De Wereld Draait Door favoriet bij Amsterdammers
AMSTERDAM, 20061103 -- Driekwart van de Amsterdammers zegt behoefte te hebben aan meer positief nieuws in de media. Ook is gevraagd naar het meest positieve tv-programma. De Wereld Draait Door wordt door de Amsterdammers het vaakst genoemd als programma dat onderwerpen op een positieve manier benaderd. Dat blijkt uit een online onderzoek - met als thema's lifestyle en media - van onderzoeksbureau Stadspeil, dat vorige maand is gehouden in samenwerking met Zinfo.nl, een positief nieuwsplatform op internet.
Dat media elkaar teveel napraten (81%) en het gebrek aan positieve berichtgeving (75%) zijn veel gehoorde ergernissen over de huidige media. Tevens leeft het gevoel dat er niet diep genoeg in wordt gegaan op achtergronden bij het nieuws. Vooral het belichten vanuit meerdere invalshoeken en objectiviteit zijn zaken die Amsterdammers missen.
Voor een kleine meerderheid van de Amsterdammers is het huidige media-aanbod toereikend. Echter voor eenderde niet. Vooral voor allochtonen voldoet het aanbod niet. Er is behoefte aan programma's die het goede van de multiculturele samenleving tonen.
Opmerkelijk is dat 78% van de Amsterdammers zegt geen angst te hebben voor andere culturen. "De media besteden nu wel veel aandacht aan die zogenaamde angst. Je kunt je afvragen of mensen wel zitten te wachten op die informatie", aldus Robbert Zoon, oprichter van Zinfo.nl.
Daarnaast toont het onderzoek aan, dat 82% van de Amsterdammers sociale contacten belangrijker vindt dan carrière. Tevens heeft maar liefst 94% van de Amsterdammers bewustwording hoog in het vaandel staan. Bijna iedereen (94%) is zich bewust van de huidige milieuproblematiek. Driekwart van de ondervraagden vindt het belangrijk om onbaatzuchtig anderen te helpen, bijvoorbeeld door middel van vrijwilligerswerk. Materiële zaken en status blijken minder belangrijk. Voor respectievelijk 30% en 27% is dit wél belangrijk.
Zoon: "De media zouden meer aandacht moeten besteden aan ontwikkelingen in de samenleving die nu nog nauwelijks belicht worden. Ze richten zich nu vooral op problemen, sensatie en entertainment maar mensen tonen in toenemende mate interesse in natuur, zingeving, authenticiteit en onthaasten. Het is een gemiste kans als de media hier niet op inspringen."
Zinfo | zinvol nieuws & info