Ingezonden persbericht


Toch nog gelukt: David Westenbrink haalt eindelijk zijn welverdiende zege

Hoofddorp, 6 november 2006. Het hing al een tijdje in de lucht maar om diverse redenen kwam het er niet van dat David Westenbrink en Hilco van Beek champagne op het finishpodium konden spuiten. In de Twenterally kwam eindelijk de verdiende beloning in een Chevrolet Kalos Challenge seizoen waarin ze al zo vaak door domme pech naast de overwinning grepen. Corné Damen en Ronald Wassink werden tweede, gevolgd door de kampioenen Mark Steijger en Dennis Abrahams.

Het waren de bekende namen die in de openingsetappe van de Twenterally het commando aanvoerden, op één naam na: die van Eric Bolhaar. De gewezen merkenrally piloot had zes jaar niet gereden en mocht in de auto van de verhinderde Dave Vael rijden. En dat hebben de anderen geweten! Vijf klassementsproeven, vijfmaal de snelste tijd. Het was een kleine ontgoocheling voor de vaste Kalos brigade, die toch ook flink gas weet te geven. Helaas kwam op KP6 een onvoorzien eind aan Bolhaars glanzende optreden. Een stuk onverhard parcours was zo ruig en uitgereden dat bij een sprongetje de carterplaat losraakte en zich in het zand groef. Als een vastgelopen sneeuwschuiver bleef Bolhaars auto midden op het pad steken en was voor hem de rally over. Dergelijke omstandigheden kostten meerdere equipes kostbare seconden. Zo was Bert Vloedgraven verbolgen over het feit dat hij door een marshal tot stilstaan werd geboden achter een vastgelopen Volvo. Om even later te zien hoe een andere Kalos equipe er op volle snelheid wel langs mocht schieten. Het leverde meteen flink wat verschuivingen in het klassement op. Doch David Westenbrink liet zich door niemand van de wijs brengen en nam resoluut de leiding. Voor de jonge rijder was dat op zich geen nieuwtje, want al in de allereerste rally van het seizoen was hij helemaal voorin te vinden geweest. Alleen ging het jaar bepaald niet over rozen, met als dieptepunt de voorgaande wedstrijd, waarin hij op de allerlaatste KP met een schuiver de zege in een slootje gooide. De spanning was dan ook groot in het Westenbrink kamp maar nare verrassingen bleven dit keer gelukkig uit, waardoor hij met maar liefst een kleine halve minuut voorsprong als eerste over de finish kwam. Achter hem werd verbeten om de overige twee podiumplaatsen gevochten. Kersvers kampioen Mark Steijger begreep er helemaal niets van na de eerste etappe, die geheel in het donker werd gereden. "David en Corné (Damen, red.) zijn echt een klap sneller, terwijl ik toch voluit ga", bromde Steijger, aan wie het toch echt zelf had gelegen. Op dag twee had hij er namelijk wel de vaart in en verkleinde zienderogen zijn achterstand op Corné Damen. De geroutineerde Brabander werd er niet warm of koud van. De kampioen van 2005 weet als geen ander zijn wedstrijd goed in te delen, liet Steijger dichterbij komen om op de laatste KP toch toe te slaan. Het verschil bedroeg bij de start slechts acht seconden, reden voor Damen om nog even alles uit de kast te rijden en de KP te winnen, zij het met slechts één seconde voorsprong op Steijger en Westenbrink. Achter het leidende trio gebeurde er van alles. Frank Tetteroo raakte op de tweede KP al van de weg en lag eruit. Eduard Eertink, die in Barneveld zo'n sterke derde plaats had gescoord, reed op KP 2 door zijn remmen en schoof 100 meter rechtdoor een pad op. Daags later reed hij op het industrieterrein van Hengelo een rondje te weinig en de tweede keer daar ging het goed fout en eindigde zijn rally op een afbakening. Gastrijder en Benelux Racing League-kampioen Sandor van Es ondervond op zijn beurt dat rallyrijden in het pikkedonker iets totaal anders is dan racen op een circuit bij daglicht, maar weerde zich knap. Bert Vloedgraven liet intussen niets aan het toeval over, verwisselde tussendoor bijkans alles wat met remmen te maken had en sleepte een fraaie vijfde plaats binnen. Ad Blom reed als altijd zeer gedegen en kwam nergens in de problemen, behalve toen ook hij achter die bewuste gestrande Volvo kwam stil te staan. Blom en zijn navigatrice Amy Donkers kwamen als zevende over de finish en deelden met kampioen Mark Steijger het unicum als enige Kalos-equipes alle wedstrijden te hebben uitgereden. En dan was er ook nog Bart Lugtmeijer. Normaal gesproken is hij servicemonteur voor Han Hoendervangers, maar die liep de marathon van New York en gaf de sleutels van zijn Chevrolet Kalos aan Lugtmeijer en zijn navigatrice Astrid de Geus. Het in hen gestelde vertrouwen werd niet beschaamd en met een ijzersterke vierde plaats kwam de gelegenheidsequipe zonder een krasje op de auto als vierde over het finishpodium.

Uitslag Chevrolet Kalos Challenge:

1. Westenbrink/Van Beek 117 km in 1 uur 23 min. 29 sec.
2. Damen/Wassink op 27 sec.

3. Steijger/Abrahams op 36 sec.

4. Lugtmeijer/De Geus op 2 min. 43 sec.

5. Vloedgraven/Pieket Weeserik op 3 min. 25 sec.
6. Van Es/Blokland op 4 min. 32 sec.

7. Blom/Donkers op 9 min. 59 sec.

Snelsten op de KP's

Eric Bolhaar 5x; David Westenbrink 4x; Corné Damen 2x; Mark Steijger 2x; 1 KP geneutraliseerd

Stand


1. Mark Steijger 112 kampioen

2. Corné Damen 95

3. David Westenbrink 77

4. Dave Vael 54

5. Han Hoendervangers 43

6. Demian Jensen 31

7. Vloedgraven 29

8. Ad Blom 27

9. Frank Tetteroo 26

10. Johan Belleman 16

11. Eduard Eertink 13

12. Roland Rijpma 12

Noot voor de redactie (