Brochures van Unive in Gewone Taal
Univé verzekeringen
Univé krijgt keurmerk voor helder taalgebruik
Brochures van Univé in 'Gewone Taal'
Den Haag/Alkmaar, 7 november 2006 - Wie een brochure over zorgverzekeringen van
Univé ontvangt, kan ervan op aan dat die uitblinkt in helder taalgebruik. Want
deze brochures van Univé zijn vanaf vandaag voorzien van het keurmerk 'Gewone
Taal'. Univé is daarmee de eerste verzekeraar die informatie ook toegankelijk
maakt voor mensen met taalproblemen en daar ook een keurmerk voor heeft gekregen.
Het keurmerk 'Gewone Taal' wordt toegekend aan informatieve teksten die voldoen aan de
criteria van Stichting Makkelijk Lezen, partner van de Stichting Lezen & Schrijven.
Dit 'stempel' staat nu als eerste op de zorgbrochure van Univé, waarin uitleg
wordt gegeven over de nieuwe zorgverzekering. Momenteel worden ook brieven aan klanten
kritisch bekeken op hun begrijpelijkheid.
Begrijpelijkheid
Univé steunt de Stichting Lezen & Schrijven financieel, maar maakt ook gebruik
van de expertise van de stichting. Lidy Hartemink, directeur Univé
Zorgverzekeringen: 'Univé heeft begrijpelijkheid als één van haar
merkwaarden gedefinieerd, en dat willen we graag concreet maken. Verzekeringsproducten
blinken niet altijd uit in begrijpelijkheid en veel mensen hebben moeite om te begrijpen
wat ze nu precies krijgen voor hun geld. Dan moet je dus beginnen met dat helder uit te
leggen. En dan is het goed als je professionele buitenstaanders inschakelt om je teksten
te toetsen op begrijpelijkheid. Vandaar onze samenwerking met Stichting Lezen &
Schrijven.'
De eerste brochure die Univé heeft laten toetsen is de zorgbrochure. Lastige
onderwerpen als bijvoorbeeld de no-claim worden helder uitgelegd. 'De verbetering zit
niet zozeer in het gebruik van andere woorden, maar meer in de zinsopbouw en in het
uitgebreider vertellen over bepaalde onderwerpen. Op een dusdanige manier dat iedereen
begrijpt wat wordt bedoeld', aldus Hartemink.
Een voorbeeldje van een tekstverandering: (oud) 'De afdeling Zorgbemiddeling helpt u bij
onacceptabel lange wachttijden in een ziekenhuis of polikliniek'; (nieuw) 'Bij een ziekte
of aandoening wilt u natuurlijk zo snel mogelijk worden behandeld. Helaas zijn wachttijden
soms erg lang. Zorgbemiddeling van Univé zorgt ervoor dat u sneller wordt
geholpen'.
Koploper
Margreet de Vries, directeur van Stichting Lezen & Schrijven vindt het fantastisch dat
Univé als eerste verzekeraar zich als lid heeft verbonden aan haar stichting.
'Daarmee is Univé koploper in haar sector, zéker nu ze ook meteen stappen
heeft gezet om haar eigen brochures en brieven te laten hertalen in eenvoudig Nederlands
om zo de leesbaarheid te verhogen. Juist in de verzekeringsbranche is het heel belangrijk
om informatie helder over te brengen. Niet alleen klanten die moeite hebben met lezen,
maar iedereen profiteert daarvan!'
Wim Groot en Henriëtte Maassen van den Brink van de Universiteit van Amsterdam
becijferden onlangs in hun onderzoeksrapport 'Stil vermogen' (september 2006) de
maatschappelijke kosten van laaggeletterdheid op 537 miljoen euro per jaar. Daarbovenop
heeft het uitbannen van laaggeletterdheid volgens de onderzoekers een welvaartseffect van
10 tot 22 procent op het Bruto Binnenlands Product (BBP). Op uitkeringen kan de overheid
456 miljoen euro besparen, op de gezondheidszorg 61 miljoen en op het terrein van politie
en justitie 19,5 miljoen. Directeur Lidy Hartemink van Univé: 'Als
laaggeletterdheid structureel wordt aangepakt, levert dat de samenleving een enorme
besparing op. Vandaar dat Univé zich heeft verbonden aan de Stichting Lezen en
Schrijven. Bovendien plukken we de vruchten van hun expertise in onze communicatie naar
onze leden.'
- EINDE PERSBERICHT -
Noot voor redactie,