Ingezonden persbericht
"Last van de overheid? Niet meer in Capelle!".
De Capelse VVD heeft met de actie "Last van de overheid? Vertel het de VVD!" burgers, instellingen, vrijwilligers en ondernemers uitgenodigd om aan te geven wat de landelijke overheid, en de gemeente in Capelle makkelijker, sneller of effectiever kan regelen. De resultaten van deze actie biedt de VVD op maandag 6 november aan aan het college van B&W. De Capelse VVD verzoekt het college om na te gaan of Capelle aan den Ijssel kan deelnemen aan het landelijke project waarbij het kabinet gemeenten die de lokale administratieve lasten voor bedrijven willen aanpakken financieel gaan ondersteunen. Met dit geld kunnen gemeenten lokale regels doorlichten op administratieve lasten.
Volgend jaar om deze tijd zal de Capelse VVD weer burgers, ondernemers, instellingen en vrijwilligers vragen of verbeteringen in administratieve regelgeving is opgetreden. We hopen dat de Capellenaren dan kunnen zeggen: "Last van de overheid? Niet meer in Capelle! "
Regel- en controlezucht overheid
Relatief veel reacties laten zien dat ondernemers en vrijwilligers zich belemmerd voelen in hun mogelijkheden om te ondernemen. Oorzaak hiervan is de regel- en controlezucht van de gemeente en landelijke overheid. Een bekend landelijk voorbeeld is het elkaar tegenspreken van verschillende instanties, zoals brandweer en GGD. Gelukkig komt hier binnenkort een einde aan; bedrijven krijgen in de toekomst nog maar te maken met één controlerende instantie. Overigens wordt ook lokaal opgemerkt dat de gemeenteambtenaren niet altijd met één mond spreken.
Lokale voorbeelden van regel- en controlezucht van de overheid zijn het tussentijds moeten opleveren van cijfers door instellingen, wat én veel tijd én veel geld kost. En natuurlijk niet alleen tijd van de organisatie, maar ook tijd van de ambtenaar die deze cijfers ook weer moet controleren. Ook de maandelijkse bevoorschotting van de instellingen wordt als niet praktisch ervaren, want wat doe je als je hoofdactiviteit in februari valt?
Ook zien Capellenaren mogelijkheden om regels af te schaffen, zoals het afschaffen van de kapvergunning, vereenvoudigen van bouwaanvragen en het jaarlijks moeten aanvragen van een evenementenvergunning. Verder kent Capelle meer dan 100 verordeningen, welke kunnen worden bekeken op mogelijke vereenvoudiging.
De Capelse VVD spreekt de verwachting uit dat het college van B&W voortvarend met de aanpak van overbodige administratieve regels aan de slag gaat.
Bijlage: Nota
Capelle aan den IJssel, november 2006
Geacht college,
"Last van de overheid? Vertel het de VVD!".
Op deze manier heeft de Capelse VVD burgers, instellingen, vrijwilligers en ondernemers uitgenodigd om aan te geven wat de landelijke overheid, en de gemeente in Capelle makkelijker, sneller of effectiever kan regelen.
Meer dan honderd brieven heeft de VVD verzonden om reacties te krijgen. Er zijn advertenties in diverse lokale huis-aan-huis bladen geplaatst. Ook zijn diverse instanties telefonisch benaderd. Op 16 oktober is een bijeenkomst belegd waarbij 'Mister Minder Regels' Charlie Aptroot, VVD Tweede Kamerlid, en Hans Jacobs, VVD-wethouder, met aanwezigen in discussie gingen over het onderwerp vermindering van administratieve regelgeving.
Onze inspanningen zijn gelukkig beloond; we hebben veel reacties gekregen. Graag willen wij iedereen bedanken voor zijn ideeën over hoe het eenvoudiger kan.
De vele reacties die betrekking hebben op de lokale en landelijke regels hebben wij veralgemeniseerd en samengevat. Als gevolg hiervan zijn op de instelling te herleiden vragen niet opgenomen.
