percelen. Deze hagen vormen een schuilplaats voor nuttige organismen en hebben een positieve invloed op de biodiversiteit.

Naast natuurlijke methodes, laat Fruitnet ook in beperkte mate andere gewasbeschermings-middelen toe. In dat geval wordt gekozen voor de producten van natuurlijke of synthetische oorsprong met de kleinste impact op het milieu.

Een duurzame samenwerking met aandacht voor kwaliteit

Al 15 jaar werken Delhaize België en Fruitnet op exclusieve basis samen. In de loop der jaren werd de samenwerking verder uitgebreid doordat steeds meer producenten Fruitnet-gecertifieerd werden en zo nog beter aan de vraag van Delhaize konden voldoen. Delhaize draagt duurzame relaties met haar leveranciers hoog in het vaandel en hanteert daarbij strikte lastenboeken om zo kwaliteit, voedselveiligheid en traceerbaarheid te garanderen.

Fruitnet overkoepelt niet alleen Belgische producenten, maar werkt ook samen met Franse, Nieuw-Zeelandse en Zuid-Afrikaanse fruittelers.

Door deze internationale productie en het sterk toegenomen aantal gecertifieerde fruittelers, is Delhaize in staat om het hele jaar rond Fruitnet-gecertifieerde appelen en peren aan te bieden.

De keuze voor het Fruitnet-label sluit nauw aan bij het belang dat Delhaize hecht aan het milieu en de kwaliteit van haar producten. De geïntegreerde teelt hanteert immers zo milieuvriendelijk mogelijke technieken om de productie te optimaliseren en leidt bovendien tot een superieure kwaliteit van de producten.

Groeiende verkoop van appelen en peren bij Delhaize

Appelen (20%) en peren (5%) vertegenwoordigen samen 25% van de totale verkoop van fruit bij Delhaize. Beide fruitsoorten blijven in volume toenemen. De verkoop van appelen is in de loop van de afgelopen vijf jaar met 20% toegenomen, de verkoop van peren met maar liefst 30%. 83% van de appelen en peren die bij Delhaize worden verkocht dragen het Fruitnet-label.

Binnen de appelen blijft de populairste variëteit Jonagold, die een derde van de appelenverkoop uitmaakt. Jonagold wordt gekenmerkt door zijn zoete en sappige smaak. Daarna volgen de Golden- en Granny-appelen.

Wat de peren betreft, zijn de Conférence-peren en de Doyenné-peren de twee meest verkochte soorten. De helft van de verkochte peren zijn Conférence-peren, een derde bestaat uit Doyenné-peren.

Aandacht voor keuze, smaak en kinderen

Delhaize biedt een zeer ruim assortiment appelen en peren aan. Er zijn maar liefst 19 appelvariëteiten en 6 peersoorten. De klant kan dus de smaak vinden die hij verkiest. Bovendien bestaat zo'n 20% van het verkochte volume appelen uit variëteiten met een bijzondere smaak en uit appelen die speciaal op kinderen zijn afgestemd. Het gamma Delice groepeert de variëteiten met specifieke smaken, zoals Court Pendu, Primo en Pink Crisp. Daarnaast zijn er ook Gala Kidsnack-appelen die iets kleiner zijn en daardoor beter afgestemd zijn op kinderen.

Over Delhaize België

Eind juni 2006 bestond het netwerk van Delhaize België uit 822 winkels, waarvan 791 in België, 29 in het Groothertogdom Luxemburg en 2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize heeft in 2005 een marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind juni 2006 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.663 winkels. De groep stelde 136.000 mensen te werk in 2005.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie Delhaize

Jacinto Palma Dias
Buying Director
Tel. 02/481 26 30
jpalmadias@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

Persinformatie Fruitnet
Fruitnet ASBL
Tel. 04/379.23.36
gawi.marc@asblgawi.com