Volop strijd in de Merwede Springs Colt Rally Cup
(11/7/2006)
In eerste instantie zag het er in de Twenterally somber uit voor Hans
Weijs Jr, die al in de vorige wedstrijd de Mitsubishi Colt Cup naar
zich toe had getrokken. Een slippertje op de eerste klassementsproef
leek hem de das om te gaan doen. Maar na een fenomenale inhaaljacht
kaapte hij vlak voor de neus van Edwin Abbring alsnog de zege weg.
De ruim 170 pk sterke Colt CZT bleek ook nu weer een uitermate
spectaculaire rallyauto op de Twentse proeven, waar de toeschouwers in
drommen achter de linten stonden. In die geweldige ambiance schoot
Hans Weijs Jr als een kogel uit de startblokken. De KNAF Talent
First-rijder wilde ook zijn laatste wedstrijd winnen maar
vergaloppeerde zich in het donker flink op die eerste
klassementsproef. âIk remde op het normale punt maar er lag ineens
veel rolsplit op de weg. En dan raakt het ABS-systeem ook een beetje
de weg kwijtâ, verklaarde Weijs waarom hij via een bossage in een
greppel belandde. IJverige marshalls en hulpvaardig publiek hielpen de
KNAF Colt weer op de weg, maar er was wel een dikke minuut verloren
gegaan. Henk Westerbeek nam zodoende de leiding maar daarna roffelde
Edwin Abbring er een serie snelle tijden uit, die hem aan kop
brachten.
Indrukwekkend was ook het rijden van Paul Naastepad, die op de tweede
KP al meteen de tweede tijd neerzette, vlak achter de nu ontketende
Hans Weijs Jr. Naastepad was op dat moment de verrassing van de
Mitsubishi Colt Cup, maar op KP 6 ging hij flink in de rondte en
verloor 17 seconden. Tegelijkertijd was Mark Nieuwlaar op stoom
gekomen. In eerste instantie liep het niet, zo gaf hij zelf te kennen.
De enige rallydebutant in de klasse vond het lastig in het pikkedonker
zijn ritme te vinden. Vanaf de zesde KP had hij echter wel de gang
erin. Zo werd de eerste etappe afgesloten met Edwin Abbring op kop,
een halve minuut daarachter de als altijd gedegen rijdende Henk
Westerbeek, die weer 31 seconden voor Weijs zat. En Paul Naastepad
keek tegen elf seconden achterstand op Mark Nieuwlaar aan.
Op de eerste KP van de tweede dag werd ineens veel duidelijk. Hans
Weijs was maar liefst twintig tellen sneller dan Edwin Abbring en
pakte op de volgende twee KPâs nog eens 17 seconden. Bij de
hergroepering legde routinier Abbring zich al neer bij de
onvermijdelijke nederlaag. âAls Hans op dat industrieterrein twintig
seconden weet te pakken, terwijl ik toch voluit ga, dan kan niets hem
meer tegenhouden. Maar ik zal me tot het uiterste verdedigenâ,
beloofde Abbring, die het echter niet zou houden. Weijs, kwam, zag en
overwon weer, zij het dat het blazoen wel een klein deukje had
opgelopen.
En nog waren de verrassingen niet uit de lucht. Henk Westerbeek reed
door overbelaste remmen flink hard tegen een barrière op, waarachter
een groep fotografen stond; gelukkig zonder ernstige gevolgen. Paul
Naastepad had intussen Mark Nieuwlaar vol in het vizier maar ging
andermaal fier in de rondte, om toch nog een derde tijd te rijden.
Nieuwlaar kampte ondertussen met remproblemen en dolf zodoende toch
het onderspit tegen Naastepad. Die dan ook prompt glimmend van trots
door het rennerskwartier liep. Op dat moment hadden Nieuwlaar en zijn
navigator Jan-Coert Kapteijn al hun eerste slokken champagne op. âOm
te vieren dat we ons eerste rallyjaar in stijl hebben afgerondâ, liet
Kapteijn lachend weten. Henk Westerbeek finishte traditiegetrouw op de
derde plaats, die hij ook in de eindstand inneemt.
In alles zes rallyâs zijn vrijwel alle equipes steeds aan de finish
gekomen. Eenmaal moest André Hof wegens externe redenen de strijd
staken, terwijl alleen Paul Naastepad een keer zo hard van de weg
raakte dat doorrijden niet meer mogelijk was. Het eerste jaar
Mitsubishi Colt Cup mag dan ook geslaagd worden genoemd en krijgt
volgend jaar zeker een vervolg.
AutoRai