Relatief veel reacties laten zien dat ondernemers en vrijwilligers zich belemmerd voelen in hun mogelijkheden om te ondernemen. Oorzaak hiervan is de regel- en controlezucht van de gemeente en landelijke overheid.
Een bekend landelijk voorbeeld is het elkaar tegenspreken van verschillende instanties, zoals brandweer en GGD. Gelukkig komt hier binnenkort een einde aan; bedrijven krijgen in de toekomst nog maar te maken met één controlerende instantie. Overigens wordt ook lokaal opgemerkt dat de gemeenteambtenaren niet altijd met één mond spreken.
Lokale voorbeelden van regel- en controlezucht van de overheid zijn het tussentijds moeten opleveren van cijfers door instellingen, wat én veel tijd én veel geld kost. En natuurlijk niet alleen tijd van de organisatie, maar ook tijd van de ambtenaar die deze cijfers ook weer moet controleren. Ook de maandelijkse bevoorschotting van de instellingen wordt als niet praktisch ervaren, want wat doe je als je hoofdactiviteit in februari valt?
Ook zien Capellenaren mogelijkheden om regels af te schaffen, zoals het afschaffen van de kapvergunning, vereenvoudigen van bouwaanvragen en het jaarlijks moeten aanvragen van een evenementenvergunning. Verder kent Capelle meer dan 100 verordeningen, welke kunnen worden bekeken op mogelijke vereenvoudiging.
Graag overhandig ik dan ook deze nota met opmerkingen op de lokale regels aan het college. De reacties op de landelijke regels hebben wij overhandigd aan Charlie Aptroot, deze zijn overigens voor de volledigheid wel bijgevoegd. De Capelse VVD verzoekt het college om na te gaan of Capelle aan den Ijssel kan deelnemen aan het landelijke project waarbij het kabinet gemeenten die de lokale administratieve lasten voor bedrijven willen aanpakken financieel gaan ondersteunen. Met dit geld kunnen gemeenten lokale regels doorlichten op administratieve lasten.
Volgend jaar om deze tijd zal de Capelse VVD weer burgers, ondernemers, instellingen en vrijwilligers vragen of verbeteringen in administratieve regelgeving is opgetreden. We hopen dat de Capellenaren dan kunnen zeggen: "Last van de overheid? Niet meer in Capelle! "
Namens de VVD-fractie,
Josien van Cappelle
Fractievoorzitter
Lokale regelgeving
1. Frequentie bevoorschotting
Subsidievoorschotting zoals aan de Capelse Muziekschool en bibliotheekvond tweemaal jaarlijks plaats. Eenmaal in januari, de daaropvolgende keer in mei. Deze bevoorschotting werd door de instellingen op hun bankrekening gezet en de renteopbrengst werd meegenomen in de exploitatie en vormde daarmee een bouwsteen in de begroting.
De gemeente Capelle heeft onlangs een aantal (?) vervelende ervaring opgedaan met stichtingen/verenigingen die hebben geleid tot wanbetaling en faillissement. De gemeente heeft gemeend in de toekomst dit risico te moeten mijden niet door een beter toezicht (controle) maar door een generale maatregel door de grote instellingen in Capelle niet meer te bevoorschotting en vanaf 2005 per maand een 1/12 deel subsidie te doen toekomen. Dit betekent onder meer dat de renteopbrengst vervalt (voor sommige instellingen wel een bedrag van ca. ¤ 20.000,- per jaar) en dat in mei de vakantiegelden bevoorschot moeten worden. Dit heeft negatieve gevolgen voor de liquiditeitspositie van de instellingen.
Vraag: kan de bevoorschotting niet weer twee keer per jaar plaatsvinden?
2. Opleveren tussentijdse cijfers
Instellingen moeten halfjaar cijfers opleveren, in sommige gevallen ook gecontroleerd door een (dure) accountant. Voor de vrijwilligers is dit een extra inspanning. Ook besteden ambtenaren hier natuurlijk tijd aan.
