AutoRai

Volop strijd in de Merwede Springs Colt Rally Cup

(11/7/2006)
In eerste instantie zag het er in de Twenterally somber uit voor Hans Weijs Jr, die al in de vorige wedstrijd de Mitsubishi Colt Cup naar zich toe had getrokken. Een slippertje op de eerste klassementsproef leek hem de das om te gaan doen. Maar na een fenomenale inhaaljacht kaapte hij vlak voor de neus van Edwin Abbring alsnog de zege weg. De ruim 170 pk sterke Colt CZT bleek ook nu weer een uitermate spectaculaire rallyauto op de Twentse proeven, waar de toeschouwers in drommen achter de linten stonden. In die geweldige ambiance schoot Hans Weijs Jr als een kogel uit de startblokken. De KNAF Talent First-rijder wilde ook zijn laatste wedstrijd winnen maar vergaloppeerde zich in het donker flink op die eerste klassementsproef. âIk remde op het normale punt maar er lag ineens veel rolsplit op de weg. En dan raakt het ABS-systeem ook een beetje de weg kwijtâ, verklaarde Weijs waarom hij via een bossage in een greppel belandde. IJverige marshalls en hulpvaardig publiek hielpen de KNAF Colt weer op de weg, maar er was wel een dikke minuut verloren gegaan. Henk Westerbeek nam zodoende de leiding maar daarna roffelde Edwin Abbring er een serie snelle tijden uit, die hem aan kop brachten.

Indrukwekkend was ook het rijden van Paul Naastepad, die op de tweede KP al meteen de tweede tijd neerzette, vlak achter de nu ontketende Hans Weijs Jr. Naastepad was op dat moment de verrassing van de Mitsubishi Colt Cup, maar op KP 6 ging hij flink in de rondte en verloor 17 seconden. Tegelijkertijd was Mark Nieuwlaar op stoom gekomen. In eerste instantie liep het niet, zo gaf hij zelf te kennen. De enige rallydebutant in de klasse vond het lastig in het pikkedonker zijn ritme te vinden. Vanaf de zesde KP had hij echter wel de gang erin. Zo werd de eerste etappe afgesloten met Edwin Abbring op kop, een halve minuut daarachter de als altijd gedegen rijdende Henk Westerbeek, die weer 31 seconden voor Weijs zat. En Paul Naastepad keek tegen elf seconden achterstand op Mark Nieuwlaar aan.

Op de eerste KP van de tweede dag werd ineens veel duidelijk. Hans Weijs was maar liefst twintig tellen sneller dan Edwin Abbring en pakte op de volgende twee KPâs nog eens 17 seconden. Bij de hergroepering legde routinier Abbring zich al neer bij de onvermijdelijke nederlaag. âAls Hans op dat industrieterrein twintig seconden weet te pakken, terwijl ik toch voluit ga, dan kan niets hem meer tegenhouden. Maar ik zal me tot het uiterste verdedigenâ, beloofde Abbring, die het echter niet zou houden. Weijs, kwam, zag en overwon weer, zij het dat het blazoen wel een klein deukje had opgelopen.

En nog waren de verrassingen niet uit de lucht. Henk Westerbeek reed door overbelaste remmen flink hard tegen een barrière op, waarachter een groep fotografen stond; gelukkig zonder ernstige gevolgen. Paul Naastepad had intussen Mark Nieuwlaar vol in het vizier maar ging andermaal fier in de rondte, om toch nog een derde tijd te rijden.

Nieuwlaar kampte ondertussen met remproblemen en dolf zodoende toch het onderspit tegen Naastepad. Die dan ook prompt glimmend van trots door het rennerskwartier liep. Op dat moment hadden Nieuwlaar en zijn navigator Jan-Coert Kapteijn al hun eerste slokken champagne op. âOm te vieren dat we ons eerste rallyjaar in stijl hebben afgerondâ, liet Kapteijn lachend weten. Henk Westerbeek finishte traditiegetrouw op de derde plaats, die hij ook in de eindstand inneemt.

In alles zes rallyâs zijn vrijwel alle equipes steeds aan de finish gekomen. Eenmaal moest André Hof wegens externe redenen de strijd staken, terwijl alleen Paul Naastepad een keer zo hard van de weg raakte dat doorrijden niet meer mogelijk was. Het eerste jaar Mitsubishi Colt Cup mag dan ook geslaagd worden genoemd en krijgt volgend jaar zeker een vervolg.