Persbericht - CNV Dienstenbond start klachtensite in uitvaartsector
06-11-2006
CNV Dienstenbond lanceert met ingang vandaag onder
www.cnvdienstenbond.nl/uitvaart een klachtensite voor de
uitvaartsector. CNV Dienstenbond heeft daartoe besloten omdat veel
werknemers zich beklagen over hun werkgever. Met de inventarisatie van
de klachten wil CNV Dienstenbond nagaan in hoeverre deze klachten
symptomatisch zijn voor de branche. Daarna wil zij in gesprek met de
werkgevers om de aangekaarte misstanden structureel te verbeteren. CNV
Dienstenbond garandeert anonimiteit aan de werknemers die hun klacht
op de site achterlaten.
De kritieken die CNV Dienstenbond nu ontvangt zijn heel divers. De CAO
en de Arboregelgeving worden niet nageleefd en de Arbeidstijdenwet
wordt overschreden, met name als het gaat om de rustperiodes tussen
twee diensten. Een ander deel betreft de omgang met en de zorg voor de
werknemer die te wensen overlaat.
Opvallend in dit verband is de druk die door een aantal werkgevers
wordt uitgeoefend op het personeel om niet deel te nemen aan de
handtekeningen-actie op internet van CNV Dienstenbond. Deze actie is
van de zomer opgestart om de plannen van de werkgever voor vergaande
flexibilisering (het hanteren van een jaarurennorm) tegen te gaan. In
het kader van deze actie komen geregeld klachten van werknemers binnen
bij CNV Dienstenbond over gedrag en attitude van werkgevers in de
uitvaart.
De klachtensite bestaat uit een aantal gerichte vragen aan de
werknemers. Daarnaast is er ruimte om niet nader benoemde zaken in de
enquete onder de aandacht te brengen van CNV Dienstenbond. Het idee
voor de klachtensite komt van de werknemers zelf. Dat geeft natuurlijk
wel wat aan. Ik roep dan ook iedereen op die in de uitvaart werkt de
site te bezoeken. Over de aard en de omvang van de klachten praten wij
vervolgens met de werkgevers. Ik reken op een adequate reactie van hun
kant.
Dienstenbond CNV