Vraag: is de oplevering van deze cijfers echt nodig? En zo ja, waarom vindt er dan geen gesprek over plaats of horen instellingen niets terug van de gemeente. Is het niet mogelijk dat alleen nieuwe instellingen, of instellingen die financieel/organisatorisch in de problemen zitten, deze cijfers opleveren? Waarom is het niet voldoende om alleen de resultaten en jaarlijkse (gecontroleerde) cijfers op te leveren?
3. Gedetailleerde aanvragen
Aanvragen voor subsidie worden ondanks de soms lage bedragen verschrikkelijk formeel behandeld en er wordt tot tientjes aan specificatie en explicatie gevraagd. Het is prima dat belastinggeld niet wordt weggegeven en er serieus gekeken wordt maar bij de verantwoording op de eindafrekening komt alles toch weer recht. Het lijkt soms wel dat de gemeente vergeet dat ze met vrijwilligers te maken hebben die dit in hun kostbare vrije tijd doen.
Vraag: kan hiermee anders worden omgegaan?
4. Tijdig afhandelen subsidieaanvragen
Subsidieaanvragen voor het welzijnsjaarprogramma moeten voor 1 april worden ingeleverd voor het daaropvolgende jaar. Vaststelling door de Raad vindt pas plaats in de vergadering van november.
Vraag: is het mogelijk om de inleverdatum later in het jaar te laten vallen (bijvoorbeeld 1 juni) zodat instellingen meer tijd hebben om de gevraagde gegevens te leveren? Is het ook mogelijk om eerder duidelijkheid te hebben over de te ontvangen bedragen?
5. Gegevens vastleggen over vrijwilligers
Instellingen hebben nogal wat administratieve rompslomp ten aanzien van vrijwilligers. Hiervan moeten lijsten worden aangelegd, moet worden getekend voor de hoeveelheid geïnvesteerde uren in de vereniging / stichting etc. Om in aanmerking te komen voor de vrijwilligersvergoeding moeten handtekeningen worden verzameld, en omdat niet alle vrijwilligers regelmatig en/of gelijktijdig met bestuursleden komen, kan het lang duren voordat alle handtekeningen zijn verzameld.
Vraag: kunnen de administratieve handelingen rondom vrijwilligers worden verminderd?
6. Periodiek terugkerende vergunningen
Veel organisaties organiseren jaarlijks terugkerende evenementen. Hiervoor moet elk jaar een vergunning worden aangevraagd. Onnodig, lastig en zonde van onze energie (als vrijwilliger).
Vraag: kan een vergunning voor meerdere jaren (bijvoorbeeld vier) worden verkregen?
7. Overige vergunningen
Naast de tijd die gemoeid is met het aanvragen van vergunningen voor evenementen, ophangen van spandoeken en het plaatsen van billboards spelen ook de kosten een rol. Voor de kleinere instellingen drukken deze kosten, die gemaakt moeten worden om aandacht te vestigen op het georganiseerde evenement, op de begroting.
Vraag: als de vergunning wordt verkregen voor meer jaren, kunnen dan ook deze kosten omlaag?
8. En weer het hele verhaal vertellen... .
Bij instellingen is begrip dat men niet altijd dezelfde contactpersoon heeft. Wel is het gevoel aanwezig dat men elke keer het hele verhaal opnieuw kan vertellen. Betrokkenen stellen het op prijs als een goede dossiervorming en dossieroverdracht van de ene op de andere ambtenaar plaatsvindt. Het komt nu voor dat brieven worden gestuurd naar bestuursleden die al drie jaar uit functie zijn.
Vraag: kan ervoor worden gezorgd dat je niet elke keer het hele verhaal opnieuw hoeft te vertellen?
9. Wie is nu de baas?
Bij subsidieaanvragen is het voor instellingen soms onduidelijk aan welke regels een project met voldoen om voor subsidie in aanmerking te komen. Het gevoel bestaat bij sommigen dat er een zekere mate van willekeur zit in de toekenning van subsidies.
