Ingezonden persbericht
Jur van Ginkel (Barneveldse Krant)
Moedigste Hoofdredacteur
De jury van de jaarprijs 'De Moedigste Hoofdredacteur van Nederland', in het leven geroepen door 'De Redactie', bureau voor tijdelijke en permanente redactiekracht, heeft Jur van Ginkel, hoofdredacteur van de Barneveldse Krant, gekozen tot Moedigste Hoofdredacteur. De prijs, bestaande uit een bronzen beeldje dat gebaseerd is op de symboliek van de rechte rug en een bedrag van ¤10.000, is dit jaar voor het eerst uitgereikt.
Namelijk op vrijdag 3 november 2006 in de Industrieele Groote Club te Amsterdam.
Van Ginkel liet Hubert Smeets (De Groene Amsterdammer) Erik van Gruijthuijsen (Het Parool), Wim de Bie (Bieslog), Doke Romeijn/Frank Wiering (Tegenlicht/VPRO-tv) en Michiel Bicker Caarten (BNR Nieuwsradio) achter zich.
'De Redactie' heeft het initiatief tot het instellen van de jaarprijs genomen omdat moed meer dan ooit een essentieel, onmisbaar ingrediënt is van het journalistieke ambacht. De snelle, ingrijpende veranderingen die zich de laatste jaren in het medialandschap voordoen vragen, zo meent
'De Redactie', om een nieuwe definitie van het aloude begrip journalistieke moed.
De jury bestaat uit Michael van Os (oud-hoofdredacteur Adformatie), Clement Tonnaer (docent massacommunicatie), Theo Dersjant (docent journalistiek), Helen Johnson (tijdschriftjournaliste), Kees Haak (journalist en voorzitter van de jury), Hans Renders, (docent journalistiek) en Peter Tetteroo (tv-journalist).
JURYRAPPORT
En de winnaar is...: Jur van Ginkel, hoofdredacteur van de Barneveldse Krant.
De Barneveldse Krant bestaat al 135 jaar.
Aanvankelijk verscheen de uitgave als weekblad, later als dagblad. In 2005 werd besloten over te stappen op tabloid-formaat. De krant is, qua oplage, het kleinste zelfstandige dagblad van Nederland. De oplage steeg in 2005, ten tijde van de overstap op tabloid-formaat van 11.000 naar bijna 15.000. Een toename van meer dan 30 procent!
Onder de toegestroomde nieuwe abonnees bevindt zich een fors aantal jonge lezers. Kom daar eens om in deze bange krantendagen...
Niet voor niets wordt in mediakringen gesproken over 'Het wonder van Barneveld' als men het heeft over de wijze waarop de Barneveldse Krant erin slaagt niet alleen te overleven in het fusiegeweld waarin tal van regionale kranten het loodje legden of nog zullen leggen, maar zelfs te groeien.
Bij de overstap op tabloid-formaat besloot hoofdredacteur Jur van Ginkel het nationale en internationale nieuws te verbannen naar de achterste pagina's in de krant. Lokaal en regionaal nieuws krijgen sindsdien voorrang. De voorpagina is iedere dag puur lokaal. Dat neemt niet weg dat lezers die nationaal en/of internationaal geïnformeerd willen worden redelijk uit de voeten kunnen met hun plaatselijke krantje! Dat geldt ook voor rubrieken als economie, sport en media. Cultuur blijft wat achter. Maar de rubriek Varia en de uitneembare Weekendbijlage vergoeden dat gemis weer gedeeltelijk. In een interview met NRC Next zei Van Ginkel dat zijn redacteuren bij de overstap naar tabloid de journalistieke reflex moesten afleren om altijd op zoek te gaan naar het grote verhaal. ,,Voel je niet te groot voor het kleine nieuws, dat is ons nieuwe motto. Het blijkt dat mensen in een wereld die alsmaar kleiner wordt, juist behoefte hebben aan nieuws uit de buurt. Het hoeft niet altijd te gaan over Den Haag, New York of Irak." De Barneveldse Krant vult die nieuwe formule nu alweer bijna anderhalf jaar met succes in.
De Barneveldse Krant koestert nog een feuilleton. Halve pagina! Een fossiele krantenrubriek? Integendeel, een moedige tegendraadse beslissing om niet te stoppen met wat andere kranten al lang in de kliko hebben gedeponeerd.
