Radboud Universiteit Nijmegen


Persbericht

Pb 06 - 122
Nijmegen, 1 november 2006

Symposium Ondernemen met Kennis van Zaken, vrijdag 3 november 2006

Presentaties en workshops over nieuwe kansen voor jonge kennisondernemers

Hoe haal je uit een wetenschappelijk sterke universiteit meer nieuwe bedrijvigheid? Welke activiteiten en instrumenten werken stimulerend en ondersteunend voor het ontstaan en de groei van kennisintensieve bedrijven in Nijmegen en omgeving? Hoe versterken we de innovatie-effecten van de spin off-bedrijven van kennisinstellingen?

Dat zijn de vragen die centraal staan op het symposium en tijdens de workshops van het symposium "ONDERNEMEN met KENNIS van ZAKEN", vrijdag 3 november 2006.

Vanuit de Radboud Universiteit en het UMC St Radboud zijn de laatste 25 jaar meer dan 350 bedrijven gesticht. Goed voor 3.700 arbeidsplaatsen in stad en regio. Maar het moet en kan beter, vindt dr. Jeroen Winkels, vice-voorzitter van het College van Bestuur van de Radboud Universiteit. Hij schetst de nieuwe activiteiten en faciliteiten voor de stimulering van spin off-bedrijven. De doelen zijn meer kennisondernemers en meer octrooien. Voor de begeleiding van jonge kennisondernemers op de campus Heyendaal heeft de universiteit de spin off-helpdesk Mercator Incubator Nijmegen als informatie- en adviesloket. Winkels is tevens voorzitter de Stichting Gelder-Kennis, een samenwerkingsverband van de gemeente Nijmegen, regionale organisaties en kennisinstellingen (RU, UMC St Radboud en HAN). Het symposium is eveneens het afscheid van voorzitter prof. dr. Jan Giesbers, sinds jaar en dag hèt boegbeeld van ondernemen met kennis van zaken.

Een van de sprekers is de Nijmeegse burgemeester mw. dr. Guusje ter Horst. Zij heeft de afgelopen 6 jaar de dynamiek van kennis en ondernemerschap in de stad goed leren kennen. De vernieuwingen zijn talrijk, zowel in het stadscentrum als op de locaties voor de Nijmeegse kenniseconomie: Heyendaal en 52 Degrees van NXP Semiconductors, founded by Philips. De kenniseconomie heeft hoogwaardige kennis en goed opgeleide jongeren nodig. Daaruit ontstaan nieuwe bedrijven die zorgen voor meer innovatie en voor de hoognodige internationale uitstraling van Nijmegen.

René Buck (Buck Consultants International), Jacques Lemmens (Synthon), Henk Stevens (Zevenheuvelenloop) en Wim Meijer (ChampionChip) geven uit eigen ervaring aansprekende voorbeelden van de groei van science naar business. Zij hebben hun bedrijven tot een snelle groei gebracht en Nijmegen nationaal en internationaal op de kaart gezet. En zij signaleren nog meer groeimogelijkheden. Daarbij dagen zij ook uit tot een actieve rol van belanghebbende overheidsorganisaties en kennisinstellingen. Die zouden werk kunnen maken van noodzakelijke randvoorwaarden voor de groei van bestaande bedrijven en voor het ontstaan van nieuwe succesvolle kennisondernemers. Bij voorbeeld het integreren van meer ondernemerschap in het regulier onderwijs en het opzetten van geschikte bedrijfslocaties voor kennisondernemers.

De individuele ondernemer heeft natuurlijk zelf de verantwoordelijkheid om dat succes in de praktijk ook daadwerkelijk tot stand te brengen. Het symposium laat daarvan de voorbeelden zien. De verbetering van individuele ondernemersvaardigheden en van ondersteunende faciliteiten zijn in voorbereiding. In de drie workshops van het middagprogramma krijgen de jonge ondernemers meer inzicht in hun commerciële vaardigheden en in de startersfaciliteiten waarvan zij gebruik kunnen maken.

Noot voor de pers:

Ondernemen met Kennis van Zaken, vrijdag 3 november 2006, 10.00-17.00 uur

Plaats: Gymnasion, Heyendaalseweg 144 en Huijgensgebouw, Toernooiveld 1.

Informatie: drs. Hein van der Pasch, directeur Mercator Incubator Nijmegen, tel. 024 - 350 39 83. Het symposiumprogramma en het aanmeldingsformulier zijn ook beschikbaar op www.ru.nl/congres

Zie ook www.ru.nl/onderzoek en blijf op de hoogte via www.ru.nl/wetenschapsagenda