NedCar


Onjuiste berichtgeving in De Telegraaf

Born, 7 november 2006 - Vanmorgen prijkte een artikel op de voorpagina van De Telegraaf, waarin wordt gesteld dat er vergevorderde plannen zijn voor een overname van NedCar door een Chinees consortium. Dit verhaal is gebaseerd op ongegronde speculaties en feitelijk onjuist.

Feit is wel dat een Werkgroep onder leiding van de heer Cor Baan, tot eind van dit jaar mogelijkheden onderzoekt om de productiecapaciteit van NedCar beter te benutten. In dat kader zijn er diverse contacten. De stadia waarin die contacten verkeren geven geen enkele aanleiding te verwachten dat dit vóór 2009 serieuze impact zal hebben op de werkgelegenheid. Daarom blijven de aan het personeel aangeboden vertrekregelingen noodzakelijk en onverkort van kracht.

Zowel het management als de ondernemingsraad betreuren deze foutieve berichtgeving en het feit dat daardoor bij medewerkers valse verwachtingen kunnen zijn gewekt.

Nadere informatie: Liz Tans, Manager Communications tel: +31 (0)46 4894557 of +31 6 5155 7740
of Dit e-mailadres is beschermd door spambots, je hebt Javascript nodig om dit te kunnen bekijken

Achtergrondinformatie

NedCar baseert zijn organisatie na het stopzetten van de productie van de smart forfour, op een jaarlijks volume voor de Mitsubishi Colt van 70.000 auto's. De huidige personele bezetting van NedCar is nog gebaseerd op een jaarlijks volume van ca. 130.000 auto's.

NedCar biedt het personeel daarom in de tweede helft van dit jaar diverse vertrekregelingen aan. De regelingen bestaan oftewel uit:
- een financiële compensatie voor diegenen die ontslag nemen, of
- een 58+ regeling om vervroegd uit te kunnen treden
- en hulp bij het zoeken naar een nieuwe baan via een aantal van-werk-naar-werk
programma's, om werkeloosheid zoveel mogelijk te vermijden. Tot nu toe maakten circa 930 medewerkers van een van bovenstaande regelingen gebruik.

Indien de momenteel aangeboden vertrekregelingen plus de inspanningen van het projectteam "Third Party Work" onvoldoende opbrengen, zal er in 2007 een herstructurering volgen om zodoende tot een lager kostenpeil te komen. Dit is noodzakelijk om kostendekkend te werken en in aanmerking te komen voor de opvolger van de huidige Colt.

Mitsubishi Motors Corporation stelde ten tijde van de berichtgeving van stopzetting van de productie van de smart forfour uitdrukkelijk dat de organisatie in Europa wil blijven produceren. Daartoe wordt ernaar gestreefd van NedCar een competatieve onderneming te maken. Mitsubishi Motors Corporation spant zich maximaal in om NedCar daarbij te ondersteunen. Onder meer door de verkoopvolumes van de Colt zo hoog mogelijk te houden. In dit licht past ook de business studie naar uitbreiding van de markt voor Colt richting Mexico en Zuid-Afrika.