Vraag: kan duidelijker worden aangegeven op welke gronden een subsidie wordt toegekend?
10. Zouden ze het wel ontvangen hebben?
Het sturen van een ontvangstbevestiging is helaas nog geen gemeengoed op het gemeentehuis.
Vraag: Kan een ontvangstbevestiging worden gestuurd?
11. Regels ook binnen gemeente niet altijd duidelijk
Ambtenaren geven niet altijd gelijkluidende antwoorden, interpreteren zelf de regels en weten niet altijd wat de regels zijn.
Zo is sinds de nieuwe wet Kinderopvang de subsidieplaatsen in de Kinderopvang vervallen. Voor de gemeente betekent dat zij nu ook moeten voldoen aan de algemene voorwaarden van de kinderopvanginstelling. De ouder is nu immers de contractpartij, in plaats van de gemeente. Niet alle betrokken ambtenaren handelen naar deze gewijzigde regelgeving, bij voorbeeld dat rekening gehouden moet worden met een opzegtermijn van twee maanden, ook bij de cliënten van SoZaWe.
Vraag: Kan de gemeente met een mond spreken?
12. Niet-functionerend personeel
Bij kleine instellingen drukt het niet-functioneren van personeelsleden zwaar op de begroting. Vanuit de Arbo wordt aangegeven dat vervangend/aangepast werk moet worden aangeboden, dit is echter vaak niet mogelijk. Kan de gemeente ondersteunen, bijvoorbeeld door overleg over aangepaste arbeid bij een andere instelling of bij de gemeente zelf?
13. Vereenvoudigen kapvergunning
Het aanvragen van een kapvergunning voor een boom die in je eigen achtertuin staat kost geld en een aantal weken.
Vraag: kan dat niet eenvoudiger, waarom moet ik een kapvergunning hebben voor een boom in mijn eigen tuin?
14. Terrasvergunning
Waarom moet een terrasvergunning elk jaar worden aangevraagd? Kan deze niet worden afgeschaft?
15. Bouwvergunning bij de balie
In de gemeente Boekel is een procedure ontworpen waardoor bewoners direct aan de balie hun bouwvergunning meekrijgen. Is zoiets ook hier mogelijk?
16. Regels volkstuinen
Volkstuincomplexen moeten voldoen aan zeer gedetailleerde regels die de gemeente heeft opgelegd. Kan dat niet eenvoudiger?
17. Gemeentelijke verordeningen
De gemeente Capelle aan den IJssel kent meer dan honderd verordeningen.
Kan worden nagegaan of deze niet eenvoudiger kunnen?
18. Toeristenbelasting
De gemeente Capelle aan den IJssel heeft kent een toeristenbelasting. Voor degeen die dit bedrag moet innen betekent dit veel administratieve rompslomp, terwijl de opbrengsten beperkt zijn.
Kan deze belasting niet worden afgeschaft?
Landelijke regelgeving
a. Tegenstrijdige regels
Sommige instanties hanteren tegenstrijdige regels: zo moeten bijvoorbeeld in een kinderdagverblijf van de G&GD alle deuren op slot omdat de kinderen anders weg kunnen lopen, en wil de brandweer dat deuren te allen tijde open kunnen zodat de kinderen in geval van brand een goed heenkomen kunnen zoeken. Ook kan het zo zijn dat de ene instantie een gladde vloer eist, vanwege de hygiëne, en de andere instantie een stroeve vloer vanwege de veiligheid van het personeel.
Vraag: kan de regelgeving tussen de verschillende instanties nu eens op elkaar worden afgestemd?
b. Regelgeving in het onderwijs
In het onderwijs: nog meer formulieren, nog meer vragen van de overheid, nog meer plannen indienen. Al jaren wordt ons in het basisonderwijs werkvermindering beloofd, al jaren wordt het meer en meer en meer. Laatste stunt: de eerste dagmelding van de belastingdienst.
