Museumgids op mobiel tijdens Museumnacht | | |
| | |Tijdens de Museumnacht op 4 november kunnen bezoekers op een verassend nieuwe manier op hun culturele tocht worden begeleid door de Mobiele Museumgids van KPN. Via de KPN Mobiele Museumgids heb je alle informatie over de deelnemende musea en hun activiteiten, verkooppunten, openingstijden en ander nieuws altijd bij de hand op je mobiel. Bijzonder is dat je tijdens de n8 in een aantal musea automatisch aanvullende informatie op je mobiel ontvangt bij 30 'objecten', zoals kunstwerken en andere bezienswaardigheden. Zodra de bezoeker in de buurt van een van deze objecten komt, wordt de bijbehorende informatie automatisch naar het mobieltje overgeseind via bluetooth communicatie. De objecten zijn herkenbaar als KPN BluePoint en zijn te vinden in het Amsterdam Historisch Museum, Joods Historisch Museum en NEMO.
KPN en Service2Media, geestelijk vader van de dienst, willen met de KPN Mobiele Museumgids het museumbezoek door jongeren een nieuwe impuls geven. De gids is met name bedoeld om het museumbezoek voor deze generatie, die gewend is om op knoppen te drukken, te verlevendigen.
Joke Bosch, hoofd pr & marketing, Amsterdams Historisch Museum: "De geschiedenis van Amsterdam is van lang geleden, van gisteren en van morgen. Het Amsterdams Historisch Museum vertelt die geschiedenis met oude middelen, met nieuwe en met de nieuwste middelen. Juist om jongere bezoekers te bereiken is het gebruik van de nieuwste overdrachtstechnieken hard nodig. Daarom doet het Amsterdams Historisch Museum met veel plezier mee aan dit project van KPN."
Ton van der Gaag, KPN regiodirecteur Noord-West Nederland: "Het zou toch fantastisch zijn als we de jonge generatie nog meer kunnen interesseren voor 'cultuur' met behulp van moderne communicatiemiddelen en nu in het bijzonder via het mobieltje. Tegenwoordig gaat geen jongere meer op pad zonder zijn mobiel op zak, die dragen het overal en altijd bij zich. De KPN Mobiele Museumgids biedt verder ook de mogelijkheid om je culturele kennis te toetsen door mee te doen aan de kennistest. Met het aanbieden van de gids brengen we op een sympathieke manier onder de aandacht dat je met je mobiel meer kan dan sms'en en bellen alleen."
De gratis KPN Mobile Museumgids is vanaf 23 oktober te downloaden via www.n8.nl/mobiel of per sms door "n8'' te sturen naar 4411. Op 3 november wordt de gids geactualiseerd met nog meer specifieke n8-informatie.
Service2Media is met het maken van de KPN Mobiele Museumgids er als eerste bedrijf in Europa in geslaagd om een dergelijke dynamische multimedia-ervaring te ontwikkelen voor op de mobiel. Geert Kolthof, managing director van Service2Media: "Dit is een prachtige combinatie van ons interactieve mobile magazine en onze bluecasting oplossing, waarmee we berichten kunnen sturen naar mobiele telefoons van bezoekers die in de buurt van een bluetooth-zender staan. Musea lenen zich bij uitstek voor dit soort mobiele data-oplossingen omdat iedereen in zijn eigen tempo en zonder herrie de informatie tot zich kan nemen.''
Over Service2Media
Service2Media is een bedrijf dat mobile marketing en mobile entertainment oplossingen aanbiedt met de ambitie om een doorbraak te realiseren in gebruikersvriendelijkheid en interactiviteit. De Mobiele Museumgids is een combinatie van M2Active, Service2Media's interactive mobile magazine, en M2Blue, Service2Media's bluecasting oplossing.