Trimbos-instituut

PERSBERICHT

Trimbos-instituut start nieuwe drugsvoorlichtingscampagne

Je bent niet gek als je niet blowt

Utrecht, 6 november 2006. Minister Hoogervorst van VWS gaf vanmiddag het startsein voor de grote jaarlijkse drugsvoorlichtingscampagne van het Trimbos-instituut. Hij deed dit door zijn foto te plaatsen op de website drugsinfo.nl. Tijdens de campagne, die een maand duurt, kunnen jongeren foto's of filmpjes op de site zetten met een toelichting waarom ze wel of niet blowen.

Cannabis is nog altijd de meest gebruikte drug onder jongeren, zo blijkt uit cijfers van het Trimbos-instituut. En uit gegevens van de Drugs Infolijn blijkt dat de meeste vragen die binnenkomen gaan over blowen. Toch heeft vier van de vijf jongeren nog nooit geblowd, terwijl jongeren zelf denken dat minstens 80% wél blowt. In de nieuwe campagne van het Trimbos-instituut wordt ingehaakt op de misverstanden over wel en niet blowen.

Doel van de drugsvoorlichtingscampagne is om jongeren van 14 tot 18 jaar te prikkelen op zoek te gaan naar meer informatie over cannabis en vooral blowers te wijzen op de risico's van cannabisgebruik. De campagne is ontwikkeld door het Trimbos-instituut in samenwerking met instellingen voor verslavingszorg en GGD'en, die ook nauw betrokken zijn bij de uitvoering in de regio. Opdrachtgever is het ministerie van VWS.

Jongeren spelen zelf de hoofdrol in de campagne, door hun eigen foto of een filmpje te plaatsen op www.drugsinfo.nl en aan te geven waarom ze wel of juist niet blowen. Geen wetenschappelijke feiten maar sociale informatie van jongeren zelf om ze te prikkelen na te denken over hun blowgedrag of ze te sterken in hun keuze om niet te blowen.

De campagne met als motto 'je bent niet gek als je niet blowt' heeft een landelijke en regionale aanpak. Ruim dertig regionale instellingen doen mee in de maand november. Ze organiseren activiteiten op middelbare scholen en in jongerencentra. Ook rijdt vier weken lang een speciale 'Drugs Infobus' door het land. Op 29 november wordt de campagne afgesloten tussen 16.30 en 17.30 uur op TMF tijdens het jongerenprogramma Reaction, dat die middag geheel gewijd is aan blowen. Jongeren die hun foto of filmpje op drugsinfo.nl hebben gezet, maken kans om mee te praten tijdens deze live-uitzending.

Vanwege het grote succes in de vorige campagne in 2005, wordt ook het 'blowkwartet' weer ingezet. Het vernieuwde blowkwartet is een kaartspel dat op een speelse manier informatie geeft over blowen. Wie meer wil weten over blowen kan ook terecht bij de Drugs Infolijn (0900-1995) of op de website www.drugsinfo.nl, die tijdens de campagneweken de mogelijkheid biedt op werkdagen tussen 18.00 en 20.00 uur te chatten met medewerkers van de Drugs Infolijn.

Het is de derde keer dat het Trimbos-instituut campagne voert rond cannabis en jongeren. Met de eerste campagne in 2004 werd de helft van de jongeren bereikt, in 2005 meer dan de helft (56%). Ruim de helft van de jongeren was positief over de campagnes. Ze vonden deze informatief (59%) en belangrijk dat ze werden gehouden (62%). In 2005 is tijdens de campagneperiode bijna een op de vijf jongeren (18%) actief op zoek gegaan naar informatie over cannabis.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Harald Wychgel, tel. 030-297 11 16 of met Henk Maurits, tel 030-297 11 38, voorlichters van het Trimbos-instituut.