VELUX 5 OCEANS - Dag 13


Het reuzeninktvis-mysterie gaat door

DE MEERN, 20061106 --
* Mike Golding (GBR) trotseert een reuzeninktvis op weg naar het zuiden
* Sir Robin Knox-Johnston (GBR) waardeert een fles rioja
* Graham Dalton (NZL) stopt in Porto Santo om zijn roer te repareren
* Unai Basurko (ESP) in de achtervolging en begint vaart te krijgen


Kiwi schipper Graham Dalton, aan boord van zijn schip Southern Man AGD, informeerde de VELUX 5 OCEANS race-organisatie dat hij om 06:30 uur zijn motor startte om in de haven van Porto Santo, oostelijk gelegen van de Madeira eilanden, het roer van zijn boot in de Open 50-klasse te repareren. Hoewel het geen groot probleem is, kan het later in deze etappe wel tot grote problemen leiden. De Grote Oceaan is geen plek om risico's te nemen. Dalton hoopt, om direct na de tijdstraf van 48 uur voor het zoeken van externe hulp, de race weer te hervatten.

Sir Robin Knox-Johnston was in een zeer goede stemming toen hij een fles rioja wijn vond. Hij is op weg naar de westkant van Madeira, omdat hij naar zijn mening te veel tijd in aan de oostkant doorgebracht heeft. Hij heeft daar al vele stormen moeten trotseren met windsnelheden tot zelfs windkracht 10. Hij blijft zichzelf tot het uiterste inzetten om de leiders in de race in het zicht te houden, maar deze beginnen nu wel langzaam uit te lopen.

Tegelijkertijd was Mike Golding (GBR) ook in een prima stemming. De nummer één van de Britten in de race. Tijdens een incident met een reuzeninktvis werd wel een gedeelte van de romp van het schip en het onderste gedeelte van het grote zeil in inkt gehuld. Wel uitte hij zijn teleurstelling over het feit dat hij tijd verloren had op de leider in de race Bernard Stamm (ZWI). Met een beetje geluk hoopt hij morgenavond Kojiro Shiraishi (JPN) bij te halen.

Nummer één in de race, Bernard Stamm (ZWI), blijft de nummer 2 in de race, Kojiro Shiraishi, voor, hoewel het Unai Basurko (ESP) is die met 14,2 knopen (26,3 km/uur) de snelste tijden noteert. Hij tracht hiermee de verloren tijd goed te maken als gevolg van een tweede pit-stop voor een reparatie in de haven van Vigo, Spanje.

Mike Golding, ECOVER
"Op het dek en zelfs aan de onderzijde van het zeil zat inktvis-inkt. En behoorlijk wat inkt, kan ik zeggen. De reuzeninktvis was behoorlijk groot, maar ik ben niet bang, ik ben toch groter"
"Het is fantastisch weer wanneer je op vakantie bent, maar niet om te zeilen. Met een prachtige blauwe lucht en een zee als een spiegel, is het lastig de snelheid er in te houden. Het vergt veel concentratie en zeer nauwkeurig navigeren"

Unai Basurko, PAKEA

"Ik begin de vruchten te plukken van het feit dat ik verder westelijk van de rest van de vloot zit en ik ben er zeker van dat ik mijn huidige achterstand snel inloop. Zonder enige problemen aan boord te hoeven melden, zie ik er naar uit om snel wat zuidelijker te komen, wat meer naar de warmte toe"

Sir Robin Knox-Johnston, SAGA INSURANCE

"Ik ontdekte een fles rioja-wijn aan boord, die samen met het Spaanse brood, de uien en de kaas, erg goed smaakte. Helaas heb ik wat flinke stormen moeten trotseren. Al die dure apparatuur, maar geen enkele had deze stormen voorspeld." "Het enige probleem dat ik te melden heb, is dat ik wederom de Windex vanuit de top van de mast ben verloren. Ik zal `m missen in de windstille gebieden rond de evenaar. Waarom kunnen ze die niet van roestvrij staal maken?"
STAND VELUX 5 OCEANS
1	Cheminees Poujoulat
2	Spirit of Yukoh
3	Ecover
4	Hugo Boss
5	SAGA Insurance
6	A Southern Man-AGD
7	PAKEA
Meer details over positie, afstand etc. vindt u via  http://www.velux5oceans.com/

- END -

Meer informatie?
Kijk voor meer informatie over de VELUX 5 OCEANS: www.velux5oceans.com of www.velux.nl.