Daarvoor: het opvragen van sofi-nummers aan alle ouders terwijl die nummers toch bij de overheid bekend zijn. De scholen moeten dit invoeren en dan wordt het eenvoudiger om.....???
Ook de onderwijsinspectie wil meer en meer weten, terwijl 90% van de gegevens al bekend zijn.
Vraag: kan de regeldruk voor scholen nu eens worden verminderd?
c. Te snelle opeenvolging wijzigingen regelgeving
Het lijkt wel alsof regelgeving steeds sneller verouderd en moet worden aangepast, met alle gevolgen voor de bedrijven die aan deze nieuwe regelgeving moeten voldoen van dien. Het zou fijn zijn als bedrijven de kans hebben de nieuwe regels te laten werken voordat ze alweer als verouderd worden beschouwd en weer aangepast moeten worden. Dit speelt vooral in het onderwijs.
Vraag: Kunnen wij nu eens tijd krijgen om alle veranderingen in regelgeving goed door te voeren, en dan even rust te hebben?
d. Regelgeving vanuit de brandweer
Na de diverse rampen staat veiligheid, bijvoorbeeld de brandveiligheid, hoog op de agenda. Organisaties, zeker degenen die met kinderen werken, krijgen dan ook te maken met steeds scherpere voorschriften, die ongetwijfeld erg nuttig maar ook erg kostbaar zijn.....
e. Kopen van een brommer
Onlangs heb ik een brommer gekocht. De hele papierwinkel is nog meer geworden dan een paar jaar geleden. Je moet nu betalen voor een kentekenbewijs.
Ik heb wel eens een aangereden brommer van een politiebureau opgehaald: ik mocht 6 (ZES) formulieren tekenen om mijn eigendom terug te krijgen.
f. Regels voor grote ondernemingen toegepast op kleine bedrijfjes
Sommige regels lijken voor grote bedrijven ontworpen, voor kleine ondernemingen is het moeilijk daaraan te voldoen. Om bijvoorbeeld voorverpakte ijsjes te mogen verkopen moet je aan allerlei eisen voldoen, zoals het HACCP, een analyse van alle risico's die kunnen ontstaan bij de verkoop van ijsjes. Maar als de ijsjes ontdooid zijn gooien we ze gewoon weg! Dat de grote horeca daaraan moet voldoen is logisch, maar de overheid maakt kleinschalig ondernemer hierdoor erg moeilijk.
g. Keuring Gehandicaptenparkeerkaarten (*)
De uitvoering van de verstrekking van gehandicaptenparkeerkaarten ligt bij de gemeenten. Het medisch onderzoek wordt in vele gemeenten uitbesteed aan bijvoorbeeld GGD of bedrijven zoals Argonaut e.d.
Cliënten klagen over het lang uitblijven van een uiteindelijke beslissing. Tevens wordt de vorm van het medisch onderzoek betwist. De aanvrager verwacht te worden onderworpen aan lichamelijk onderzoek. In plaats daarvan krijgen ze een aantal vragen gesteld over hun gesteldheid waardoor bij klanten de indruk kan ontstaan dat niet zorgvuldig naar hun aanvraag wordt gekeken.
Vraag: Is het mogelijk om voordat de aanvrager op de afspraak voor een medisch onderzoek komt te communiceren over de vorm van het medisch onderzoek. Door b.v. op een A4 te vertellen op welke manier het onderzoek zal plaatsvinden. (In ziekenhuizen maken ze ook gebruik van deze vorm).
h. WVG WMO voorzieningen voor doven en slechthorenden (*)
Momenteel zijn er voor doven en slechthorenden in weinig tot geen gemeenten voorzieningen opgenomen in de WVG verordening. Een voorbeeld daarvan zijn bijvoorbeeld woonvoorzieningen. Een "lichtbel" wordt weliswaar vergoed door de zorgverzekeraar, maar doven en slechthorenden die in een appartement woonachtig zijn in een flatgebouw willen net zoals horende mensen via een intercom, kunnen bepalen of ze degene die aanbelt binnenlaten in het flatgebouw.
