CNV Dienstenbond start klachtensite in uitvaartsector
Cnv dienstenbond
Hoofddorp, 6 november 2006
CNV DIENSTENBOND start klachtensite in uitvaartsector
CNV Dienstenbond lanceert met ingang van vandaag onder www.cnvdienstenbond.nl/uitvaart een
klachtensite voor de uitvaartsector. CNV Dienstenbond heeft daartoe besloten omdat veel
werknemers zich beklagen over hun werkgever. Met de inventarisatie van de klachten wil
CNV Dienstenbond nagaan in hoeverre deze klachten symptomatisch zijn voor de branche.
Daarna wil zij in gesprek met de werkgevers om de aangekaarte misstanden structureel te
verbeteren. CNV Dienstenbond garandeert anonimiteit aan de werknemers die hun klacht op
de site achterlaten.
De kritieken die CNV Dienstenbond nu ontvangt zijn heel divers. De CAO en de
Arboregelgeving worden niet nageleefd en de Arbeidstijdenwet wordt overschreden, met name
als het gaat om de rustperiodes tussen twee diensten. Een ander deel betreft de omgang met
en de zorg voor de werknemer die te wensen overlaat.
Opvallend in dit verband is de druk die door een aantal werkgevers wordt uitgeoefend op
het personeel om niet deel te nemen aan de handtekeningenactie op internet van CNV
Dienstenbond. Deze actie is van de zomer opgestart om de plannen van de werkgever voor
vergaande flexibilisering (het hanteren van een jaarurennorm) tegen te gaan. In het kader
van deze actie komen geregeld klachten van werknemers binnen bij CNV Dienstenbond over
gedrag en attitude van werkgevers in de uitvaart.
De klachtensite bestaat uit een aantal gerichte vragen aan de werknemers. Daarnaast is er
ruimte om niet nader benoemde zaken in de enquete onder de aandacht te brengen van CNV
Dienstenbond. Het idee voor de klachtensite komt van de werknemers zelf. Steffe Bak,
bestuurder van CNV Dienstenbond: Dat geeft natuurlijk wel wat aan. Ik roep dan ook
iedereen op die in de uitvaart werkt de site te bezoeken. Over de aard en de omvang van
de klachten praten wij vervolgens met de werkgevers. Ik reken op een adequate reactie van
hun kant.