Ingebruikname eerste nieuwe Arriva-trein
Toespraak | 01-11-2006 | Groningen | Karla Peijs, minister van Verkeer
en Waterstaat
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren, Wat een entree! Als minister van Verkeer en Waterstaat
maak je veel mee, maar dat ik als eerste een ritje in een
spiksplinternieuwe trein mag maken... dat is toch wel een bijzondere
ervaring. En als je dan ook nog even in de cockpit mag kijken, kan je
dag natuurlijk helemaal niet meer stuk. En zie hem daar eens staan
glanzen in zijn rood-witte jas. De Zwitserse fabrikant heeft goed werk
geleverd. En het zijn de kleuren van de Zwitserse vlag, maar ze
misstaan niet in het Nederlandse landschap. Met die nieuwe treinen
krijgt Arriva écht een smoel. En dan te bedenken dat er in totaal 43
van deze jongens over de Alpen komen!
Met een concessie tot 2020 voor het regionale spoorvervoer in
Groningen en Friesland kan Arriva ze goed gebruiken. U regelt dit
vervoer nu bijna een jaar totaal en volgens mij is het tot nu toe
prima gegaan. Niet dat ik eraan twijfelde, maar het was toch wel een
beetje spannend. Twee provincies en de rijksoverheid die samen het
regionale spoorvervoer aanbesteden...Dat was nog niet eerder vertoond,
maar het heeft ontzettend goed uitgepakt.
We hebben met z'n allen natuurlijk ook ontzettend ons best gedaan om
een aantrekkelijk pakket te maken. Bijvoorbeeld door de drukke lijn
Groningen-Leeuwarden erbij te doen. Op die manier maak je het ook
interessant voor de markt. De noordelijke aanbestedingsronde laat goed
zien dat marktwerking kansen creëert. Niet alleen voor de aanbesteder,
maar ook voor de uitvoerder. En de reiziger heeft daar alleen maar
voordeel van en daar gaat het om.
Dat blijkt wel uit het aanbod waar Arriva mee kwam. Zij sloten de
inzet van dit nieuwe, lichtere, en aantrekkelijker materieel bij de
deal in. En het mooie is dat zo'n moderne trein méér is dan alleen een
vervoersmiddel. We hebben het hier over een ontwerp dat helemaal van
deze tijd is en dus perfect is afgestemd op de eisen van de
maatschappij van nu. Dat betekent méér toegankelijkheid en méér
sociale veiligheid. Toegankelijk omdat reizigers in een rolstoel
zonder vooraanmelding en geheel zelfstandig in en uit de trein komen.
Dat vind ik ontzettend belangrijk. Verder komen in alle treinen
camera's, wat het veiligheidsgevoel vergroot. Nieuw is de noodknop.
Als de passagier hierop drukt, ziet de machinist op de camera in zijn
cabine wat er aan de hand is. Als dat nodig is kan hij of zij hulp
inroepen. Uiteraard komen op de perrons inlichtingen- en alarmzuilen
zodat ook daar de situatie helder en veilig is.
Maar om nog even terug te komen op dat bod van Arriva: de
aantrekkelijkheid zat voor ons, de beide provincies en het ministerie,
niet alleen in de treinen. Er is nog iets wat ons beviel: U werkt mee
aan de introductie van de OV-chipkaart in het openbaar vervoer. Op de
lijn Leeuwarden-Groningen wordt er op dit moment een proef mee gedaan.
Als alles goed gaat, zijn alle treinen in Friesland én Groningen en
alle bussen in Friesland medio juli 2007 uitgerust met
OV-chipkaartapparatuur. En dan hoeft niemand die daar met Arriva reist
nog een kaartje te kopen. Op andere plekken introduceert Arriva de
OV-chipkaart op andere momenten in 2007 en 2008. Ik ben daar blij mee,
want de landelijke introductie van de kaart in januari 2009 komt
natuurlijk snel dichterbij! De kaart maakt het reizigers nog
gemakkelijker. Maar ook voor het vervoersbedrijf is het een goede
vondst. Je kan het tarief laten variëren van tijd, per plaats of
doelgroep. En door invloed uit te oefenen op vraag en aanbod, kunt u
zoveel mogelijk reizigers zo goed mogelijk bedienen.
Ik geloof dat ik al veel positieve dingen over Arriva heb gezegd, maar
er kan nog meer bij. Dames en heren, ik heb lof voor de creatieve en
flexibele instelling van uw bedrijf. Op allerlei manieren probeert u
mensen te bereiken en te bewegen. Voordelig op stap met bus én trein
in Friesland tijdens de schoolvakanties, bijvoorbeeld. Of het inzetten
van extra bussen van Baflo naar Pieterburen in de weekenden en
schoolvakanties. Het experiment met deze extra diensten liep deze
zomer goed, dus is het nu een blijvertje. En natuurlijk mét
aansluiting op de trein Groningen-Baflo. Zo zie ik het graag.
Kortom, ga zo door. De inzet van Arriva, en ook de inspanningen van de
provincies Groningen en Friesland hebben een grote bijdrage geleverd
aan de totstandkoming van dit moderne, toegankelijke en veilige
openbaar vervoer. Als deze Zwitserse treinen hun achtergrond niet
verloochenen en rijden met de precisie van een Zwitsers uurwerk is het
natuurlijk helemaal mooi. Ik wens u veel succes én reizigers toe bij
de verdere exploitatie van het regionale spoorvervoer en laten we zo
nog fijn een stukje rijden.
Dank u wel.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat