Brochures van Unive in Gewone Taal

Univé verzekeringen

Univé krijgt keurmerk voor helder taalgebruik

Brochures van Univé in 'Gewone Taal'

Den Haag/Alkmaar, 7 november 2006 - Wie een brochure over zorgverzekeringen van Univé ontvangt, kan ervan op aan dat die uitblinkt in helder taalgebruik. Want deze brochures van Univé zijn vanaf vandaag voorzien van het keurmerk 'Gewone Taal'. Univé is daarmee de eerste verzekeraar die informatie ook toegankelijk maakt voor mensen met taalproblemen en daar ook een keurmerk voor heeft gekregen.

Het keurmerk 'Gewone Taal' wordt toegekend aan informatieve teksten die voldoen aan de criteria van Stichting Makkelijk Lezen, partner van de Stichting Lezen & Schrijven. Dit 'stempel' staat nu als eerste op de zorgbrochure van Univé, waarin uitleg wordt gegeven over de nieuwe zorgverzekering. Momenteel worden ook brieven aan klanten kritisch bekeken op hun begrijpelijkheid.

Begrijpelijkheid
Univé steunt de Stichting Lezen & Schrijven financieel, maar maakt ook gebruik van de expertise van de stichting. Lidy Hartemink, directeur Univé Zorgverzekeringen: 'Univé heeft begrijpelijkheid als één van haar merkwaarden gedefinieerd, en dat willen we graag concreet maken. Verzekeringsproducten blinken niet altijd uit in begrijpelijkheid en veel mensen hebben moeite om te begrijpen wat ze nu precies krijgen voor hun geld. Dan moet je dus beginnen met dat helder uit te leggen. En dan is het goed als je professionele buitenstaanders inschakelt om je teksten te toetsen op begrijpelijkheid. Vandaar onze samenwerking met Stichting Lezen & Schrijven.'

De eerste brochure die Univé heeft laten toetsen is de zorgbrochure. Lastige onderwerpen als bijvoorbeeld de no-claim worden helder uitgelegd. 'De verbetering zit niet zozeer in het gebruik van andere woorden, maar meer in de zinsopbouw en in het uitgebreider vertellen over bepaalde onderwerpen. Op een dusdanige manier dat iedereen begrijpt wat wordt bedoeld', aldus Hartemink.
Een voorbeeldje van een tekstverandering: (oud) 'De afdeling Zorgbemiddeling helpt u bij onacceptabel lange wachttijden in een ziekenhuis of polikliniek'; (nieuw) 'Bij een ziekte of aandoening wilt u natuurlijk zo snel mogelijk worden behandeld. Helaas zijn wachttijden soms erg lang. Zorgbemiddeling van Univé zorgt ervoor dat u sneller wordt geholpen'.

Koploper
Margreet de Vries, directeur van Stichting Lezen & Schrijven vindt het fantastisch dat Univé als eerste verzekeraar zich als lid heeft verbonden aan haar stichting. 'Daarmee is Univé koploper in haar sector, zéker nu ze ook meteen stappen heeft gezet om haar eigen brochures en brieven te laten hertalen in eenvoudig Nederlands om zo de leesbaarheid te verhogen. Juist in de verzekeringsbranche is het heel belangrijk om informatie helder over te brengen. Niet alleen klanten die moeite hebben met lezen, maar iedereen profiteert daarvan!'

Wim Groot en Henriëtte Maassen van den Brink van de Universiteit van Amsterdam becijferden onlangs in hun onderzoeksrapport 'Stil vermogen' (september 2006) de maatschappelijke kosten van laaggeletterdheid op 537 miljoen euro per jaar. Daarbovenop heeft het uitbannen van laaggeletterdheid volgens de onderzoekers een welvaartseffect van 10 tot 22 procent op het Bruto Binnenlands Product (BBP). Op uitkeringen kan de overheid 456 miljoen euro besparen, op de gezondheidszorg 61 miljoen en op het terrein van politie en justitie 19,5 miljoen. Directeur Lidy Hartemink van Univé: 'Als laaggeletterdheid structureel wordt aangepakt, levert dat de samenleving een enorme besparing op. Vandaar dat Univé zich heeft verbonden aan de Stichting Lezen en Schrijven. Bovendien plukken we de vruchten van hun expertise in onze communicatie naar onze leden.'


- EINDE PERSBERICHT -

Noot voor redactie,