Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Fujitsu gaat KLM-breed IT-services leveren

Maarssen, 6 november 2006

IT-dienstverlener Fujitsu heeft een driejarig outtasking-contract gesloten met KLM voor de levering van een breed pakket Desktop Managed Services en Helpdesk Services. De services zijn bestemd voor het beheer van alle werkplekken van de luchtvaartmaatschappij in Nederland. De werkzaamheden zullen plaatsvinden op 7x24-basis, onder regie en verantwoordelijkheid van KLM. Belangrijkste doelstelling van het contract, dat een waarde heeft van vijftien miljoen euro, is het realiseren van een substantiële verlaging van de kosten van het IT-beheer.

Het contract is een vervolg op de al jaren bestaande, succesvolle samenwerking tussen beide partijen. Sinds begin 2003 heeft Fujitsu een groot deel van de kantoorautomatisering van KLM in Nederland in beheer: bij elkaar zo'n 6.500 werkplekken bij vier bedrijfsonderdelen.

In het kader van het nieuwe contract gaat Fujitsu alle circa 11.000 werkplekken, 3.000 printers en 250 servers van KLM op het hoofdkantoor in Amstelveen, op de diverse locaties op en rond Amsterdam Airport Schiphol en op de luchthavens van Rotterdam, Eindhoven en Maastricht beheren en onderhouden. Fujitsu zal de Desktop Managed Services standaardiseren volgens de gemeenschappelijke systematiek van KLM en fusiepartner Air France. Dit houdt in dat zowel de inrichting als de werkwijze en tooling op uniforme wijze geïmplementeerd worden, wat resulteert in een aanzienlijke reductie van de beheerkosten.

Daarnaast gaat de Fujitsu Helpdesk in Maarssen de ruim 20.000 IT-gebruikers bij KLM in Nederland telefonisch ondersteunen bij het beantwoorden van vragen, het oplossen van incidenten en het doorvoeren van veranderingen. Ook bedrijven gelieerd aan KLM die werken met specifieke businessapplicaties van de luchtvaartmaatschappij kunnen een beroep doen op de desk. Verder zal Fujitsu op strategische locaties on-site engineers stationeren om te assisteren bij het verhelpen van storingen en het installeren en verhuizen van apparatuur.

Rob Pols, Country Operating Officer (COO) van Fujitsu Nederland, is blij met de opdracht van KLM: "De levering van Desktop Managed Services en Helpdesk Services, gericht op verlaging van de kosten en verhoging van de productiviteit, is onze kernactiviteit. De hernieuwde samenwerking met KLM duidt erop dat de services die wij leveren beantwoorden aan de verwachtingen van de klant, waardoor we als een betrouwbare partner gezien worden. Belangrijk voordeel daarbij is dat de culturen van Fujitsu en KLM naadloos op elkaar aansluiten. Beide bedrijven zijn 'straight-talking': communiceren op een open, directe en eerlijke manier. Beide streven naar langetermijnrelaties. Dat maakt dat de samenwerking optimaal verloopt."

Over Fujitsu Services

Fujitsu Services is het Europese IT-services-onderdeel van de Fujitsu Groep: met een omzet van 37 miljard euro per jaar de op twee na grootste leverancier van IT-systemen en -services ter wereld. Fujitsu Services telt 18.000 werknemers, is in meer dan 20 landen actief en genereert een omzet van 3,33 miljard euro op jaarbasis.

Fujitsu Services ontwerpt, bouwt en beheert IT-infrastructuren voor bedrijven en instellingen uit velerlei branches en specifieke business solutions voor de sectoren retail, logistiek, gezondheidszorg, reizen, industrie en defensie. Doel hiervan is de prestaties van organisaties te verbeteren, waardoor zij in staat zijn hun klanten sneller en efficiënter te bedienen.

Fujitsu Services in Nederland (Maarssen) heeft ruim 750 IT-specialisten in dienst. Zij zijn actief op het gebied van IT-outsourcing of werkzaam bij de internationale Helpdesk en het Remote Management Centre. Fujitsu Services heeft samenwerkingsverbanden met toonaangevende IT-spelers als 3Com, Cisco, Citrix, Fujitsu Siemens Computers, HP, Microsoft en SAP.

Website: www.fujitsu.com/nl

Voor meer informatie/fotomateriaal:

Hans Nonner, Marketing manager Fujitsu Services B.V. Tel: +31 346 598 691 Fax: +31 346 568 613 Email: hans.nonner@nl.fujitsu.com

-----------------------
Fujitsu Services B.V., Het Kwadrant 1
Postbus 4000, 3600 KA Maarssen
Tel: +31 346 598111 Fax: +31 346 561298
Web: www.fujitsu.com/nl


---- --