Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie
07 november 2006
Nr. 06/170
Arbeidsinspectie: meer aandacht nodig voor veilig werken in
binnenvaart
Tijdens controles van de Arbeidsinspectie is gebleken dat minstens
vier op de tien binnenschippers geen reddingsvest draagt tijdens
risicovolle werkzaamheden. Verder laat het onderhoud van machines op
de schepen nogal eens te wensen over en zijn veel schepen niet op een
veilige manier toegankelijk. Dit blijkt uit een onderzoek van de
Arbeidsinspectie.
In de binnenvaart gebeuren relatief veel dodelijke ongelukken: 12 in
de periode tussen 1997 en 2004. In acht daarvan was de oorzaak
verdrinking. Ook in 2005 waren er twee ongelukken met fatale afloop,
waarbij de slachtoffers in het water terechtkwamen. Daarom heeft de
Arbeidsinspectie tussen juli en november 2005 in totaal 210 inspecties
uitgevoerd op binnenschepen. Bij een aantal daarvan (67) werkte de
inspectie samen met de politie te water, die vooral lette op naleving
van de vaar- en rusttijden van de bemanning en illegale arbeid. De
Arbeidsinspectie heeft 137 waarschuwingen uitgedeeld aan 73 schippers
met personeel. Van de 210 gecontroleerde schepen waren 111 schippers
zonder personeel of gezinsbedrijven. Voor hen gelden de meeste eisen
van de Arbowet niet. In die gevallen kan de inspectie ook geen
waarschuwing of boete uitdelen.
De Arbeidsinspectie constateert dat er meer aandacht nodig is voor de
gevaren van overboord vallen. In gesprekken met de inspecteurs gaf
ruim 40 procent van de bemanningsleden aan geen reddingsvest te dragen
in gevaarlijke situaties, zoals bij slecht weer, 's nachts en
schoonmaak- en schilderwerk op het dek waarbij iemand makkelijk z'n
evenwicht kan verliezen. In de praktijk is dit aantal waarschijnlijk
nog hoger. Op een kwart van de schepen was niet eens een reddingsvest
voorhanden. Veel schippers onderkennen de risico's wel, maar vinden
dat de reddingsvesten het werk hinderen. De Arbeidsinspectie beveelt
aan dat de sector gebruikmaakt van speciale buitenwerkjassen met
ingebouwd reddingsvest.
Bijna 30 procent van de waarschuwingen had betrekking op de toegang
tot het schip. Vaak moesten bemanningsleden halsbrekende toeren
uithalen om van de kade op het schip te komen of andersom.
Bijvoorbeeld omdat de trappen aan de kade slecht onderhouden zijn of
bijna niet te bereiken, of omdat leuningen van loopplanken ontbraken.
Dit is overigens zowel een verantwoordelijkheid van de binnenschippers
als het havenbedrijf dat de kades beheert. Volgens de Arbeidsinspectie
moet de binnenvaartsector overleg zoeken met havenbedrijven over het
kadeonderhoud.
Een vijfde van de overtredingen betrof de veiligheid van machines.
Bewegende delen waren bijvoorbeeld niet afgeschermd, waardoor het
risico bestaat dat iemands hand ertussen komt. Ook waren bijvoorbeeld
autokranen en koppellieren gebrekkig onderhouden. In een aantal
gevallen ontbraken brandblussers, of werden die gebruikt als kapstok.
De politie te water stelde vast dat ongeveer de helft van de
gecontroleerde schippers zich niet hield aan de vaar- en rusttijden.
Dit cijfer komt overeen met de controles die de politie door het jaar
heen uitvoert. Op de schepen zijn geen illegale werknemers
aangetroffen.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid