Stichting Natuur en Milieu

Groengehalte verkiezingsprogrammas wisselt sterk

3 november 2006 - Stichting Natuur en Milieu legde de verkiezingsprogramma's van zes politieke partijen langs een duurzame meetlat. We constateren grote verschillen in het groene gehalte. De programma's van zowel CDA als PvdA bevatten zeker sterke punten, maar de partijen missen ook kansen. De open formuleringen die de VVD hanteert, maken eventuele duurzame intenties niet duidelijk. De programmas van ChristenUnie, GroenLinks en de Socialistische Partij scoren gewoon goed op natuur en milieu.

Direct naar de beoordeling van:


* CDA

* PvdA

* VVD

* CU, GL & SP

CDA: Minister van milieu

Nederland krijgt in het eerstvolgende kabinet weer een minister van milieu. Met deze zin opent het CDA de milieupunten in zijn programma, een zin die nog niet voorkwam in het ontwerp programma. En deze minister kan op een aantal punten met het CDA-programma in de hand stevig milieubeleid neer gaan zetten. Zo zet het CDA in op twee procent energiebesparing per jaar en moet de milieubelasting in de kosten van het vliegverkeer worden opgenomen.

Geen duurzaamheidseisen biobrandstof
Maar Natuur en Milieu heeft ook kritiek op diverse punten. Zo noemt het CDA wel de inzet van biobrandstoffen belangrijk, maar wordt er in het programma niets gezegd over het stellen van duurzaamheidseisen aan de inzet van die brandstoffen. Als dat niet gebeurt is de kans namelijk zeer groot dat er stromen biobrandstof op de markt komen die geen enkele betekenis hebben voor een duurzame energiehuishouding.

Kernenergie blijft optie
Of het CDA nu voor of tegen nieuwe kerncentrales in Nederland is, blijft onduidelijk. Kernenergie wordt als optie nadrukkelijk opengehouden, maar er worden nogal wat randvoorwaarden genoemd. Deze zijn echter niet zo concreet geformuleerd dat duidelijk is wat dat nu in de praktijk betekent. Het is overigens merkwaardig dat in het punt kernenergie ineens het bevorderen van het gebruik van zonne-energie opduikt, hoe wenselijk en goed ook natuurlijk.

Geen maatregelen voor schone lucht
Natuur en Milieu vindt het onbegrijpelijk dat het CDA geen aandacht besteedt aan maatregelen om de lucht in Nederland schoner te maken. Wij vinden het wenselijk dat ook in de komende regeerperiode schone lucht een speerpunt binnen het milieubeleid blijft.

Wel breder asfalt maar geen beleid
Het CDA is terughoudend met het aanleggen van nieuwe wegen, maar helemaal niet met het verbreden van wegen. En dat terwijl alle verkeersdeskundigen zeggen: elke incidentele wegverbreding verplaatst de files naar het volgende knelpunt. Wij missen aandacht voor een uitgekiend evenwicht tussen ruimtelijk beleid, prijsbeleid en investeringsbeleid waarmee de congestieproblemen kunnen worden opgelost. Essentieel daarvoor is snelle invoering van kilometerbeprijzing, waarin de mate dat de auto vervuilt mede de prijs bepaalt. Maar het CDA noemt de milieucomponent niet bij de kilometerbeprijzing in zijn programma.

website CDA

PvdA: Schoonste energie van Europa

De PvdA heeft met name op energiegebied stevige en heldere doelstellingen. De PvdA wil dat Nederland in 2020 de schoonste en meeste efficiënte energievoorziening van Europa heeft, maar het programma maakt minder helder hoe we die doelstellingen gaan bereiken. Subsidies vormen daarbij voor de PvdA een belangrijk instrument. Natuur en Milieu ziet liever een veel sterker inzetten op fiscale vergroening, waar nog tal van onbenutte mogelijkheden liggen, die voor de samenleving ook financieel veel aantrekkelijker zijn. De PvdA vergeet, net als het CDA, duurzaamheidseisen te stellen aan biobrandstoffen. Wel wijst de PvdA terecht nieuwe kerncentrales en traditionele kolencentrales af.

