Time : 13:05:42
Date : 06 November 2006
Sender Name: Rekenhof- Cour des comptes

Rekenhof legt 163e Boek voor aan Kamer van Volksvertegenwoordigers

Het 163e Boek bevat, conform het vorig jaar ingevoerde concept, vooral commentaar over de uitvoering van de begroting 2005. Per FOD of onderdeel van de begroting worden waar nodig de ontvangsten of uitgaven meer in detail besproken. Het tijdstip van de publicatie van het Boek laat dit jaar toe dat de Kamer van Volksvertegenwoordigers over die informatie beschikt bij de bespreking van het ontwerp van begroting voor 2007.
In het boek gaat verder aandacht naar de sociale zekerheid en naar de belangrijkste conclusies en aanbevelingen van een aantal bijzondere onderzoeken die niet hebben geleid tot een afzonderlijke publicatie.

Begrotingsuitvoering
Het nettobegrotingssaldo, d.w.z. het saldo van de lopende verrichtingen en de kapitaalverrichtingen, waaraan de uitgaven worden toegevoegd voor de financiering van de Europese Unie, de overdrachten naar het Zilverfonds en de dotatie voor de aflossing van het Fonds voor Spoorweginfrastructuur, was initieel geraamd op -3.985,6 miljoen euro. Uiteindelijk bedraagt het -3.514,8 miljoen euro.

In 2005 stegen de totale fiscale ontvangsten - veruit de belangrijkste component van de ontvangsten - met 5,7 % ten opzichte van het voorgaande jaar. Deze stijging overtrof de toename van de economische groei. Ze komt vooral op rekening van de bedrijfsvoorheffing en de btw, maar ook van de registratierechten, de voorafbetalingen en de roerende voorheffing. De totale ontvangsten die de Staat int, worden voor een deel doorgestort aan andere overheden (de gewesten, de gemeenschappen, de sociale zekerheid en de Europese Unie). De Staat behoudt er ongeveer de helft van en zijn aandeel slinkt gaandeweg. De overheidsfinanciering van de sociale zekerheid, waarvoor in 2000 15 % van de door de Staat geïnde ontvangsten was toegewezen, liep in 2005 op tot nagenoeg 18 % van de ontvangsten.

Als men de leningsopbrengsten buiten beschouwing laat, liepen de rijksmiddelen in enge zin opnieuw terug met 5 %. Dit is het gevolg van de merkelijk lagere kapitaalontvangsten dan de jaren voordien, waarin uitzonderlijke kapitaalontvangsten gerealiseerd werden. De belangrijkste kapitaalontvangsten in 2005 betreffen de tegenprestaties voor de overname van de pensioenverplichtingen van de NMBS holding en van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen door de Staat, in totaal ruim 500 miljoen euro. De lopende niet-fiscale ontvangsten zijn echter gestegen, voornamelijk door de inning van de opbrengst van de effectisering van de fiscale schuldvorderingen voor een globaal bedrag van 443 miljoen euro. Het Rekenhof onderzocht die in 2005 uitgevoerde effectisering van fiscale schuldvorderingen voor een totaalbedrag van 9,5 miljard euro, en levert ook commentaar bij de resultaten van bepaalde maatregelen ter bestrijding van fiscale fraude, op basis van een raming begin 2006 door de staatssecretaris voor de Modernisering van de Financiën en de Strijd tegen de Fiscale Fraude.

De totale begrotingsuitgaven beliepen 71.627,4 miljoen euro. De primaire begrotings-uitgaven, die abstractie maken van de aflossingen, de intrestlasten en de overdrachten binnen de sector overheid (o.m. de stortingen aan het Zilverfonds en de transfers naar het Fonds voor Spoorweginfrastructuur) en die voor meer dan de helft worden gegenereerd door de sociale departementen (meer bepaald Sociale Zekerheid en Pensioenen) bedroegen 33.797,1 miljoen euro. De overdrachten in kapitaal daalden in 2005 beduidend ten opzichte van de situatie in 2004, omdat minder middelen overgedragen werden aan het Zilverfonds. De middelen van het Zilverfonds namen verder toe tot 13,5 miljard euro op 31 december 2005, vooral door de opbrengst van de eenmalige bevrijdende aangifte en door de intresten uit beleggingen.

Laattijdige overzending van rekeningen
Het Rekenhof stelt vast dat de al eerder gesignaleerde structurele problemen voor de tijdige indiening van de rekeningen van rekenplichtigen blijven bestaan. Ook de naleving van de wettelijke en reglementaire termijnen voor de goedkeuring en overzending van de rekeningen van staatsdiensten met afzonderlijk beheer en van instellingen van openbaar nut is nog onvoldoende gerealiseerd.

Sociale zekerheid
De globale ontvangsten van zowel het stelsel van de werknemers als dit van de zelfstandigen stegen in 2005. Dit is in beide gevallen toe te schrijven aan de toename van de alternatieve financiering alsook aan de stijging van de ontvangsten uit bijdragen.

Aan de uitgavenzijde valt vooral de relatief beperkte stijging te noteren van de uitgaven voor geneeskundige verzorging die (op basis van voorlopige cijfers) 2,85 % bedraagt ten opzichte van 2004. De prestaties pensioenen en werkloosheid stegen met respectievelijk 2,96 % en 2,5 % ten opzichte van 2004.

Bijzondere onderzoeken
Het Boek bevat tot slot een aantal onderzoeken die niet rechtstreeks of uitsluitend betrekking hebben op het begrotingsjaar 2005, en evenmin het voorwerp hebben uitgemaakt van een afzonderlijke publicatie in het voorbije jaar. Het betreft volgende onderzoeken:
* Vaststelling van de geldelijke anciënniteit bij het statutair en contractueel personeel bij de FOD's en federale openbare instellingen
* Administratieve en geldelijke loopbaan van het personeel van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis
* Pensioendienst voor de Overheidssector - Gevolgen van de Copernicushervorming op pensioenvlak

* Humanresourcesbeheer bij het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen

* Pensioenen van de personeelsleden van het kunstonderwijs georganiseerd of gesubsidieerd door de Franse Gemeenschap
* Gebruik van thesaurierekeningen en orderekeningen van de Thesaurie
* Stafdiensten budget- en beheerscontrole van de federale overheidsdiensten

* Regie der gebouwen - Het gerechtsgebouw van Antwerpen - de overeenkomsten met de "derde- investeerder"

* Uitgaven voor buitenlandse dienstreizen die ten laste zijn van de Algemene Uitgavenbegroting van de Staat

* Ontvangstenrekeningen van het Fonds voor Overlevingspensioenen


---
Informatie voor de pers

Het Rekenhof controleert de openbare financiën van de federale Staat, de gemeenschappen, de gewesten en de provincies. Het draagt bij tot de verbetering van het overheidsbeheer door nuttige en betrouwbare informatie die voortvloeit uit een tegensprekelijk onderzoek, toe te zenden aan de parlementaire vergaderingen, aan de beheerders en aan de gecontroleerde diensten. Als collaterale instelling van het parlement werkt het Rekenhof onafhankelijk ten opzichte van de overheden die het controleert.

Het volledige 163e Boek, de samenvatting ervan (6 blz.) en dit persbericht zijn beschikbaar op www.rekenhof.be

Contactpersoon:
Karl Hendrickx
Federale Publicatiecel
02 551 89 90

URL: http://www.ccrek.be