Groengehalte verkiezingsprogrammas wisselt sterk
3 november 2006 - Stichting Natuur en Milieu legde de
verkiezingsprogramma's van zes politieke partijen langs een duurzame
meetlat. We constateren grote verschillen in het groene gehalte. De
programma's van zowel CDA als PvdA bevatten zeker sterke punten, maar
de partijen missen ook kansen. De open formuleringen die de VVD
hanteert, maken eventuele duurzame intenties niet duidelijk. De
programmas van ChristenUnie, GroenLinks en de Socialistische Partij
scoren gewoon goed op natuur en milieu.
Direct naar de beoordeling van:
* CDA
* PvdA
* VVD
* CU, GL & SP
CDA: Minister van milieu
Nederland krijgt in het eerstvolgende kabinet weer een minister van
milieu. Met deze zin opent het CDA de milieupunten in zijn programma,
een zin die nog niet voorkwam in het ontwerp programma. En deze
minister kan op een aantal punten met het CDA-programma in de hand
stevig milieubeleid neer gaan zetten. Zo zet het CDA in op twee
procent energiebesparing per jaar en moet de milieubelasting in de
kosten van het vliegverkeer worden opgenomen.
Geen duurzaamheidseisen biobrandstof
Maar Natuur en Milieu heeft ook kritiek op diverse punten. Zo noemt
het CDA wel de inzet van biobrandstoffen belangrijk, maar wordt er in
het programma niets gezegd over het stellen van duurzaamheidseisen aan
de inzet van die brandstoffen. Als dat niet gebeurt is de kans
namelijk zeer groot dat er stromen biobrandstof op de markt komen die
geen enkele betekenis hebben voor een duurzame energiehuishouding.
Kernenergie blijft optie
Of het CDA nu voor of tegen nieuwe kerncentrales in Nederland is,
blijft onduidelijk. Kernenergie wordt als optie nadrukkelijk
opengehouden, maar er worden nogal wat randvoorwaarden genoemd. Deze
zijn echter niet zo concreet geformuleerd dat duidelijk is wat dat nu
in de praktijk betekent. Het is overigens merkwaardig dat in het punt
kernenergie ineens het bevorderen van het gebruik van zonne-energie
opduikt, hoe wenselijk en goed ook natuurlijk.
Geen maatregelen voor schone lucht
Natuur en Milieu vindt het onbegrijpelijk dat het CDA geen aandacht
besteedt aan maatregelen om de lucht in Nederland schoner te maken.
Wij vinden het wenselijk dat ook in de komende regeerperiode schone
lucht een speerpunt binnen het milieubeleid blijft.
Wel breder asfalt maar geen beleid
Het CDA is terughoudend met het aanleggen van nieuwe wegen, maar
helemaal niet met het verbreden van wegen. En dat terwijl alle
verkeersdeskundigen zeggen: elke incidentele wegverbreding verplaatst
de files naar het volgende knelpunt. Wij missen aandacht voor een
uitgekiend evenwicht tussen ruimtelijk beleid, prijsbeleid en
investeringsbeleid waarmee de congestieproblemen kunnen worden
opgelost. Essentieel daarvoor is snelle invoering van
kilometerbeprijzing, waarin de mate dat de auto vervuilt mede de prijs
bepaalt. Maar het CDA noemt de milieucomponent niet bij de
kilometerbeprijzing in zijn programma.
website CDA
PvdA: Schoonste energie van Europa
De PvdA heeft met name op energiegebied stevige en heldere
doelstellingen. De PvdA wil dat Nederland in 2020 de schoonste en
meeste efficiënte energievoorziening van Europa heeft, maar het
programma maakt minder helder hoe we die doelstellingen gaan bereiken.
Subsidies vormen daarbij voor de PvdA een belangrijk instrument.
Natuur en Milieu ziet liever een veel sterker inzetten op fiscale
vergroening, waar nog tal van onbenutte mogelijkheden liggen, die voor
de samenleving ook financieel veel aantrekkelijker zijn. De PvdA
vergeet, net als het CDA, duurzaamheidseisen te stellen aan
biobrandstoffen. Wel wijst de PvdA terecht nieuwe kerncentrales en
traditionele kolencentrales af.
