Antwoorden op kamervragen van Vietsch over cliëntenstops
Kamerstuk, 3-11-2006
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ-K-U-2725099
3 november 2006
Antwoorden van staatssecretaris Ross op de vragen van het Kamerlid
Vietsch (CDA) over cliëntenstops (2060701530).
Vraag 1
Wat vindt u van de brief van Icare aan zijn externe relaties van 11
oktober 2006 over de beperking van klantinstroom en van het Manifest
van de samenwerkende zorgaanbieders in de regio Zwolle van 12 oktober
2006 inzake het invoeren van cliëntenstops?
Antwoord 1
Ik vind het teleurstellend dat zorgaanbieders reeds op dit tijdstip
cliënten opschrikken met aankondigingen over beperkingen in het
zorgaanbod. Deze beperkingen zijn ingegeven uitgaande van het geraamde
zorgaanbod over heel 2006 afgezet tegen de contractafspraak die is
gemaakt met het zorgkantoor. Op het moment van verzending van de
brieven was het overleg met het zorgkantoor nog gaande en was bekend
dat resterende knelpunten aan de NZa konden worden gemeld.
Vraag 2
Zijn de problemen gemeld bij het door u ingestelde meldpunt en/of bij
de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)? Zo ja, wat is er met de melding
gedaan?
Antwoord 2
Inmiddels heeft het zorgkantoor Zwolle een melding gedaan aan de NZa
over resterende knelpunten. Op 16 oktober jl. heeft de NZa mij bericht
dat zij de aangeleverde knelpunten zal inventariseren. De NZa zal
hierbij strikte spelregels hanteren om de echte knelpunten te kunnen
identificeren. De NZa heeft de criteria van de knelpuntenprocedure
vastgelegd in een circulaire van 20 oktober 2006 (`Circulaire
verduidelijking knelpuntprocedure') en deze aan alle zorgkantoren en
zorgaanbieders toe gestuurd. In veel gevallen zullen de zorgaanbieders
extra informatie dienen aan te leveren om het knelpunt te kunnen
onderbouwen. De NZa zal vervolgens het goedgekeurde landelijk beeld
van de contracteerruimte 2006 bekend maken. Daarna zal de NZa in
overleg met ZN en de zorgkantoren de knelpunten definitief afwikkelen.
Vraag 3
Is in de regio's waar Icare zorg verleent, zoals in Flevoland,
voldoende capaciteit beschikbaar bij andere instellingen om de
doorgewezen cliënten op te vangen?
Antwoord 3
Bij de aanbieders is momenteel nog contracteerruimte aanwezig. Immers
op dit moment is nog ruim 20% van het jaarbudget beschikbaar voor
zorgverlening. Daarnaast is sprake van een permanente stroom van
cliënten waarbij de zorgverlening wordt beëindigd, waardoor nieuwe
cliënten kunnen worden opgevangen. Ook zal het zorgkantoor in overleg
met de zorgaanbieders actief moeten blijven kijken naar mogelijkheden
om cliënten door andere zorgaanbieders van zorg te laten voorzien.
Omdat Icare momenteel de grootste aanbieder in de regio is, zal dit
leiden tot verlaging van het marktaandeel van Icare. Ook kleine
aanbieders kunnen zo een bijdrage leveren. Bij de verdeling van de EUR
95 mln. heb ik aangeven dat ik dat een goede zaak vind. Naarmate het
jaar vordert zal het budget verder worden uitgeput. Indien de cliënten
via andere aanbieders zorg ontvangen, zullen de uitgaven van Icare het
budget niet overtreffen. Daarnaast is het mogelijk dat extra geld
beschikbaar komt vanuit de knelpuntenprocedure of als de RAK wordt
aangesproken.
Vraag 4
Spelen bij de bovenstaande cliëntenstops factoren die Zorgverzekeraars
Nederland (ZN) noemt in zijn brandbrief van 5 oktober 2006 een rol,
zoals:
a. dat er bij sommige aanbieders onnodige wachtlijsten ontstaan omdat
ze de spelregels van de AWBZ niet volgen;
b. dat aanbieders die zelf indiceren, onnodig vraag creëren
c. dat problemen zijn ontstaan doordat aanbieders meer uren zorg
leveren per cliënt,
terwijl er geen toename is geïndiceerd van zorgzwaarte?
Antwoord 4
De door ZN gesignaleerde punten vind ik zorgelijk. Het is niet
uitgesloten dat deze aspecten ook bij de zorgaanbieders in de regio
Zwolle een rol spelen. Op dit moment heb ik echter onvoldoende
informatie om dat te kunnen beoordelen. Ik heb aan de NZa gevraagd
specifiek op dergelijke aspecten te letten. In het nader onderzoek van
de NZa naar de knelpunten zal dit naar voren komen.
Vraag 5
Welke acties kunt u ondernemen om de genoemde problemen op te lossen
en om onrust onder (potentiële) cliënten weg te nemen?
Antwoord 5
Ik acht het vooral van belang dat helderheid bestaat bij de diverse
betrokken organisaties over de knelpuntenprocedure. In een brief aan
Zorgverzekeraars Nederland van 12 oktober jl. heb ik er op gewezen dat
de zorgkantoren zich maximaal moeten inspannen om zowel binnen de
regio als in overleg met andere zorgkantoren te komen tot oplossingen.
Daarbij dient alle ruimte die niet zal worden aangewend in 2006 te
worden ingezet om knelpunten elders weg te nemen. Het is immers bekend
dat jaarlijks bij de nacalculatie blijkt dat een deel van de
contracteerruimte niet is benut voor zorgleverantie.
Richting zorgaanbieders heeft de NZa op mijn verzoek, in de eerder
genoemde circulaire, aangegeven wat exact onder een knelpunt wordt
verstaan. Daarbij mag van zorgaanbieders overigens worden verwacht dat
zij zich terughoudend opstellen ten aanzien van de door ZN
gesignaleerde aspecten.
De klant moet centraal worden gesteld en partijen dienen pro-actief
samen naar oplossingen te zoeken. Het is zeer ongewenst dat
zorgaanbieders in een vroeg stadium richting cliënten al onrust
veroorzaken terwijl het overleg nog gaande is. Bij zorgaanbieders is
immers bekend dat serieus door de NZa zal worden gekeken naar de
aangemelde knelpunten en dat de echte resterende knelpunten door mij
zullen worden opgelost.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport