Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Creditcardhouders geven meer uit aan decembercadeaus dan consumenten zonder een creditcard
Onderzoek van betaalkaartenorganisatie Visa
Amsterdam, 3 november 2006. 85% Van de Nederlanders is van plan met Sinterklaas of Kerstmis een cadeau te kopen. Het grootste deel van de decembercadeaus blijft dit jaar onder de ¤ 100. Creditcardhouders zijnn van plan hogere bedragen te besteden aan een cadeau. Dit blijkt uit een onderzoek van Visa Europa op de Nederlandse markt. Het onderzoek staat in het teken van genieten.
Na de kinderen wordt vooral de partner verwend. Het grootste deel van de decembercadeaus voor de partner blijft dit jaar onder de ¤ 100. Slechts 16% van de mannen en 3% van dde vrouwen is van plan om meer dan ¤ 100 aan de partnerr uit te geven.
Betalen
Decembercadeaus worden dit jaar vooral betaald met de pinpas (64%) of cash (34%). De duurdere cadeaus van de december-shoppers (2%) worden met een creditcard betaald. Het zijn overigens vaker mannen dan vrouwen die de creditcard gebruiken in december (66% van de creditcardgebruikers is man).
Cadeaus ontvangen en schenken
Onverwachte cadeautjes worden meer gewaardeerd dan andersoortige cadeaus. Een boek is een cadeau dat het meest frequent bovenaan het verlanglijstje staat. Het grootste deel van de ondervraagden heeft echter een individuele wens als eerste voorkeur op het verlanglijstje.
De rol van de prijs
95% Van de Nederlandse bevolking is van mening dat een leuk cadeau niet duur hoeft te zijn om in de smaak te vallen. Een kwart van de Nederlanders let met de aanschaf van het product als eerste op de prijs. Ruim een derde (35%) verwacht dat anderen als eerste op de prijs letten. De meerderheid let echter op de smaak van de ontvanger bij het kiezen van een cadeau.
Het onderzoek
Het onderzoek is begin oktober door betaalkaartenorganisatie Visa Europa onder 460 respondenten op de Nederlandse markt uitgevoerd. Bij het analyseren van de onderzoeksgegevens is gebruik gemaakt van weegfactoren voor sekse en leeftijd waardoor de onderzoeksresultaten mogen worden geïnterpreteerd als een afspiegeling van de Nederlandse bevolking.
In de bijlage vindt u een weergave van de resultaten van het onderzoek.
Over Visa Europa
In Europa zijn ruim 315 miljoen debet-, credit-, en commerciële Visa kaarten in omloop. Deze kaarten zijn, in de twaalf maanden voorafgaande aan juni 2006, gebruikt voor aankopen en geldopnamen ter waarde van ¤ 1,19 biljoen. Visa Europa is een coö¶peratie - een organisatie die door 4.500 Europese banken wordt beheerd. Als toegewijde Europese organisatie kan het snel aan de specifieke marktbehoeften van Europese banken en hun klanten, de aandeelhouders en de retailers tegemoetkomen. Visa Europa voeldoet zo aan de doelstelling van de Europese Commissie een echte interne markt voor betalingen te creëren. Visa Europa is onderdeel van Visa International, de organisatie die globale inzetbaarheid van producten en het merk Visa bewaakt.
In oktober 2006 kondigde Visa aan dat het de organisatie wereldwijd gaat herstructureren, met uitzondering van Visa Europa. Daarmee wil Visa een nieuw wereldwijd bedrijf creëren dat de naam Visa Inc krijgt. Als onderdeel van deze herstructurering zal Visa Europa een coöperatie met exclusieve rechten in Europa blijven.
Wereldwijd is Visa één van de belangrijkste betalingsmerken. Visa wordt geaccepteerd op het onovertroffen aantal van ongeveer 24 miljoen locaties, inclusief één miljoen geldautomaten.