Gemeente Utrecht


| |
|Datum: 07-11-2006                                                     |
|                                                                      |
|Gezamenlijke aanpak Amsterdamsestraatweg levert zichtbaar resultaat op|
|                                                                      |
|De krachtige aanpak van de Amsterdamsestraatweg en omgeving door het  |
|Interventieteam Utrecht heeft de afgelopen twee jaar veel opgeleverd. |
|In totaal is er voor E 15 miljoen aan naheffingen opgelegd op het     |
|gebied van belastingen, uitkeringen en boetes. Daarnaast leverde de   |
|bestuurlijke aanpak van de Amsterdamse Straatweg, gericht op          |
|handhaving en het ondersteunen van ondernemers en eigenaren, eveneens |
|zichtbaar resultaat op. Dankzij deze integrale aanpak van de afgelopen|
|twee jaar zijn er bij recente inspecties op en rond de                |
|Amsterdamsestraatweg minder overtredingen en misstanden geconstateerd.|
|Ook de veiligheid en het aanzien van de Amsterdamsestraatweg zijn     |
|volgens de ondernemers zichtbaar verbeterd.                           |
|                                                                      |
|Wethouder Marka Spit van Sociale en Economische zaken is              |
|verantwoordelijk voor het interventieproject Amsterdamsestraatweg: "Ik|
|heb er begrip voor dat het voor ondernemers wel eens schrikken is als |
|er opeens medewerkers van het interventieteam in hun zaak staan. Maar |
|deze aanpak was echt nodig en levert wel degelijk resultaat op. Het is|
|wel zaak dat we deze goede resultaten na afloop van dit project       |
|vasthouden. Het zou zonde zijn als ondernemers opnieuw terugvallen op |
|illegaal werk en fraude met belastingen, premies, uitkeringen en      |
|onrechtmatige bewoning. Dit moet nauwlettend worden gevolgd. In die   |
|zin gaat de krachtige aanpak van de Amsterdamsestraatweg gewoon door, |
|want er zijn nog veel meer verbeteringen te realiseren."              |
|900 controles                                                         |
|In februari 2004 gaf de Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI)  |
|toestemming tot het uitvoeren van het interventieproject              |
|gebiedsgerichte aanpak Amsterdamsestraatweg en omgeving. Het project  |
|is uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de Gemeente Utrecht.  |
|In het Interventieteam Utrecht werkten samen: gemeente Utrecht, de    |
|Belastingdienst Utrecht-Gooi, de politie Utrecht: wijkteam,           |
|vreemdelingenpolitie en bijzondere wetten, de Arbeidsinspectie, het   |
|Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), de Sociale        |
|Verzekerings Bank en het Openbaar Ministerie. Het project liep door   |
|tot juni 2006.                                                        |
|Door integrale handhaving van rechtsregels heeft het Interventieteam  |
|Utrecht de afgelopen twee jaar een bijdrage geleverd aan het tegengaan|
|van de verloedering en het verder afglijden van het gebied op en rond |
|de Amsterdamsestraatweg. Er is succesvol gewerkt aan het terugdringen |
|van illegaal werk, naheffingen van belastingen, premies, uitkeringen  |
|en woongerelateerde fraudevormen.                                     |
|Er zijn sinds 1 juni 2004 door het interventieteam bijna 900 controles|
|op de Amsterdamsestraatweg uitgevoerd. Ondernemingen werden           |
|gecontroleerd door het instellen van onderzoeken in hun administraties|
|en het uitvoeren van waarnemingen ter plaatse. Woongerelateerde fraude|
|werd veelal gecontroleerd door het instellen van huisbezoeken.        |
|Langs de Amsterdamsestraatweg bevinden zich tegen de 700 bedrijven.   |
|Bij 281 bedrijven zijn in 60% van de controles misstanden             |
|geconstateerd, variërend van het niet kunnen tonen van                |
|identiteitspapieren tot en met het ontduiken van premies en           |
|belastingen. Bij 40% van de bedrijfsbezoeken was niks aan de hand.    |
|Resultaten                                                            |
|Het interventieproject Amsterdamsestraatweg heeft in twee jaar tijd   |
|voor E 15 miljoen aan naheffingen en boetes opgelegd op het gebied van|
|belastingen, premies sociale verzekeringen en uitkeringen, onder      |
|andere:                                                               |
|. voor E 1.276.000  ten onrechte uitbetaalde  uitkeringen; de         |
|toekomstige besparing op jaarbasis door het beëindigen van uitkeringen|
|is E 1.589.000;                                                       |