Nu moeten doven en slechthorenden iemand tot aan hun eigen voordeur laten komen om te kunnen bepalen of ze een persoon willen binnenlaten, terwijl horenden de betreffende persoon voordat hij een flatgebouw binnenkomt bij de gemeenschappelijke ingang al kunnen bepalen of ze deze persoon zullen binnenlaten. Doven en slechthorenden geven regelmatig aan dat dit bij hun een gevoel van onveiligheid teweeg brengt. Een videofoon waarop men kan zien wie er voor de gemeenschappelijke voordeur staat zou een oplossing kunnen zijn. Deze voorziening wordt volgens bestaande jurisprudentie momenteel als algemeen gebruikelijk gezien.
i. Kwaliteit uitvoering sociale diensten (spoedzaken) (*)
Wanneer mensen afhankelijk worden van een WWB uitkering omdat men bijvoorbeeld als gevolg van een scheiding dakloos of thuisloos worden en door hun beperking blijvend dan wel tijdelijk niet instaat zijn om arbeid te verrichten dan zou een WWB uitkering sneller verstrekt moeten worden.
Daarbij komt ook het punt dat cliënten van onze organisatie regelmatig tijdelijk of blijvend afhankelijk zijn van een WWB uitkering. Enkele van deze cliënten zijn als gevolg van een verstandelijke beperking of niet aangeboren hersenletsel niet in staat om de regels die aan het aanvragen en het behouden van een uitkering gebonden zijn te begrijpen.
Meer aandacht en begeleiding voor deze doelgroep vanuit de uitvoerende sociale diensten kunnen misstanden of het mislopen van een uitkering voorkomen.
Momenteel krijgen cliënten regelmatig te horen dat het druk is en wordt het geschermd met de wettelijke afhandelingtermijn conform de Algemene Wet Bestuursrecht. Wanneer mensen dak- of thuisloos worden is het juist van belang dat indien ze geen inkomen hebben snel een WWB uitkering krijgen omdat een uitkering vaak weer kan helpen om andere trajecten (bv. het zoeken naar een woning) kunnen bespoedigen. Een afdeling sociale zaken van een gemeente moet ook in staat zijn en tijd vrij kunnen maken om spoedeisende zaken voorrang te kunnen geven.
j. Uitvoering van de wet en regelgeving (*)
Cliënten van onze organisaties lopen regelmatig aan tegen de bureaucratische uitvoering van wet- en regelgeving van de diverse uitvoeringsorganisaties. Daarnaast speelt ook de kwaliteit van de medewerkers een rol in de uitvoering. Een aantal knelpunten op een rij:
· Bij elke nieuwe aanvraag moet een nieuw aanvraagformulier worden ingediend. Dit speelt bij het UWV, aanvragen voor een WWB uitkering en WVG aanvraag bij een gemeente en aanvragen voor AWBZ- zorg bij het CIZ (Centrum Indicatiestelling Zorg). Veel persoonlijke gegevens zouden al bekend zouden moeten zijn;
· Vaak geen tijd voor spoedeisende kwesties;
Dit geldt voornamelijk voor Sociale Diensten en het UWV, en in mindere mate voor het CIZ;
· Schuldhulpverleningstraject bij de gemeente;
Voordat een cliënt gaat daar vaak een aanmeldingsprocedure aan vooraf. Hierdoor duurt het enige tijd voordat een traject kan worden gestart.
(*) de met een asterix gemerkte reactie spelen in Groot-Rotterdam. Onduidelijk is of deze specifieke situaties zich ook in de gemeente Capelle aan den IJssel voordoen.
k. Globale bestemmingsplannen
In Denemarken hanteert men globale bestemmingsplannen waarin alle eisen (bijvoorbeeld ten aanzien van milieu, verkeer) al zijn opgenomen. Hierdoor is ook geen inspraak meer nodig (natuurlijk nog wel als je een bestemmingsplan wilt veranderen).
Is dat hier ook mogelijk?
Ingezonden persbericht