Ook andere rubrieken in de Barneveldse Krant, zoals 'Vrijwilligers', 'Mensenkennis' en 'De krant weet raad' spreken de jury eveneens zeer aan.
De frisse visualisering, maar ook de toegankelijke lay out ogen aantrekkelijk en verhogen aldus de leesbaarheid. De op zich niet onlogische knipoog naar de commercie (o.m. via de rubriek 'Ondernemend') komt niet storend over. De Barneveldse Krant heeft thans in sommige delen van de gemeente Barneveld een bereik van zo'n 90 procent. Met behulp van internet voorziet Van Ginkel toch mogelijkheden tot verdere groei. Een uitnodigende website straalt die ambitie goed uit!
Juryrapport van de overige genomineerden:
Hubert Smeets, hoofdredacteur De Groene Amsterdammer
Hubert Smeets is moedig omdat hij van een veilige plek in de
hoofdredactie van NRC Handelsblad gekozen heeft voor het onzekere
bestaan als hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer
Hij als hoofdredacteur elke week weer een goed geïnformeerd commentaar
schrijft over binnen- en buitenlandse aangelegenheden
Hij het aangedurfd heeft om in deze moeilijke tijden nieuwe redacteuren
aan te nemen
In deze moeilijke tijden nieuwe bijlagen in de markt zette. Over
filosofie en vooral het maandelijks te verschijnen Literatuur, met een
eigen redactie en zelfs met een distributie in het blad maar ook apart
in de boekhandel te koop
Durf te tonen. Het geitenwollensokken-imago is vervangen door professionele journalistiek. Hij weet medewerkers van hoog niveau aan zich te binden.
Met een klein budget weet hij zelfs eigen mensen in het buitenland te zetten, ook al is dat tijdelijk. Het laatste jaar bijvoorbeeld de uitstekende
reportages uit de VS van Pieter van Os die door de hoofdredactie groot
en gretig gebracht worden.
Erik van Gruijthuijsen, hoofdredacteur Het Parool
Geert-Jan Laan, voorheen hoofdredacteur Dagblad van het Noorden, werkt met de Rotterdamse journalist Jim Postma aan een plan voor een nieuwe regionale Rotterdamse krant. Er zijn twee kenmerkende voorbeelden van geslaagde regionale kranten in grote steden, zegt Laan: De Gazet van Antwerpen 'en natuurlijk in Amsterdam Het Parool.' Zowel Het Parool als De Gazet toont aan dat je inderdaad met een kleinere bezetting een goede regionale krant kunt maken. Maar dan moet die krant wel van voor tot achter vanuit dat regionale perspectief worden gemaakt, en daar koos de krant voor.
Hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen (1960) heeft veel over zich heen gekregen, nadat hij Matthijs van Nieuwkerk in 2001 opvolgde als hoofdredacteur. Ook toen was de positie van Het Parool al uiterst penibel, daalde de oplage ieder jaar weer en waren er miljoenenverliezen. De krant kwam als eerste landelijk dagblad met een editie in tabloidformaat, als 'krantje van de toekomst'. Dat was vijftien maanden na de verzelfstandiging. Het nieuwe, economisch zelfstandige bestaan
van Het Parool begon op 2 januari 2003. Ook een verhaal apart.
PCM Uitgevers had de hoop opgegeven, maar de Stichting Het Parool, de Vlaamse Persgroep van Christian van Thillo en de eigen personeelsleden geloofden er wel in. Na bezuinigingen en een dramatische sanering werd een kwart van de redactieleden ontslagen. Het Parool was een Amsterdamse krant geworden. Van Gruijthuijsen, geboren in het Gelderse dorp Alphen, leidde het moeilijke redactionele proces met glans. Samen met directeur en oud-journalist Frits Campagne. Al zei de hoofdredacteur na de verzelfstandiging wel in Intermediair: ''Het was extreem zwaar. Deze periode is bizar
geweest. Ik heb echt heel veel nachten heel slecht geslapen of soms helemaal niet.'' Uit cijfers van het HOI (Instituut voor Media-auditing) blijkt dat de totale verspreide oplage van Van Gruijthuijsens krant gestaag groeit en thans ruim 86.000 bedraagt. En er wordt ook weer winst gemaakt, na decennia van verliezen.
