Gemeente Kampen

Persbericht

Kampen, 6 november 2006

Gemeente Kampen boekt resultaat met fraudebestrijding

Vanaf juni 2005 is de gemeente Kampen gestart met het project `Hoogwaardige handhaving'. Dit project heeft als doel het bestrijden en voorkomen van bijstandsfraude. Inmiddels is van ongeveer 30 personen de bijstandsuitkering beëindigd. Door dit soort maatregelen zijn vele tienduizenden euro`s bespaard.

De gemeente Kampen blijft actief met het bestrijden en voorkomen van fraude. In grote delen van Nederland, waaronder in Kampen, wordt een controle uitgevoerd onder mensen met een uitkering die een inschrijving hebben bij de Kamer van Koophandel. Door de administraties van gemeenten te vergelijken met de administratie van de Kamer van Koophandel, kan worden nagegaan wie een uitkering ontvangt terwijl hij of zij staat ingeschreven in het handelsregister. Ook wordt dan duidelijk of eventuele bedrijfsactiviteiten aan de gemeente zijn gemeld. Situaties die niet bij de afdeling Sociale Zaken bekend zijn, die worden onderzocht. Wanneer het nodig is worden maatregelen genomen. De verwachting is dat de controle tot meer beperkingen of beëindigingen van uitkeringen leidt.

Ook burgers kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het bestrijden van bijstandsfraude. De meeste mensen vinden het verkeerd wanneer iemand zwart werkt of wanneer iemand gaat samenwonen zonder dit te melden aan de afdeling Sociale Zaken. Als burgers sterke aanwijzingen hebben dat iemand fraudeert, dan kunnen zij dat melden. Dit kan via telefoonnummer (038) 33 92 902. Meldingen kunnen anoniem worden doorgegeven. Wanneer een melding voldoende informatie bevat, dan wordt een onderzoek ingesteld. Eventueel wordt hierbij de Sociale Recherche ingeschakeld.