NedCar
Onjuiste berichtgeving in De Telegraaf
Born, 7 november 2006 - Vanmorgen prijkte een artikel op de voorpagina
van De Telegraaf, waarin wordt gesteld dat er vergevorderde plannen
zijn voor een overname van NedCar door een Chinees consortium. Dit
verhaal is gebaseerd op ongegronde speculaties en feitelijk onjuist.
Feit is wel dat een Werkgroep onder leiding van de heer Cor Baan, tot
eind van dit jaar mogelijkheden onderzoekt om de productiecapaciteit
van NedCar beter te benutten. In dat kader zijn er diverse contacten.
De stadia waarin die contacten verkeren geven geen enkele aanleiding
te verwachten dat dit vóór 2009 serieuze impact zal hebben op de
werkgelegenheid. Daarom blijven de aan het personeel aangeboden
vertrekregelingen noodzakelijk en onverkort van kracht.
Zowel het management als de ondernemingsraad betreuren deze foutieve
berichtgeving en het feit dat daardoor bij medewerkers valse
verwachtingen kunnen zijn gewekt.
Nadere informatie: Liz Tans, Manager Communications
tel: +31 (0)46 4894557 of +31 6 5155 7740
of Dit e-mailadres is beschermd door spambots, je hebt Javascript
nodig om dit te kunnen bekijken
Achtergrondinformatie
NedCar baseert zijn organisatie na het stopzetten van de productie van
de smart forfour, op een jaarlijks volume voor de Mitsubishi Colt van
70.000 auto's. De huidige personele bezetting van NedCar is nog
gebaseerd op een jaarlijks volume van ca. 130.000 auto's.
NedCar biedt het personeel daarom in de tweede helft van dit jaar
diverse vertrekregelingen aan. De regelingen bestaan oftewel uit:
- een financiële compensatie voor diegenen die ontslag nemen, of
- een 58+ regeling om vervroegd uit te kunnen treden
- en hulp bij het zoeken naar een nieuwe baan via een aantal
van-werk-naar-werk
programma's, om werkeloosheid zoveel mogelijk te vermijden.
Tot nu toe maakten circa 930 medewerkers van een van bovenstaande
regelingen gebruik.
Indien de momenteel aangeboden vertrekregelingen plus de inspanningen
van het projectteam "Third Party Work" onvoldoende opbrengen, zal er
in 2007 een herstructurering volgen om zodoende tot een lager
kostenpeil te komen. Dit is noodzakelijk om kostendekkend te werken en
in aanmerking te komen voor de opvolger van de huidige Colt.
Mitsubishi Motors Corporation stelde ten tijde van de berichtgeving
van stopzetting van de productie van de smart forfour uitdrukkelijk
dat de organisatie in Europa wil blijven produceren. Daartoe wordt
ernaar gestreefd van NedCar een competatieve onderneming te maken.
Mitsubishi Motors Corporation spant zich maximaal in om NedCar daarbij
te ondersteunen. Onder meer door de verkoopvolumes van de Colt zo hoog
mogelijk te houden. In dit licht past ook de business studie naar
uitbreiding van de markt voor Colt richting Mexico en Zuid-Afrika.