Hoogheemraadschap van Rijnland
compartimenteringswerken
Rijnland test en herstelt compartimenteringswerken
Persbericht, 2 november 2006
De Verenigde Vergadering heeft een krediet van 655.000 euro verleend
voor vernieuwing van onderdelen en herstel van
compartimenteringswerken. Dit zijn noodvoorzieningen die in geval van
bijvoorbeeld een doorbraak van een kade grote wateren in vakken kunnen
verdelen.
Op een aantal plaatsen binnen het gebied van Rijnland liggen onder
water voorzieningen die zonodig het water in vakken kunnen opdelen.
Vroeger werden dit BWO-keringen genoemd, ofwel Bijzondere Werken in
Oorlogstijd. Sinds de wet die hierop van toepassing was, is opgeheven
is Rijnland verantwoordelijk voor deze noodwaterkeringen. Het zijn
schotten, sluizen, maar ook kleppen of grote kunststof slurven die
onder water liggen die in noodgevallen worden opgeklapt of opgepompt.
Deze werken waren oorspronkelijk in beheer bij de provincies, maar
sinds het einde van de twintigste eeuw bij het hoogheemraadschap van
Rijnland.
Noodzaak compartimenteringswerken
In 2004/2005 is een studie uitgevoerd naar het nut en de noodzaak van
de compartimenteringswerken. De studie wees uit dat de
compartimenteringswerken van groot nut kunnen zijn bij calamiteiten.
Op basis van de uitkomsten van de studie is besloten alle bestaande
compartimenteringswerken in stand te houden en in goede gebruiksklare
staat te krijgen en te houden.
Een belangrijk deel van deze werkzaamheden is inmiddels uitgevoerd.
Rond de vijfentwintig keringen zijn getest. Deze keringen verkeren in
bedrijfszekere staat. De Verenigde Vergadering heeft nu een krediet
van 650.000 euro verleend voor het uitvoeren van het resterende deel
van de testen. In de Oude Rijn worden of zijn zo´n veertig van deze
werken getest (zogeheten Rijndijksluizen). Vooral in Noord-Holland
moeten nog veel testen worden uitgevoerd.
Test grote keringen
Onder de inmiddels geteste keringen bevinden zich ook de grote
keringen in de Heijmanswetering, het Aarkanaal, de Wetering bij Oude
Wetering en de Zijl. Alle testen waren succesvol: in sommige gevallen
moesten aanpassingen worden gedaan; bij de kering in de Zijl moest
bagger worden verwijderd. Van de drie schulpstuwen in de Ringvaart
moeten onder meer de dertig jaar oude elektrische installaties en
pompen vernieuwd. In de grote schotbalkkeringen in Zuid-Holland bij
onder andere Hoogmade en Leiden) en in Noord-Holland moeten nog
technische verbeteringen worden uitgevoerd. Vanwege de huidige
technische staat van de (elektrische) installaties van de
schulpstuwen in Noord-Holland zijn deze nog niet beproefd. Inmiddels
zijn afsluitbare big bags aangeschaft. Grote met een kubieke meter
zand gevulde zakken. Hiermee kunnen tijdelijke afdammingen worden
gemaakt.
Meer informatie
Meer informatie over dit onderwerp kunt u krijgen bij de afdeling
Communicatie van het hoogheemraadschap van Rijnland, telefoon
071-3063401.