Westenbrink haalt eindelijk welverdiende zege in Chevrolet Kalos Challenge
(11/7/2006)
Het hing al een tijdje in de lucht maar om diverse redenen kwam het er
niet van dat David Westenbrink en Hilco van Beek champagne op het
finishpodium konden spuiten. In de Twenterally kwam eindelijk de
verdiende beloning in een Chevrolet Kalos Challenge seizoen waarin ze
al zo vaak door domme pech naast de overwinning grepen. Corné Damen
en Ronald Wassink werden tweede, gevolgd door de kampioenen Mark
Steijger en Dennis Abrahams.
Het waren de bekende namen die in de openingsetappe van de Twenterally
het commando aanvoerden, op één naam na: die van Eric Bolhaar. De
gewezen merkenrally piloot had zes jaar niet gereden en mocht in de
auto van de verhinderde Dave Vael rijden. En dat hebben de anderen
geweten! Vijf klassementsproeven, vijfmaal de snelste tijd. Het was
een kleine ontgoocheling voor de vaste Kalos brigade, die toch ook
flink gas weet te geven. Helaas kwam op KP6 een onvoorzien eind aan
Bolhaars glanzende optreden. Een stuk onverhard parcours was zo ruig
en uitgereden dat bij een sprongetje de carterplaat losraakte en zich
in het zand groef. Als een vastgelopen sneeuwschuiver bleef Bolhaars
auto midden op het pad steken en was voor hem de rally over.
Dergelijke omstandigheden kostten meerdere equipes kostbare seconden.
Zo was Bert Vloedgraven verbolgen over het feit dat hij door een
marshal tot stilstaan werd geboden achter een vastgelopen Volvo. Om
even later te zien hoe een andere Kalos equipe er op volle snelheid
wel langs mocht schieten. Het leverde meteen flink wat verschuivingen
in het klassement op. Doch David Westenbrink liet zich door niemand
van de wijs brengen en nam resoluut de leiding. Voor de jonge rijder
was dat op zich geen nieuwtje, want al in de allereerste rally van het
seizoen was hij helemaal voorin te vinden geweest. Alleen ging het
jaar bepaald niet over rozen, met als dieptepunt de voorgaande
wedstrijd, waarin hij op de allerlaatste KP met een schuiver de zege
in een slootje gooide. De spanning was dan ook groot in het
Westenbrink kamp maar nare verrassingen bleven dit keer gelukkig uit,
waardoor hij met maar liefst een kleine halve minuut voorsprong als
eerste over de finish kwam.
Achter hem werd verbeten om de overige twee podiumplaatsen gevochten.
Kersvers kampioen Mark Steijger begreep er helemaal niets van na de
eerste etappe, die geheel in het donker werd gereden. âDavid en Corné
(Damen, red.) zijn echt een klap sneller, terwijl ik toch voluit gaâ,
bromde Steijger, aan wie het toch echt zelf had gelegen. Op dag twee
had hij er namelijk wel de vaart in en verkleinde zienderogen zijn
achterstand op Corné Damen. De geroutineerde Brabander werd er niet
warm of koud van. De kampioen van 2005 weet als geen ander zijn
wedstrijd goed in te delen, liet Steijger dichterbij komen om op de
laatste KP toch toe te slaan. Het verschil bedroeg bij de start
slechts acht seconden, reden voor Damen om nog even alles uit de kast
te rijden en de KP te winnen, zij het met slechts één seconde
voorsprong op Steijger en Westenbrink.
Achter het leidende trio gebeurde er van alles. Frank Tetteroo raakte
op de tweede KP al van de weg en lag eruit. Eduard Eertink, die in
Barneveld zoân sterke derde plaats had gescoord, reed op KP 2 door
zijn remmen en schoof 100 meter rechtdoor een pad op. Daags later reed
hij op het industrieterrein van Hengelo een rondje te weinig en de
tweede keer daar ging het goed fout en eindigde zijn rally op een
afbakening. Gastrijder en Benelux Racing League-kampioen Sandor van Es
ondervond op zijn beurt dat rallyrijden in het pikkedonker iets totaal
anders is dan racen op een circuit bij daglicht, maar weerde zich
knap. Bert Vloedgraven liet intussen niets aan het toeval over,
verwisselde tussendoor bijkans alles wat met remmen te maken had en
sleepte een fraaie vijfde plaats binnen. Ad Blom reed als altijd zeer
gedegen en kwam nergens in de problemen, behalve toen ook hij achter
die bewuste gestrande Volvo kwam stil te staan. Blom en zijn
navigatrice Amy Donkers kwamen als zevende over de finish en deelden
met kampioen Mark Steijger het unicum als enige Kalos-equipes alle
wedstrijden te hebben uitgereden.
En dan was er ook nog Bart Lugtmeijer. Normaal gesproken is hij
servicemonteur voor Han Hoendervangers, maar die liep de marathon van
New York en gaf de sleutels van zijn Chevrolet Kalos aan Lugtmeijer en
zijn navigatrice Astrid de Geus. Het in hen gestelde vertrouwen werd
niet beschaamd en met een ijzersterke vierde plaats kwam de
gelegenheidsequipe zonder een krasje op de auto als vierde over het
finishpodium.
AutoRai