Date : 06 November 2006
Sender Name: Rekenhof- Cour des comptes
Rekenhof legt 163e Boek voor aan Kamer van Volksvertegenwoordigers
Het 163e Boek bevat, conform het vorig jaar ingevoerde concept,
vooral commentaar over de uitvoering van de begroting 2005. Per FOD
of onderdeel van de begroting worden waar nodig de ontvangsten of
uitgaven meer in detail besproken. Het tijdstip van de publicatie van
het Boek laat dit jaar toe dat de Kamer van Volksvertegenwoordigers
over die informatie beschikt bij de bespreking van het ontwerp van
begroting voor 2007.
In het boek gaat verder aandacht naar de sociale zekerheid en naar de
belangrijkste conclusies en aanbevelingen van een aantal bijzondere
onderzoeken die niet hebben geleid tot een afzonderlijke publicatie.
Begrotingsuitvoering
Het nettobegrotingssaldo, d.w.z. het saldo van de lopende
verrichtingen en de kapitaalverrichtingen, waaraan de uitgaven worden
toegevoegd voor de financiering van de Europese Unie, de overdrachten
naar het Zilverfonds en de dotatie voor de aflossing van het Fonds
voor Spoorweginfrastructuur, was initieel geraamd op -3.985,6 miljoen
euro. Uiteindelijk bedraagt het -3.514,8 miljoen euro.
In 2005 stegen de totale fiscale ontvangsten - veruit de
belangrijkste component van de ontvangsten - met 5,7 % ten opzichte
van het voorgaande jaar. Deze stijging overtrof de toename van de
economische groei. Ze komt vooral op rekening van de
bedrijfsvoorheffing en de btw, maar ook van de registratierechten, de
voorafbetalingen en de roerende voorheffing. De totale ontvangsten
die de Staat int, worden voor een deel doorgestort aan andere
overheden (de gewesten, de gemeenschappen, de sociale zekerheid en de
Europese Unie). De Staat behoudt er ongeveer de helft van en zijn
aandeel slinkt gaandeweg. De overheidsfinanciering van de sociale
zekerheid, waarvoor in 2000 15 % van de door de Staat geïnde
ontvangsten was toegewezen, liep in 2005 op tot nagenoeg 18 % van de
ontvangsten.
Als men de leningsopbrengsten buiten beschouwing laat, liepen de
rijksmiddelen in enge zin opnieuw terug met 5 %. Dit is het gevolg
van de merkelijk lagere kapitaalontvangsten dan de jaren voordien,
waarin uitzonderlijke kapitaalontvangsten gerealiseerd werden. De
belangrijkste kapitaalontvangsten in 2005 betreffen de
tegenprestaties voor de overname van de pensioenverplichtingen van de
NMBS holding en van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen door de
Staat, in totaal ruim 500 miljoen euro. De lopende niet-fiscale
ontvangsten zijn echter gestegen, voornamelijk door de inning van de
opbrengst van de effectisering van de fiscale schuldvorderingen voor
een globaal bedrag van 443 miljoen euro. Het Rekenhof onderzocht die
in 2005 uitgevoerde effectisering van fiscale schuldvorderingen voor
een totaalbedrag van 9,5 miljard euro, en levert ook commentaar bij
de resultaten van bepaalde maatregelen ter bestrijding van fiscale
fraude, op basis van een raming begin 2006 door de staatssecretaris
voor de Modernisering van de Financiën en de Strijd tegen de Fiscale
Fraude.
De totale begrotingsuitgaven beliepen 71.627,4 miljoen euro. De
primaire begrotings-uitgaven, die abstractie maken van de
aflossingen, de intrestlasten en de overdrachten binnen de sector
overheid (o.m. de stortingen aan het Zilverfonds en de transfers naar
het Fonds voor Spoorweginfrastructuur) en die voor meer dan de helft
worden gegenereerd door de sociale departementen (meer bepaald
Sociale Zekerheid en Pensioenen) bedroegen 33.797,1 miljoen euro. De
overdrachten in kapitaal daalden in 2005 beduidend ten opzichte van
de situatie in 2004, omdat minder middelen overgedragen werden aan
het Zilverfonds. De middelen van het Zilverfonds namen verder toe tot
13,5 miljard euro op 31 december 2005, vooral door de opbrengst van
de eenmalige bevrijdende aangifte en door de intresten uit
beleggingen.
Laattijdige overzending van rekeningen
Het Rekenhof stelt vast dat de al eerder gesignaleerde structurele
problemen voor de tijdige indiening van de rekeningen van
rekenplichtigen blijven bestaan. Ook de naleving van de wettelijke en
reglementaire termijnen voor de goedkeuring en overzending van de
rekeningen van staatsdiensten met afzonderlijk beheer en van
instellingen van openbaar nut is nog onvoldoende gerealiseerd.
Sociale zekerheid
De globale ontvangsten van zowel het stelsel van de werknemers als
dit van de zelfstandigen stegen in 2005. Dit is in beide gevallen toe
te schrijven aan de toename van de alternatieve financiering alsook
aan de stijging van de ontvangsten uit bijdragen.
Aan de uitgavenzijde valt vooral de relatief beperkte stijging te
noteren van de uitgaven voor geneeskundige verzorging die (op basis
van voorlopige cijfers) 2,85 % bedraagt ten opzichte van 2004. De
prestaties pensioenen en werkloosheid stegen met respectievelijk 2,96
% en 2,5 % ten opzichte van 2004.
Bijzondere onderzoeken
Het Boek bevat tot slot een aantal onderzoeken die niet rechtstreeks
of uitsluitend betrekking hebben op het begrotingsjaar 2005, en
evenmin het voorwerp hebben uitgemaakt van een afzonderlijke
publicatie in het voorbije jaar. Het betreft volgende onderzoeken:
* Vaststelling van de geldelijke anciënniteit bij het statutair en
contractueel personeel bij de FOD's en federale openbare instellingen
* Administratieve en geldelijke loopbaan van het personeel van het
Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis
* Pensioendienst voor de Overheidssector - Gevolgen van de
Copernicushervorming op pensioenvlak
* Humanresourcesbeheer bij het Instituut voor de Gelijkheid van
Vrouwen en Mannen
* Pensioenen van de personeelsleden van het kunstonderwijs
georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
* Gebruik van thesaurierekeningen en orderekeningen van de Thesaurie
* Stafdiensten budget- en beheerscontrole van de federale
overheidsdiensten
* Regie der gebouwen - Het gerechtsgebouw van Antwerpen - de
overeenkomsten met de "derde- investeerder"
* Uitgaven voor buitenlandse dienstreizen die ten laste zijn van de
Algemene Uitgavenbegroting van de Staat
* Ontvangstenrekeningen van het Fonds voor Overlevingspensioenen
---
Informatie voor de pers
Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat,
de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot
de verbetering van het overheidsbeheer door nuttige en betrouwbare
informatie die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek, toe te
zenden aan de parlementaire vergaderingen, aan de beheerders en aan
de gecontroleerde diensten. Als collaterale instelling van het
parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk ten opzichte van de
overheden die het controleert.
Het volledige 163e Boek, de samenvatting ervan (6 blz.) en dit
persbericht zijn beschikbaar op www.rekenhof.be
Contactpersoon:
Karl Hendrickx
Federale Publicatiecel
02 551 89 90
URL: http://www.ccrek.be