Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Ingebruikname eerste nieuwe Arriva-trein

Toespraak | 01-11-2006 | Groningen | Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren, Wat een entree! Als minister van Verkeer en Waterstaat maak je veel mee, maar dat ik als eerste een ritje in een spiksplinternieuwe trein mag maken... dat is toch wel een bijzondere ervaring. En als je dan ook nog even in de cockpit mag kijken, kan je dag natuurlijk helemaal niet meer stuk. En zie hem daar eens staan glanzen in zijn rood-witte jas. De Zwitserse fabrikant heeft goed werk geleverd. En het zijn de kleuren van de Zwitserse vlag, maar ze misstaan niet in het Nederlandse landschap. Met die nieuwe treinen krijgt Arriva écht een smoel. En dan te bedenken dat er in totaal 43 van deze jongens over de Alpen komen!

Met een concessie tot 2020 voor het regionale spoorvervoer in Groningen en Friesland kan Arriva ze goed gebruiken. U regelt dit vervoer nu bijna een jaar totaal en volgens mij is het tot nu toe prima gegaan. Niet dat ik eraan twijfelde, maar het was toch wel een beetje spannend. Twee provincies en de rijksoverheid die samen het regionale spoorvervoer aanbesteden...Dat was nog niet eerder vertoond, maar het heeft ontzettend goed uitgepakt.

We hebben met z'n allen natuurlijk ook ontzettend ons best gedaan om een aantrekkelijk pakket te maken. Bijvoorbeeld door de drukke lijn Groningen-Leeuwarden erbij te doen. Op die manier maak je het ook interessant voor de markt. De noordelijke aanbestedingsronde laat goed zien dat marktwerking kansen creëert. Niet alleen voor de aanbesteder, maar ook voor de uitvoerder. En de reiziger heeft daar alleen maar voordeel van en daar gaat het om.

Dat blijkt wel uit het aanbod waar Arriva mee kwam. Zij sloten de inzet van dit nieuwe, lichtere, en aantrekkelijker materieel bij de deal in. En het mooie is dat zo'n moderne trein méér is dan alleen een vervoersmiddel. We hebben het hier over een ontwerp dat helemaal van deze tijd is en dus perfect is afgestemd op de eisen van de maatschappij van nu. Dat betekent méér toegankelijkheid en méér sociale veiligheid. Toegankelijk omdat reizigers in een rolstoel zonder vooraanmelding en geheel zelfstandig in en uit de trein komen. Dat vind ik ontzettend belangrijk. Verder komen in alle treinen camera's, wat het veiligheidsgevoel vergroot. Nieuw is de noodknop. Als de passagier hierop drukt, ziet de machinist op de camera in zijn cabine wat er aan de hand is. Als dat nodig is kan hij of zij hulp inroepen. Uiteraard komen op de perrons inlichtingen- en alarmzuilen zodat ook daar de situatie helder en veilig is.

Maar om nog even terug te komen op dat bod van Arriva: de aantrekkelijkheid zat voor ons, de beide provincies en het ministerie, niet alleen in de treinen. Er is nog iets wat ons beviel: U werkt mee aan de introductie van de OV-chipkaart in het openbaar vervoer. Op de lijn Leeuwarden-Groningen wordt er op dit moment een proef mee gedaan. Als alles goed gaat, zijn alle treinen in Friesland én Groningen en alle bussen in Friesland medio juli 2007 uitgerust met OV-chipkaartapparatuur. En dan hoeft niemand die daar met Arriva reist nog een kaartje te kopen. Op andere plekken introduceert Arriva de OV-chipkaart op andere momenten in 2007 en 2008. Ik ben daar blij mee, want de landelijke introductie van de kaart in januari 2009 komt natuurlijk snel dichterbij! De kaart maakt het reizigers nog gemakkelijker. Maar ook voor het vervoersbedrijf is het een goede vondst. Je kan het tarief laten variëren van tijd, per plaats of doelgroep. En door invloed uit te oefenen op vraag en aanbod, kunt u zoveel mogelijk reizigers zo goed mogelijk bedienen.

Ik geloof dat ik al veel positieve dingen over Arriva heb gezegd, maar er kan nog meer bij. Dames en heren, ik heb lof voor de creatieve en flexibele instelling van uw bedrijf. Op allerlei manieren probeert u mensen te bereiken en te bewegen. Voordelig op stap met bus én trein in Friesland tijdens de schoolvakanties, bijvoorbeeld. Of het inzetten van extra bussen van Baflo naar Pieterburen in de weekenden en schoolvakanties. Het experiment met deze extra diensten liep deze zomer goed, dus is het nu een blijvertje. En natuurlijk mét aansluiting op de trein Groningen-Baflo. Zo zie ik het graag.

Kortom, ga zo door. De inzet van Arriva, en ook de inspanningen van de provincies Groningen en Friesland hebben een grote bijdrage geleverd aan de totstandkoming van dit moderne, toegankelijke en veilige openbaar vervoer. Als deze Zwitserse treinen hun achtergrond niet verloochenen en rijden met de precisie van een Zwitsers uurwerk is het natuurlijk helemaal mooi. Ik wens u veel succes én reizigers toe bij de verdere exploitatie van het regionale spoorvervoer en laten we zo nog fijn een stukje rijden.

Dank u wel.