NMa: Energiemarkt nog onvoldoende transparant voor consument
06-04 / 03-11-2006
Consumenten vinden de energiemarkt nog niet voldoende transparant. Zij
zetten vraagtekens bij de onderlinge vergelijkbaarheid en
betrouwbaarheid van informatie van energiebedrijven. Met het
functioneren van hun eigen energiebedrijf zit het wel goed, maar het
vertrouwen in de energiemarkt in zijn geheel is onder consumenten nog
onvoldoende. Dit blijkt uit onderzoek van de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) naar de in 2004 geliberaliseerde
energiemarkt.
Peter Plug, directeur van de Directie Toezicht Energie binnen de NMa:
Ons onderzoek brengt een aantal verontrustende resultaten aan het
licht. Hoewel de sector het afgelopen jaar hard heeft gewerkt aan
verbeteringen, is bijvoorbeeld de kwaliteit van klachtenafhandeling in
de ogen van consumenten nog steeds onvoldoende. Ook wordt de
afhandeling van een overstap naar een andere energieleverancier nog te
veel als zorgenkindje ervaren. Mede hierdoor is slechts eenderde van
de consumenten op dit moment ontvankelijk om van energieleverancier te
wisselen. De sector moet meer investeren in heldere communicatie
richting haar klanten.
Ook invoering van het leveranciersmodel draagt bij aan een
transparante energiemarkt, aldus de NMa. Bij toepassing van het
leveranciersmodel heeft een consument enkel contact met zijn
leverancier. Via zijn leverancier ontvangt hij één energienota voor
zowel levering als transport van energie. Indien een consument op dit
moment energie afneemt bij een leverancier zonder eigen netwerk,
ontvangt hij nog twee rekeningen. Eén van de leverancier voor levering
van energie, en één van de netbeheerder voor transport van energie. De
toezichthouder heeft daarom geadviseerd het leveranciersmodel
verplicht in te voeren.
De NMa werkt aan het herstel van het consumentenvertrouwen in de
energiemarkt. Zo worden de resultaten van haar vervolgonderzoek naar
klachtenafhandeling door energiebedrijven aankomend voorjaar
bekendgemaakt. Daarnaast start de NMa een onderzoek naar
wervingsuitingen van energiebedrijven. Dit met het oog op de naleving
van de gedragscode voor werving en klantbehoud. Deze code kwamen de
energiebedrijven eerder dit jaar overeen na aandringen van de NMa.
Inmiddels hebben 16 van de 23 energieleveranciers zich aangesloten bij
deze code.
In het rapport wordt ook ingegaan op de vraag hoe het staat met de
toetredingsmogelijkheden voor nieuwe partijen op de consumentenmarkt
voor energie en de prijsontwikkelingen op deze markt. Het
onderzoeksrapport is vanaf vandaag te vinden op de website van de NMa
(www.nmanet.nl).
Consumenten die energiebedrijven willen vergelijken, kunnen naar de
website van ConsuWijzer (www.consuwijzer.nl), het gezamenlijke
informatieloket voor consumenten van de NMa, OPTA en de
Consumentenautoriteit. Hier vindt de consument onder andere informatie
over prijsvergelijkingsites. Ook zijn hier de scorekaarten te vinden
die de NMa ieder kwartaal publiceert. Deze scorekaarten geven per
energiebedrijf aan hoe het is gesteld met de tijdigheid van het
versturen van facturen na een overstap of verhuizing.
Consumentenmonitor
Marktmonitor, ontwikkeling van de Nederlandse
kleinverbruikersmarkt voor Elektriciteit en Gas
Journalisten kunnen voor meer informatie over dit persbericht contact
opnemen met één van onze persvoorlichters: Barbara van der Rest-Roest
of Harriët Garvelink , tel. (070) 3303320/3362 of 06-51387468 /
06-22793063 (buiten kantooruren) of via pers@nmanet.nl.
Geen journalist, maar wel vragen over dit persbericht? Neem dan
contact op met de Informatielijn NMa/DTe, tel. 0800-0231 885 of mail
naar info@nmanet.nl
Dienst uitvoering en toezicht Energie