Persbericht
Kampen, 6 november 2006
Gemeente Kampen boekt resultaat met fraudebestrijding
Vanaf juni 2005 is de gemeente Kampen gestart met het project
`Hoogwaardige handhaving'. Dit project heeft als doel het bestrijden
en voorkomen van bijstandsfraude. Inmiddels is van ongeveer 30
personen de bijstandsuitkering beëindigd. Door dit soort maatregelen
zijn vele tienduizenden euro`s bespaard.
De gemeente Kampen blijft actief met het bestrijden en voorkomen van
fraude. In grote delen van Nederland, waaronder in Kampen, wordt een
controle uitgevoerd onder mensen met een uitkering die een
inschrijving hebben bij de Kamer van Koophandel. Door de
administraties van gemeenten te vergelijken met de administratie van
de Kamer van Koophandel, kan worden nagegaan wie een uitkering
ontvangt terwijl hij of zij staat ingeschreven in het handelsregister.
Ook wordt dan duidelijk of eventuele bedrijfsactiviteiten aan de
gemeente zijn gemeld. Situaties die niet bij de afdeling Sociale Zaken
bekend zijn, die worden onderzocht. Wanneer het nodig is worden
maatregelen genomen. De verwachting is dat de controle tot meer
beperkingen of beëindigingen van uitkeringen leidt.
Ook burgers kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het bestrijden
van bijstandsfraude. De meeste mensen vinden het verkeerd wanneer
iemand zwart werkt of wanneer iemand gaat samenwonen zonder dit te
melden aan de afdeling Sociale Zaken. Als burgers sterke aanwijzingen
hebben dat iemand fraudeert, dan kunnen zij dat melden. Dit kan via
telefoonnummer (038) 33 92 902. Meldingen kunnen anoniem worden
doorgegeven. Wanneer een melding voldoende informatie bevat, dan wordt
een onderzoek ingesteld. Eventueel wordt hierbij de Sociale Recherche
ingeschakeld.
Gemeente Kampen