|. voor E 10.166.000 naheffingen en boetes voor ondernemers voor het   |
|niet betalen van premies sociale verzekering en belastingen;          |
|. voor E 300.000 aan boetes voor werkgevers omdat zij illegale        |
|werknemers in dienst hadden;                                          |
|. 22 gevallen van onrechtmatige bewoning en 13 voor nader onderzoek en|
|melding van                                                           |
|168 veranderingen van gegevens voor de gemeentelijke                  |
|basisadministratie;                                                   |
|. er zijn 133 illegale vreemdelingen aangetroffen;                    |
|. 142 werknemers kregen een procesverbaal omdat zij zich niet konden  |
|legitimeren;                                                          |
|. 81 werkgevers kregen een procesverbaal omdat zij geen melding hadden|
|gedaan van                                                            |
|dienstverbanden of geen kopieën hadden van identiteitspapieren van    |
|werknemers.                                                           |
|Gezamenlijke aanpak                                                   |
|Op en rond de Amsterdamsestraatweg vonden de afgelopen twee jaar naast|
|de activiteiten van het Interventieteam Utrecht ook nog andere        |
|activiteiten/projecten plaats die gericht waren op verbetering van de |
|veiligheid en het aanzien van het gebied. Daar waar mogelijk werd     |
|samengewerkt en informatie uitgewisseld. Onder het motto:             |
|'schoonvegen, verbeteren en goed houden' werkt de gemeente Utrecht aan|
|de verbetering van de uitstraling, het functioneren en de de          |
|leefbaarheid van de Amsterdamsestraatweg. Onderdeel van deze aanpak is|
|intensiever toezicht en handhaving op naleving van de regels. Samen   |
|met de controles van het interventieteam is de controledruk           |
|onverminderd hoog gebleven. Inspecties leveren na twee jaar minder    |
|overtredingen en misstanden op. De ondernemers van de                 |
|Amsterdamsestraatweg houden zich beter aan de regels.                 |
|Bij deze bestuurlijke aanpak hoort ook het stimuleren en ondersteunen |
|van ondernemers en eigenaren. Bijvoorbeeld door het instellen van     |
|straatmanagers vanaf januari 2004. Deze hebben onder andere de        |
|ondernemersvereniging weer nieuw leven ingeblazen en gewerkt aan de   |
|branchering, een evenwichtige verdeling van het type winkels en horeca|
|op de Amsterdamsestraatweg. Het invoeren van het straatmanagement     |
|heeft bijgedragen aan het structureel verbeteren van het economisch   |
|functioneren, de leefbaarheid en het ondernemersklimaat op de         |
|Amsterdamsestraatweg. Recent is besloten het straatmanagement nog twee|
|jaar voort te zetten.                                                 |
|Tevredenheid ondernemers stijgt                                       |
|Het gaat nu zichtbaar beter op de Amsterdamsestraatweg. Zo blijkt ook |
|uit een enquête die het straatmanagement in februari 2006 onder       |
|ondernemers van de Amsterdamsestraatweg-Midden hield. Het oordeel van |
|ondernemers over de Amsterdamsestraatweg is de afgelopen twee jaar    |
|gestegen van een 5,6 naar een 6,4. Vooral zaken die met de uitstraling|
|en de veiligheid te maken hebben, worden beter beoordeeld. Ondernemers|
|ervaren minder overlast door vervuiling en er zijn minder inbraken.   |
|Het gebied ziet er schoner en beter uit, er zijn veel nieuwe          |
|ondernemers bijgekomen en er is minder leegstand in de winkelpanden.  |
|Burgemeester Annie Brouwer-Korf, verantwoordelijk voor de bestuurlijke|
|aanpak van de Amsterdamsestraatweg: "Voor het verbetertraject van de  |
|Amsterdamsestraatweg op de langere termijn blijft het belangrijk dat  |
|alle partijen goed en integraal blijven samenwerken aan een krachtige |
|aanpak van de Amsterdamsestraatweg. Ik reken daarbij ook op de        |
|medewerking van de ondernemers. De Amsterdamsestraatweg zit nu in de  |
|lift. Samen moeten we ervoor zorgen dat het ook zo blijft!".          |
|                                                                      |
|Noot voor de media                                                    |
|Mocht u naar aanleiding van dit bericht nog vragen hebben dan kunt u  |
|contact opnemen met bestuurscommunicatie gemeente Utrecht, Annemieke  |
|Vermeulen, telefoon: 030 - 286 1155.                                  |
|                                                                      |
|                                                                      |

---- --