Rijkswaterstaat IJsselmeergebied

Persbericht

Datum 6-11-2006

MINISTER PEIJS BEZOEKT AFRIT LELYSTAD EN KNOOPPUNT EMMELOORD

BETERE DOORSTROMING OP A6 MET EENVOUDIGE MAATREGELEN

Op maandag 6 november brengt Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat een werkbezoek aan knooppunt Emmeloord en afrit Lelystad (10) ter plaatse van de Larserweg. Deze twee werken zijn uitgevoerd in het kader van het fileplan Zichtbaar, Slim, Meetbaar (ZSM) .

Knooppunt Emmeloord is in de periode juni tot september 2006 voorzien van extra rijstroken. Ook afrit Lelystad bij bedrijventerrein Larserpoort is in deze periode opnieuw ingericht. Samen met andere maatregelen die Rijkswaterstaat in het kader van ZSM heeft gerealiseerd, dragen de relatief eenvoudige werkzaamheden direct bij aan het verbeteren van de doorstroming en de veiligheid op de snelweg. Rijkswaterstaat heeft gepoogd de overlast voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken. Zo zijn waar mogelijk de werkzaamheden 's nachts en achter barriers (betonnen muur) uitgevoerd. Dit is veiliger voor de wegwerkers en zo kon ook, in plaats van de gebruikelijke 70 km/uur, een maximumsnelheid van 90 km/uur gehanteerd worden. Met de uitgevoerde werkzaamheden zijn is de doorstroming en de verkeersveiligheid bij knooppunt Emmeloord verbeterd. Resultaat is 5 á 10 minuten reistijdwinst en een kleinere kans op ongevallen gedurende de spitsperioden. De reistijdwinst tijdens de spitsperioden voor de verschillende rijrichtingen rond afrit 10 bij Lelystad is ongeveer 5 minuten.

Aanpassen knooppunt Emmeloord

Het knooppunt Emmeloord verbindt de wegvakken Almere - Emmeloord (A6), Joure - Emmeloord (A6) en Zwolle - Emmeloord (N50). De A6 en N50 maken onderdeel uit van het hoofdwegennet. De A6 vervult in dit netwerk een belangrijke rol in de Noord - Zuid verbinding en andersom. De capaciteit van het knooppunt Emmeloord wordt bepaald door de verbindingsbogen die de wegvakken van de A6 met elkaar verbinden. Deze bogen bestonden beide uit maar één rijstrook. Door toenemend verkeer is filevorming onvermijdelijk, vooral in de avondspits in de richting Almere - Joure. Om lange files te voorkomen, heeft Rijkswaterstaat de volgende maatregelen uitgevoerd:
- Aanleggen van een extra rijstrook op de verbindingsboog van het knooppunt in de richting Almere - Joure.
- Realiseren van een uitvoeger in de richting Almere - Zwolle inclusief het aanpassen van de belijning en de bewegwijzering.
- Aanleggen van een extra rijstrook op de verbindingsboog van het knooppunt in de richting Joure - Almere.
- Aanpassen van de belijning en bewegwijzering (inclusief portaal) in de richting Joure - Almere.
- Uitbreiden van de verlichting.

Aanpassen aansluiting Lelystad (afrit 10)

Afrit Lelystad (10) van de A6 (Almere - Lelystad) komt uit op de Larserweg, die deel uitmaakt van de route tussen Lelystad en Harderwijk. Vooral in de avondspits waren op dit deel van de A6 problemen met de doorstroming richting Lelystad. Door de combinatie van een uitvoegende rijstrook en een scherpe bocht op afrit 10 ontstond file op de uitvoeger en op de hoofdrijbaan van de A6.

Om filevorming te verminderen heeft Rijkswaterstaat de volgende maatregelen uitgevoerd:
- Verbreden rijbaan naar het volgende dwarsprofiel: twee rijstroken richting Emmeloord, vluchtstrook naast hoofdrijbaan, barrier, een rijstrook voor afrit Lelystad en een vluchtstrook naast de uitvoeger.
- Aanleg verlichting over drie kilometer op de rijbaan Almere - Emmeloord
- Aanleg verlichting over twee kilometer op de rijbaan Emmeloord - Almere in de middenberm.
- Aanleg bypass vanuit Almere richting Lelystad waarbij rechtsafslaand verkeer onder aan de afrit zonder verkeerslicht door kan rijden en vervolgens kan ritsen van drie naar twee rijstroken voor de brug over de Lage Vaart.
- Aanpassen verkeersregelinstallaties onderaan afslag op nieuwe vormgeving kruispunten.
- Verplaatsen bushalte op Larserweg.

Het totale maatregelenpakket bij afrit 10 is in goed overleg met gemeente Lelystad en provincie Flevoland tot stand gekomen. Op de A6 is gekozen voor een fysieke scheiding tussen de hoofdrijbaan en de uitvoeger middels een barrier. Hierdoor ontstaat een bufferstrook voor het opvangen van uitvoegend verkeer en treedt er minder verstoring op voor het doorgaande verkeer. Dit verbetert de doorstroming en de veiligheid van het verkeer op de hoofdrijbaan. De aanpassingen aan de provinciale weg (Larserweg), noodzakelijk vanwege de aanleg van een bypass, zijn gecombineerd met asfalteringswerkzaamheden van de provincie. Hierdoor is de tijdsduur van de werkzaamheden en daarmee de hinder voor de weggebruiker beperkt gebleven.

Meer ZSM Maatregelen in Flevoland:

In 2006 heeft Rijkswaterstaat ook twee afritten bij Almere aangepast. Door vergroting van de capaciteit van de afritten heeft het doorgaande verkeer op de A6 nu minder last van het verkeer op de afrit. Eén van deze maatregelen is door de gemeente Almere uitgevoerd in combinatie met een werk dat zij onder aan de afrit hadden. Momenteel worden in het kader van ZSM gewerkt aan de op- en afrit van de A27 ter hoogte van de Stichtse Brug. Hier verlengt Rijkswaterstaat de invoeger richting Utrecht en wordt de uitvoeger naar Almere verdubbeld. Ook bij dit project is er een goede samenwerking met andere overheden. Voor 2007 werkt Rijkswaterstaat aan de realisatie van drie zogenaamde bermdrips langs de A6 ter hoogte van Almere. Met deze dynamische informatieborden verstrekt Rijkswaterstaat weggebruikers informatie over verbindingen van Almere naar Amsterdam per trein en per bus, met als doel de weggebruikers te attenderen op deze aantrekkelijke vervoersalternatieven. Daarnaast kunnen de DRIPS het verkeer met bestemming Almere bij filevorming of wegwerkzaamheden op de A6 een route over de Buitenring adviseren.


---