Wim de Bie, hoofdredacteur Bieslog
Wim de Bie heeft na een uitzonderlijke carrière de moed gehad om een nieuwe weg in te slaan. Hij is nu bijna 5 jaar hoofdredacteur van Bieslog. Op zijn weblog laat hij op onnavolgbare wijze zien dat hij als selfmade multi-talent alle journalistieke en technische facetten van deze nieuwe vorm van journalistiek beheerst.
Als commentator volgt hij de actualiteit op de voet. Zijn bijdragen zijn naar vorm én inhoud een voorbeeld voor menig hoofdartikelschrijver. Hij blijft fris en scherp van toon en wordt gedreven door een oprechte nieuwsgierigheid en jeugdig enthousiasme. Zijn creativiteit lijkt onuitputtelijk. Telkens slaagt hij er weer in om via een combinatie van verschillende media zijn 'verhalen' zo te verpakken dat ze de bezoekers van zijn site blijven verrassen. Zijn verhalen, foto's, reportages, filmpjes, liedjes, hoorspelen en geluidsacts tonen hoe veelzijdig hij als opiniemaker te werk gaat. Wie doet hem dat na?
De jury bewondert de moed en het doorzettingsvermogen waarmee Wim de Bie een volledig nieuw terrein heeft verkend. Als hoofdredacteur van een eenmansbedrijf heeft hij getoond dat het web een fascinerend podium kan zijn. Wim de Bie vormt daarmee een inspirerend voorbeeld voor velen. 'In 2005 ontving Wim de Bie de Zilveren Prichettprijs voor de beste multimediale prestatie: ( http://bieslog.vpro.nl )'
Doke Romeijn en Frank Wiering. Zij vormen samen de hoofdredactie van Tegenlicht van de VPRO.
De Nederlandse televisiejournalistiek verschraalt in hoog tempo. Minder en minder is maatschappelijke relevantie de belangrijkste drijfveer voor journalisten. Regelmatig is er sprake van puur voyeurisme, als journalisten weer een slachtoffer van 'zinloos'geweld opzoeken, of zich storten op de zoveelste burenruzie. Het gaat daarbij zelden om oprechte verontwaardiging, Leidend is de drang om kijkers te vermaken. Televisiejournalistiek is amusement geworden. Het gaat steeds minder om maatschappelijke relevantie, steeds vaker om 'wat de kijker wil zien'. Te betwijfelen valt of de televisiejournalisten die zich daar aan bezondigen altijd met het mes op de keel worden gedwongen door hun hoofdredacties en directies. Vaak handelen zij in een reflex die inmiddels vanzelfsprekend wordt.
Politici worden, in veel gevallen, niet uitgenodigd om wat ze te melden hebben, maar louter als pispaal om te manifesteren hoezeer men iemand durft af te zeiken. Het moet kort en spectaculair. Tegenlicht hoort bij het handjevol televisieprogramma's dat daar wars van is. De hoofdredactie weet keer op keer uit te blinken in onderwerpkeuze en uitvoering. Daarbij worden geen concessies gedaan aan inhoud en kwaliteit.
Daarmee gaat Tegenlicht dwars in tegen de neerwaartse spiraal waar de rest van de televisiejournalistiek zich zonder verzet in laat meeslepen. In een tijdsgewricht waar 'marktaandeel' overal de boventoon voert is dat bijzonder moedig. De kwaliteit van de individuele uitzendingen is niet constant, maar over het geheel genomen kan gezegd worden dat Tegenlicht televisiejournalistiek van topniveau presenteert.
Michiel Bicker Caarten, hoofdredacteur BNR Nieuwsradio.
Michiel Bicker Caarten zette een uitstekende nieuwszender neer, na een gevecht om een serieuze plek in de markt. Zelfs de puur commerciële rubrieken over media, marketing, banenmarkt en juridische zaken zijn van constante kwaliteit . Schrander was de instemming met koppeling aan de grote FD-club, in welke organisatie hij niet ondersneeuwde. De multimedia aanpak deugt.
Michiel Bicker Caarten heeft een zeer scherp oog voor jong (radio)talent, is een puike lobbyist voor zijn club en niet te beroerd om zelf ook in te springen voor de microfoon. Hij weet dat je redactie niet met commercie moet mixen, terwijl hij toch een commerciële zender bestiert.
----Einde juryrapport, 3 november 2006----
'De Redactie'
Gooischekade 15
1141 TV Monnickendam
tel. +31 (0)299-653853
fax. +31 (0)299-654537
info@deredactie.nl
www.deredactie.nl