Time : 18:12:50
Date : 07 November 2006
Sender Name: Delhaize Group
ZOWAT ALLE APPELEN EN PEREN BIJ DELHAIZE DRAGEN FRUITNET-LABEL DATGEZONDE EN KWALITATIEVE PRODUCTEN GARANDEERT
Fruitnet hanteert milieuvriendelijke principes van geïntegreerde
teelt
De appelen en peren die bij Delhaize België worden verkocht dragen
bijna allemaal het Fruitnet-label. Dit label garandeert niet enkel
een uitstekende smaak en kwaliteit, maar ook een productie die zo
milieuvriendelijk mogelijk tewerk gaat en perfecte traceerbaarheid
garandeert. Delhaize heeft een duurzame en exclusieve relatie
opgebouwd met Fruitnet omdat de aanpak van Fruitnet perfect aansluit
bij de aandacht voor duurzame ontwikkeling van Delhaize.
Fruitnet staat borg voor milieuvriendelijke teelt
Fruitnet is een organisatie die zo'n 70 Belgische fruitproducenten
overkoepelt en instaat voor de certifiëring, traceerbaarheid en
controle van de productie. Het lastenboek van Fruitnet hanteert de
principes van geïntegreerde teelt. Hierbij wordt kwalitatief fruit
geproduceerd en wordt gekozen voor zo milieuvriendelijk mogelijke
technieken. De impact van de geïntegreerde fruitteelt op het milieu
is dan ook minimaal.
De aanpak van Fruitnet is gericht op kwaliteit in plaats van
kwantiteit en draagt zorg voor de omgeving en de gezondheid. Er wordt
in de mate van het mogelijke gebruik gemaakt van natuurlijke
methodes, zoals het uitzetten van lieveheersbeestjes tegen
bladluizen. De fruitteler moet er naar streven om het natuurlijk
milieu van zijn bedrijf te behouden of zelfs te verrijken. Zo worden
nestkasten en zitstangen voor roofvogels geplaatst en worden hagen
geplant aan de zijdes van de percelen. Deze hagen vormen een
schuilplaats voor nuttige organismen en hebben een positieve invloed
op de biodiversiteit.
Naast natuurlijke methodes, laat Fruitnet ook in beperkte mate andere
gewasbeschermings-middelen toe. In dat geval wordt gekozen voor de
producten van natuurlijke of synthetische oorsprong met de kleinste
impact op het milieu.
Een duurzame samenwerking met aandacht voor kwaliteit
Al 15 jaar werken Delhaize België en Fruitnet op exclusieve basis
samen. In de loop der jaren werd de samenwerking verder uitgebreid
doordat steeds meer producenten Fruitnet-gecertifieerd werden en zo
nog beter aan de vraag van Delhaize konden voldoen. Delhaize draagt
duurzame relaties met haar leveranciers hoog in het vaandel en
hanteert daarbij strikte lastenboeken om zo kwaliteit,
voedselveiligheid en traceerbaarheid te garanderen.
Fruitnet overkoepelt niet alleen Belgische producenten, maar werkt
ook samen met Franse, Nieuw-Zeelandse en Zuid-Afrikaanse fruittelers.
Door deze internationale productie en het sterk toegenomen aantal
gecertifieerde fruittelers, is Delhaize in staat om het hele jaar
rond Fruitnet-gecertifieerde appelen en peren aan te bieden.
De keuze voor het Fruitnet-label sluit nauw aan bij het belang dat
Delhaize hecht aan het milieu en de kwaliteit van haar producten. De
geïntegreerde teelt hanteert immers zo milieuvriendelijk mogelijke
technieken om de productie te optimaliseren en leidt bovendien tot
een superieure kwaliteit van de producten.
Groeiende verkoop van appelen en peren bij Delhaize
Appelen (20%) en peren (5%) vertegenwoordigen samen 25% van de totale
verkoop van fruit bij Delhaize. Beide fruitsoorten blijven in volume
toenemen. De verkoop van appelen is in de loop van de afgelopen vijf
jaar met 20% toegenomen, de verkoop van peren met maar liefst 30%.
83% van de appelen en peren die bij Delhaize worden verkocht dragen
het Fruitnet-label.
Binnen de appelen blijft de populairste variëteit Jonagold, die een
derde van de appelenverkoop uitmaakt. Jonagold wordt gekenmerkt door
zijn zoete en sappige smaak. Daarna volgen de Golden- en
Granny-appelen.
Wat de peren betreft, zijn de Conférence-peren en de Doyenné-peren de
twee meest verkochte soorten. De helft van de verkochte peren zijn
Conférence-peren, een derde bestaat uit Doyenné-peren.
Aandacht voor keuze, smaak en kinderen
Delhaize biedt een zeer ruim assortiment appelen en peren aan. Er
zijn maar liefst 19 appelvariëteiten en 6 peersoorten. De klant kan
dus de smaak vinden die hij verkiest. Bovendien bestaat zo'n 20% van
het verkochte volume appelen uit variëteiten met een bijzondere smaak
en uit appelen die speciaal op kinderen zijn afgestemd. Het gamma
Delice groepeert de variëteiten met specifieke smaken, zoals Court
Pendu, Primo en Pink Crisp. Daarnaast zijn er ook Gala
Kidsnack-appelen die iets kleiner zijn en daardoor beter afgestemd
zijn op kinderen.
Over Delhaize België
Eind juni 2006 bestond het netwerk van Delhaize België uit 822
winkels, waarvan 791 in België, 29 in het Groothertogdom Luxemburg en
2 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende
winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize,
Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in
2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize heeft in 2005 een
marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000
medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in
acht landen op drie continenten. Eind juni 2006 bestond het
verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.663 winkels. De groep stelde
136.000 mensen te werk in 2005.
* Bron: AC Nielsen
Persinformatie Delhaize
Jacinto Palma Dias
Buying Director
Tel. 02/481 26 30
jpalmadias@delhaize.be
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be
Persinformatie Fruitnet
Fruitnet ASBL
Tel. 04/379.23.36
gawi.marc@asblgawi.com