3-11-2006
Onderwerp
Heerhugowaard wil de lucht in
Carla van Twuijver
Het is allemaal nog ver weg, maar Heerhugowaard wil serieus werk maken
van het uitermate ambitieuze plan voor een twee kilometer lang viaduct
dat óver het spoor door het stationsgebied loopt en dat de N242 en
Westtangent in elkaar laat overvloeien.
Het college van b en w wil verder met dit in juni gelanceerde
toekomstscenario en heeft de afdeling Ruimtelijke Ordening en Verkeer
gevraagd een plan van aanpak samen te stellen.
De toekomstvisie op het Heerhugowaardse stationsgebied werd in juni
dit jaar gepresenteerd door de provinciale denktank TFR (Task Force
Ruimtewinst), die het creëren van ruimtewinst bij bebouwing in
stedelijke gebieden tot doel heeft.
In de visie worden N242 en Westtangent verplaatst en als viaduct boven
het spoor aangelegd, resulterend in een bouwwerk van twee kilometer
lang en meer dan 20 meter hoog. De Westtangent zou in het centrale
deel worden 'geknipt' van Zuidtangent tot Middenweg.
Daardoor zou rond dat stuk spoor en het station ruimte ontstaan voor
appartementen voor jongeren en ouderen, en ook kantoorgebouwen.
Uitgangspunt daarbij is de huidige karakteristieken van Heerhugowaard
overeind te houden; alleen in deze zogenaamde 'kernzone' moeten kansen
worden aangegrepen om gewenste verstedelijking vorm te geven.
,,De TFR heeft goed werk verricht omdat er vernieuwende en creatieve
oplossingen in worden voorgelegd'', vindt wethouder Jan Willem de Boer
van ROV.
Volgens hem is van 'luchtfietserij' geen sprake. ,,Beslist niet. We
denken hiermee inderdaad héél erg ver vooruit. Maar wil je oplossingen
hebben voor ruimtelijke problemen die er onbetwist aankomen, dan kan
'out of the box' denken geen kwaad. Met het stationsgebied is veel
meer te doen. Dat dateert van dertig jaar terug en is dus sterk
verouderd.''
De TFR heeft een goede voorzet gegeven, vindt het college van b en w.
,,De verkeerssituatie op de toegangswegen rondom het station, zoals de
N242 en de Zuidtangent, vragen nu al om snelle ingrijpende
beslissingen. De T-aansluiting van Westtangent op N242 en de kruising
Zuidtangent/Broekerweg/N242 leiden nu al tot verkeersknopen. Dat wordt
er de komende jaren niet beter op. Daarom moet de discussie over een
toekomstscenario worden opgepakt en uitgewerkt, zodat er komend
voorjaar een plan van aanpak klaarligt.''
Reageer op dit bericht
Provincie Noord-Holland