Kilometerbeprijzing
De PvdA wil zo snel mogelijk kilometerbeprijzing en noemt nadrukkelijk
milieudruk als een van de factoren die de prijs bepalen. Of de PvdA
wel of niet nieuwe wegen wil aanleggen wordt niet duidelijk uit het
programma. De tekst Knelpunten in het wegennet worden opgelost is
namelijk voor meerderlij uitleg vatbaar.
Vliegtuigen kort door de bocht
Natuur en Milieu vindt dat de PvdA de problematiek van Schiphol niet
alleen moet benaderen vanuit de geluidsoverlast. Vliegen kent ook nog
andere problemen, zoals CO2-uitstoot. En om vliegveld Lelystad te
benoemen tot opvang van Schiphol, als de vliegtuigen maar met een
bocht om de Oostvaardersplassen vliegen, vinden wij wel kort door de
bocht.
Bouwen in het buitengebied
De PvdA komt in haar programma op voor behoud van het open landschap
en voor hoogwaardige natuur en biodiversiteit. Tegelijkertijd wil de
partij wel meer bouwen op het platteland, zelfs hele nieuwe dorpen. In
onze ogen botsen deze twee wensen en moet de PvdA nadrukkelijk kiezen
voor bouwen in het stedelijk gebied en behoud van het open landschap.
website PvdA
VVD: Nederland distributieland
De beknoptheid van het programma van de VVD en de soms zeer open
formuleringen, maken een goede beoordeling van dit programma moeilijk.
Opvallend zijn de verschillen tussen het concept en het definitieve
programma. Zo heeft milieu in de opmaak van het definitieve programma
een eigen kop gekregen.
Kernenergie essentiele energiebron
Maar ook inhoudelijk zijn de verschillen herkenbaar. Zo stelt het
programma nu dat de overheid stringente milieunormen moet opleggen en
die handhaven. En energiebesparing wordt nu wel genoemd, overigens
zonder doelstelling. Daar staat dan weer tegenover dat kernenergie is
opgewaardeerd van een onderdeel van de mix aan energiebronnen, naar
een essentieel onderdeel van die mix.
Distributieland
De VVD houdt vast aan Nederland distributieland, hetgeen zich uit in
een scala aan wensen waarin niet wordt geprioriteerd: nieuwe wegen
aanleggen, bestaande wegen verbreden of stapelen, verbeteren openbaar
vervoer, snelle OV-verbindingen in de Randstad en vrijheid om te
groeien voor onze luchthavens.
Geen extra geld voor duurzaamheid
De optie van een vliegveld in zee is in het definitieve programma
verdwenen. Gebleven is dat de VVD voor milieu, natuur, of duurzaamheid
geen extra financiële middelen raamt. De VVD kiest voor
kilometerbeprijzing, maar zegt er niet bij of daar ook de mate van
vervuiling van de auto in wordt meegenomen.
Allemaal wonen in het groen
Natuur en Milieu vindt het onbegrijpelijk dat de VVD niets zegt over
behoud en bescherming van het Nederlandse landschap. Integendeel, de
partij vindt dat de landbouwgrond in ons land geschikt is als
bouwlocaties, zodat we met zn allen in ons eigen groen kunnen wonen.
website VVD
ChristenUnie, GroenLinks en SP: Milieu meetellen in de prijzen
Bekeken door de bril van Natuur en Milieu scoren de programmas van
ChristenUnie, GroenLinks en de Socialistische Partij gewoon goed.
Alledrie zijn ze voor het doorrekenen van de milieukosten in de
prijzen en zetten ze in op maximale fiscale vergroening. Ook maken ze
zich in hun programmas sterk voor energiebesparing en worden de
aardgasbaten aangewend voor duurzame energie. En ze zijn tegen
kerncentrales. In hun mobiliteitsbeleid kiezen de drie partijen voor
kilometerbeprijzing.
Regels en geld voor behoud van natuur en landschap
Bij alle drie de partijen staan behoud van natuur en landschap,
verduurzaming van de landbouw en beter omgaan met water hoog
genoteerd. Ze pleiten onder andere voor verschuiving van EU-subsidies
naar groene diensten, strengere regels voor bouwen en een open ruimte
heffing, stevige inzet op natuurbeleid, stimulansen voor de
biologische landbouw en eerlijke prijzen voor voedsel door fiscale
maatregelen.
Websites Christen Unie - GroenLinks - SP
Publicatiedatum: 03-11-2006
Stichting Natuur en Milieu