PERSBERICHT
Utrecht, 6 november 2006
Trendonderzoek gemeenten: meer grip op facilitaire kosten
Gemeenten sturen steeds meer op hun interne kosten. Dit blijkt uit het onderzoek `Facilitaire
Kengetallen en trends in gemeenten 2006', dat dit jaar voor de negende keer door de adviesgroep
Facility Management van Capgemini werd uitgevoerd. Het onderzoeksrapport, waaraan ruim
vijfenzeventig Nederlandse gemeenten hebben meegewerkt, is op 3 november gepresenteerd op het
Facility Management congres in congrescentrum De Hanzehof te Zutphen.
Facilitaire organisaties krijgen steeds meer grip op hun kosten. Zo waren in boekjaar 2005 bij veel
gemeenten de facilitaire kosten lager dan in 2004. Met name de kosten van telefonie zijn ten opzichte van
het vorige onderzoeksjaar gedaald.
"Uit de jaarlijkse rondetafelgesprekken waarin de onderzoeksresultaten met de deelnemende gemeenten
worden besproken blijkt dat steeds meer verantwoordelijke managers de resultaten gebruiken om grip te
krijgen op hun facilitaire huishouding" aldus Jacqueline Bakker, projectleider van het onderzoek. "Ook
zorgen steeds meer gemeenten voor een meer professionele inkoop waardoor aanbestedingen steeds vaker
in concurrentie plaatsvindt. De controle op de naleving van de Europese regelgeving heeft hier zeker
invloed op."
Volgens Jacqueline Bakker heeft nog maar een beperkt aantal gemeenten een visie op stuurinformatie van
hun facilitaire organisatie ontwikkeld. Onderdelen van deze visie zouden sturing op facilitaire kosten,
klanttevredenheid, objectieve kwaliteit, leveranciersprestaties, medewerkertevredenheid e.d. kunnen
bevatten. De resultaten van de 'Trendrapportage facilitaire kengetallen gemeenten' in combinatie met de
uitwisseling van kennis over 'best practices' tussen gemeenten biedt goede houvast bij sturing op
facilitaire kosten. Echter, benchmarkonderzoeken alleen op kosten bieden te weinig houvast om
professioneel te sturen op de interne ondersteunende kosten. Deze kosten moeten in het perspectief van
objectieve kwaliteit onderling worden vergeleken, bijvoorbeeld op basis van de 'Meetmethodiek
PERSBERICHT
Kwaliteit van Facilitaire Activiteiten'. Jacqueline Bakker is dan ook van mening dat in de nabije toekomst
het objectief meten van de kwaliteit van de facilitaire activiteiten integraal onderdeel zal worden van de
door Capgemini uit te voeren onderzoeken.
Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en
outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze
werkwijze noemt Capgemini de "Collaborative Business Experience". Door zich te richten op
gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini
bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de
mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking.
Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2005 een
omzet van 6,954 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en
onderzoek is te vinden op www.nl. capgemini.com
EINDE PERSBERICHT
Voor meer informatie en het rapport:
Capgemini, Lucas Stassen
Telefoon: 030 689 52 81, 06 41 72 53 15
E-mail: lucas.stassen@capgemini.com
Cap Gemini Nederland