Cap Gemini Nederland



PERSBERICHT

Utrecht, 6 november 2006

Trendonderzoek gemeenten: meer grip op facilitaire kosten

Gemeenten sturen steeds meer op hun interne kosten. Dit blijkt uit het onderzoek `Facilitaire Kengetallen en trends in gemeenten 2006', dat dit jaar voor de negende keer door de adviesgroep Facility Management van Capgemini werd uitgevoerd. Het onderzoeksrapport, waaraan ruim vijfenzeventig Nederlandse gemeenten hebben meegewerkt, is op 3 november gepresenteerd op het Facility Management congres in congrescentrum De Hanzehof te Zutphen.

Facilitaire organisaties krijgen steeds meer grip op hun kosten. Zo waren in boekjaar 2005 bij veel gemeenten de facilitaire kosten lager dan in 2004. Met name de kosten van telefonie zijn ten opzichte van het vorige onderzoeksjaar gedaald.

"Uit de jaarlijkse rondetafelgesprekken waarin de onderzoeksresultaten met de deelnemende gemeenten worden besproken blijkt dat steeds meer verantwoordelijke managers de resultaten gebruiken om grip te krijgen op hun facilitaire huishouding" aldus Jacqueline Bakker, projectleider van het onderzoek. "Ook zorgen steeds meer gemeenten voor een meer professionele inkoop waardoor aanbestedingen steeds vaker in concurrentie plaatsvindt. De controle op de naleving van de Europese regelgeving heeft hier zeker invloed op."

Volgens Jacqueline Bakker heeft nog maar een beperkt aantal gemeenten een visie op stuurinformatie van hun facilitaire organisatie ontwikkeld. Onderdelen van deze visie zouden sturing op facilitaire kosten, klanttevredenheid, objectieve kwaliteit, leveranciersprestaties, medewerkertevredenheid e.d. kunnen bevatten. De resultaten van de 'Trendrapportage facilitaire kengetallen gemeenten' in combinatie met de uitwisseling van kennis over 'best practices' tussen gemeenten biedt goede houvast bij sturing op facilitaire kosten. Echter, benchmarkonderzoeken alleen op kosten bieden te weinig houvast om professioneel te sturen op de interne ondersteunende kosten. Deze kosten moeten in het perspectief van objectieve kwaliteit onderling worden vergeleken, bijvoorbeeld op basis van de 'Meetmethodiek

PERSBERICHT

Kwaliteit van Facilitaire Activiteiten'. Jacqueline Bakker is dan ook van mening dat in de nabije toekomst het objectief meten van de kwaliteit van de facilitaire activiteiten integraal onderdeel zal worden van de door Capgemini uit te voeren onderzoeken.

Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de "Collaborative Business Experience". Door zich te richten op gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2005 een omzet van 6,954 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.nl. capgemini.com

EINDE PERSBERICHT

Voor meer informatie en het rapport:
Capgemini, Lucas Stassen
Telefoon: 030 689 52 81, 06 41 72 53 15
E-mail: lucas.stassen@capgemini.com