Kilometerbeprijzing
De PvdA wil zo snel mogelijk kilometerbeprijzing en noemt nadrukkelijk milieudruk als een van de factoren die de prijs bepalen. Of de PvdA wel of niet nieuwe wegen wil aanleggen wordt niet duidelijk uit het programma. De tekst Knelpunten in het wegennet worden opgelost is namelijk voor meerderlij uitleg vatbaar.

Vliegtuigen kort door de bocht
Natuur en Milieu vindt dat de PvdA de problematiek van Schiphol niet alleen moet benaderen vanuit de geluidsoverlast. Vliegen kent ook nog andere problemen, zoals CO2-uitstoot. En om vliegveld Lelystad te benoemen tot opvang van Schiphol, als de vliegtuigen maar met een bocht om de Oostvaardersplassen vliegen, vinden wij wel kort door de bocht.

Bouwen in het buitengebied
De PvdA komt in haar programma op voor behoud van het open landschap en voor hoogwaardige natuur en biodiversiteit. Tegelijkertijd wil de partij wel meer bouwen op het platteland, zelfs hele nieuwe dorpen. In onze ogen botsen deze twee wensen en moet de PvdA nadrukkelijk kiezen voor bouwen in het stedelijk gebied en behoud van het open landschap.

website PvdA

VVD: Nederland distributieland

De beknoptheid van het programma van de VVD en de soms zeer open formuleringen, maken een goede beoordeling van dit programma moeilijk. Opvallend zijn de verschillen tussen het concept en het definitieve programma. Zo heeft milieu in de opmaak van het definitieve programma een eigen kop gekregen.

Kernenergie essentiele energiebron
Maar ook inhoudelijk zijn de verschillen herkenbaar. Zo stelt het programma nu dat de overheid stringente milieunormen moet opleggen en die handhaven. En energiebesparing wordt nu wel genoemd, overigens zonder doelstelling. Daar staat dan weer tegenover dat kernenergie is opgewaardeerd van een onderdeel van de mix aan energiebronnen, naar een essentieel onderdeel van die mix.

Distributieland
De VVD houdt vast aan Nederland distributieland, hetgeen zich uit in een scala aan wensen waarin niet wordt geprioriteerd: nieuwe wegen aanleggen, bestaande wegen verbreden of stapelen, verbeteren openbaar vervoer, snelle OV-verbindingen in de Randstad en vrijheid om te groeien voor onze luchthavens.

Geen extra geld voor duurzaamheid
De optie van een vliegveld in zee is in het definitieve programma verdwenen. Gebleven is dat de VVD voor milieu, natuur, of duurzaamheid geen extra financiële middelen raamt. De VVD kiest voor kilometerbeprijzing, maar zegt er niet bij of daar ook de mate van vervuiling van de auto in wordt meegenomen.

Allemaal wonen in het groen
Natuur en Milieu vindt het onbegrijpelijk dat de VVD niets zegt over behoud en bescherming van het Nederlandse landschap. Integendeel, de partij vindt dat de landbouwgrond in ons land geschikt is als bouwlocaties, zodat we met zn allen in ons eigen groen kunnen wonen.

website VVD

ChristenUnie, GroenLinks en SP: Milieu meetellen in de prijzen

Bekeken door de bril van Natuur en Milieu scoren de programmas van ChristenUnie, GroenLinks en de Socialistische Partij gewoon goed. Alledrie zijn ze voor het doorrekenen van de milieukosten in de prijzen en zetten ze in op maximale fiscale vergroening. Ook maken ze zich in hun programmas sterk voor energiebesparing en worden de aardgasbaten aangewend voor duurzame energie. En ze zijn tegen kerncentrales. In hun mobiliteitsbeleid kiezen de drie partijen voor kilometerbeprijzing.

Regels en geld voor behoud van natuur en landschap Bij alle drie de partijen staan behoud van natuur en landschap, verduurzaming van de landbouw en beter omgaan met water hoog genoteerd. Ze pleiten onder andere voor verschuiving van EU-subsidies naar groene diensten, strengere regels voor bouwen en een open ruimte heffing, stevige inzet op natuurbeleid, stimulansen voor de biologische landbouw en eerlijke prijzen voor voedsel door fiscale maatregelen.

Websites Christen Unie - GroenLinks - SP

Publicatiedatum: 03-11-2006