Gemeente Utrecht


| |
|Datum: 03-11-2006                                                     |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Gezamenlijk persbericht van gemeente Utrecht en schoolbesturen        |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Flinke verbetering van huisvesting Utrechtse scholen in komende acht  |
|jaar.                                                                 |
|Utrecht investeert tot en met 2014 E122 miljoen in Masterplan Primair |
|Onderwijs en (Voortgezet) Speciaal Onderwijs.                         |
|                                                                      |
|Utrecht gaat de huisvesting van deze scholen de komende jaren flink   |
|aanpakken. Een gedegen meerjarenplan en een investering van ruim E122 |
|miljoen zorgen ervoor dat alle Utrechtse scholen voor primair- en     |
|(voortgezet) speciaal onderwijs er in 2014 goed bij staan. Dit plan   |
|voor acht jaar vormt, met het bijbehorende geld, een mijlpaal. In het |
|Masterplan primair- en (voortgezet) speciaal onderwijs staat hoe het  |
|geld wordt besteed.                                                   |
|Dit plan is samen met de schoolbesturen opgesteld. Op 7 december 2006 |
|beslist de gemeenteraad erover.                                       |
|                                                                      |
|Rinda den Besten, wethouder Onderwijs: "Met dit Masterplan nemen we   |
|(zoals beloofd in het collegeprogramma) alle maatregelen die nodig    |
|zijn om het achterstallig onderhoud van scholen voor primair- en      |
|(voortgezet) speciaal onderwijs versneld in te lopen. Maar er gebeurt |
|met dit programma nog veel meer. We hebben gekeken naar wat er in de  |
|komende jaren in de huisvesting van het primair - en (voortgezet)     |
|speciaal onderwijs nodig is. Zowel op het gebied van de ontwikkeling  |
|van de leerlingenaantallen als op het gebied van onderwijskundige     |
|vernieuwing. We lossen problemen met schoolgebouwen op, in sommige    |
|wijken in combinatie met andere ontwikkelingen."                      |
|                                                                      |
|Wat gaan we doen?                                                     |
|Utrecht telt 97 scholen voor primair- en (voortgezet) speciaal        |
|onderwijs, die zijn ondergebracht in 172 gebouwen en 96               |
|gymnastiekruimten. Er is een meerjarenprogramma opgesteld voor de     |
|periode 2007-2014, zo kan de gemeente actief en flexibel sturen. Van  |
|de permanente gebouwen is 63% (93 gebouwen) ouder dan 30 jaar. Er is  |
|veel onderhoud, renovatie en sloop/nieuwbouw nodig. Zo'n 25           |
|schoolgebouwen  -in Overvecht, Hoograven, Kanaleneiland-Zuid, Tuinwijk|
|en De Meern - zijn zo slecht dat nieuwbouw noodzakelijk is.           |
|Ook is er uitbreiding van schoolgebouwen nodig, omdat het aantal      |
|leerlingen de komende jaren in de bestaande stad met gemiddeld 20%    |
|groeit. Voor een langere periode en voor de hele stad is gekeken naar |
|problemen, kansen en mogelijke combinaties van ontwikkelingen. Zo kan |
|bijvoorbeeld aangesloten worden bij herstructurering in het kader van |
|Utrecht Vernieuwt. Deze aanpak vormt de oplossing voor de problemen   |
|waar we nu en in de toekomst mee te maken hebben. Doel van dit        |
|meerjarenprogramma is een verbetering van de kwaliteit van            |
|onderwijsvoorzieningen.                                               |
|                                                                      |
|School als ontmoetingsplek in de wijk                                 |
|Het Masterplan primair- en (voortgezet) speciaal onderwijs is tot     |
|stand gekomen in nauwe samenwerking met alle partners in het onderwijs|
|in Utrecht. Het is heel bijzonder dat zo'n plan gezamenlijk wordt     |
|opgesteld en uitgevoerd. Gezamenlijk is per wijk en per school in     |
|kaart gebracht wat de precieze behoefte van een school is. De         |
|renovatieplannen en nieuwbouwplannen ondersteunen nadrukkelijk de     |
|ontwikkelingen op het gebied van onderwijsvernieuwing.                |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Veel scholen krijgen nieuwbouw. Daarbij is ook gekeken naar andere    |
|behoeftes in de wijk. Scholen worden zoveel mogelijk als              |
|multifunctioneel gebouw ingericht. Per project worden noodzaak en     |
|mogelijkheden onderzocht om bijvoorbeeld kinderopvang en              |
|buitenschoolse opvang te realiseren. Hiermee wordt ingespeeld op de   |
|motie Bos-Van Aartsen die vraagt om een integrale benadering van      |
|opvang buiten de reguliere schooluren. Ook is er bij de totstandkoming|
|van het plan gekeken naar de plaats van de school in de wijk. Utrecht |
|voert het beleid dat de school als een middelpunt, een ontmoetingsplek|
|in de wijk fungeert. De combinatie van functies in de school is ook   |
|het uitgangspunt van Forumscholen.                                    |
|                                                                      |
|De investeringen worden tot 2014 elk jaar uitgewerkt in een           |
|huisvestingsprogramma. Het programma voor 2007 wordt in december door |
|het college van burgemeester en wethouders vastgesteld.               |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Bestuurscommunicatie,     |
|Sylvia Borgman, telefoon 030-2861055.                                 |
|                                                                      |

---- --