Jan de Vries: Onderwijsstage voor alle studenten
Hoewel de lerarentekorten tijdens de afgelopen kabinetsperiode
nagenoeg weggewerkt zijn, worden er de komende jaren door de
vergrijzing vooral in het voortgezet onderwijs weer opnieuw tekorten
verwacht. De Vries: âDaarom wil het CDA alle studenten, van buiten de
lerarenopleidingen, stimuleren om tijdens hun studie kennis te maken
met het beroep van leraar.â
Het CDA kiest in haar verkiezingsprogramma al voor belonings- en
functiedifferentiatie voor leraren. Dat maakt het mogelijk om leraren
voor het onderwijs te behouden of nieuwe leraren te werven. De Vries:
âEen hogere beloning zou bijvoorbeeld kunnen worden gegeven aan
leraren in tekortvakken, schaarse vakdocenten en aan leraren die op
scholen in achterstandswijken werken. Ook door de verrijking van de
inhoud van het vak van leraar kan het dreigende lerarentekort worden
voorkomen of weggewerkt.â
âOm de vervangingsvraag op te vangen kiezen veel te weinig middelbare
scholieren voor een lerarenopleidingâ, volgens Jan de Vries. âZij
hebben aan het einde van hun middelbareschooltijd niet zoân positief
beeld over het vak van leraar.
Daarom wil het CDA alle studenten, van buiten de lerarenopleidingen,
stimuleren om tijdens hun studie kennis te maken met het beroep van
leraar. Dat kan door middel van een oriënterende onderwijsstage. Dit
betekent dat alle hbo- en wo-studenten binnen de vrije ruimte van hun
studieprogramma de ruimte krijgen om een stage te vervullen in het
onderwijs. Dit levert voor hen uiteraard studiepunten op, maar ook een
stagevergoeding en een goede begeleiding.â
Het CDA denkt dat onderwijsstages voor studenten naar verwachting niet
alleen nieuwe, jonge, getalenteerde leraren opleveren, maar zullen ook
bijdragen een beter imago van het beroep van leraar.
---