Ingezonden persbericht
Kinderpostzegelactie 2006 brengt 8,4 miljoen euro op
100.000 euro extra opbrengst
Rotterdam, 6 november 2006 - Tijdens een feestelijjke uitgiftebijeenkomst in het Nederlands Architectuur Instituut in Rotterdam maakten de kinderen die werden gefotografeerd voor de nieuwe kinderpostzegels de opbrengst van de Kinderpostzegelactie 2006 bekend: 8,4 miljoen euro. Dat is 100.000 euro meer dan vorig jaar. De meeropbrengst is het gevolg van 'de donatieregel'. Via deze nieuwe aanvulling op het bestelformulier kregen klanten de mogelijkheid het bedrag van hun bestelde producten af te ronden. Dat leverde 400.000 euro aan donaties op. Vanaf woensdag 8 november bezorgen de schoolkinderen de setjes kinderpostzegels en kaarten bij hun klanten.
Tijdens de bijeenkomst overhandigden Roy Rempe, directeur Consumentenmarkt van TNT Post, en Nelleke Bakkeren-Voogt, directievoorzitter Stichting Kinderpostzegels Nederland, officieel de eerste velletjes kinderpostzegels aan de kinderen die meewerkten aan de fotosessie voor de kinderpostzegels 2006. Uit Rotterdam waren dat twintig leerlingen van de Prinses Julianaschool en een leerling van Mytylschool De Brug. De zes leerlingen van RKBS De Reiger kwamen uit Lisserbroek. Ontwerpbureau COMA uit Amsterdam bewerkte de foto's tot het velletje kinderpostzegels en de kinderkaarten van 2006.
Jongeren terug uit India
Twaalf Nederlandse jongeren uit jeugdzorginstellingen zijn vorige week teruggekomen uit India. Op uitnodiging van Stichting Kinderpostzegels Nederland reisden ze voor twee weken naar Bangalore om daar inspiratie op te doen en levensvisies uit te wisselen met jongeren in India. Het voornaamste doel was te beleven hoe leeftijdsgenoten uit een andere cultuur met problemen omgaan en daardoor van elkaar te leren. Voormalige straatkinderen en kindarbeiders gaven de jongeren een kijkje in hun leven. Performers van het ISH Instituut uit Amsterdam waren meegereisd om een gezamenlijke voorstelling voor te bereiden. Alle deelnemers aan deze uitwisseling waren afkomstig uit projecten van Kinderpostzegels. Op de uitgiftebijeenkomst presenteerde de Nederlandse delegatie hun ervaringen.
'Veilig Verder'
Het thema van de Kinderpostzegelactie 2006 is 'Veilig Verder'. De achterliggende boodschap is dat het belangrijk is dat kinderen opgroeien in een veilige omgeving zodat ze alle kansen krijgen op te groeien tot gezonde evenwichtige volwassenen.
De Prinses Julianaschool uit Rotterdam past goed bij dit thema. De school werkte namelijk mee aan een pilot van een jaar om een antipestbeleid te ontwikkelen. Zij kregen hierop het stempel 'veilige school'. Naar aanleiding van dit initiatief zijn van deze school twintig leerlingen met dertien verschillende nationaliteiten gevraagd voor de fotosessie voor de kinderpostzegels en kinderkaarten.
De afgelopen zes weken reden op initiatief van Transport en Logistiek Nederland door het hele land vrachtauto's met felgekleurde campagnestickers van Kinderpostzegels. Er deden ruim 4.000 vrachtauto's van 150 transportondernemers mee. Niet eerder werkten op zo'n grote schaal transportondernemers samen om een goed doel te steunen door het beplakken van hun auto's. Volgend jaar wordt bekeken hoe de actie wordt uitgebreid.
Dankjewel!
Alle leerlingen die hebben meegewerkt aan de Kinderpostzegelactie 2006 ontvangen een cd met een game als waardering voor hun inzet. De game is gebaseerd op de film Kruistocht in Spijkerbroek. Op de cd staan ook filmpjes waarin kinderen zelf vertellen hoe belangrijk de projecten voor hen zijn die werden gesteund met kinderpostzegelgeld. De cd is tot stand gekomen dankzij volledige sponsoring van Inspire Pictures en Submarine. Leerkrachten ontvangen de traditionele bedankkaart in december.
Noot voor de redactie (