Ingezonden persbericht


Ínnovatiecampagne 2006 durven, delen, doen

PERSBERICHT

Almende College Silvolde winnaar publieksprijs Ínnovatiecampagne

Maatschappelijke stage: zelf ervaren wat er in het echte leven gebeurt

Utrecht, 2 november 2006 ­ Met maar liefst 1029 publieksnominaties sleept de innovatie `maatschappelijke stage' van het Almende College, locatie Isala in Silvolde de publieksprijs van de tweede ronde van de Ínnovatiecampagne 2006: durven, delen, doen in de wacht. De school verdient daarmee 1.000 euro en een plaats op de shortlist voor de prijzen van 50.000 euro.

Werken met kinderen met een verstandelijke beperking en zien met hoeveel geduld, visie en liefde de medewerkers dit werk doen. Werken in een huiskamerproject van een zorginstelling en zien dat iemand het fijn vindt dat je berichten uit de krant voorleest. Het zijn maar een paar voorbeelden van ervaringen die de leerlingen uit 5-vwo van het Almende College in Silvolde opdoen.

De school maakt zich sterk voor de maatschappelijke ontwikkeling van haar leerlingen. Alle leerlingen uit 5-vwo lopen een maatschappelijke stage van vier aaneengesloten dagen. Het doel van de stage is: midden in de samenleving staan en zelf ervaren wat er in het echte leven elke dag gebeurt. Leerlingen doen ervaringen op op plaatsen in de maatschappij waar zij doorgaans niet komen, zoals de afwaskeuken van een ziekenhuis, een school voor speciaal onderwijs en een kringloopwinkel. Ze doen iets voor anderen en leren er zelf van.

Een van de leerlingen verwoordt het als volgt: "Ik denk dat wij veel van de stage leren en dat dat ook leerzamer is dan één week op school uit de boeken. Je doet veel meer ervaring op en je krijgt met processen en instellingen uit de samenleving te maken waar je voorheen nog weinig vanaf wist."

De Ínnovatiecampagne 2006: durven, delen, doen is een initiatief van VO-project Innovatie.

Het doel van de campagne is om geslaagde innovaties in het voortgezet onderwijs in het zonnetje te zetten. Op www.durvendelendoen.nl konden alle bezoekers, dus ook ouders en collega's van andere scholen, tot en met 31 oktober 2006 stemmen op de inzendingen. Uniek hieraan is dat scholen elkaar nomineren. Het Almende College is er het best in geslaagd haar innovatie te delen en heeft hierdoor de meeste nominaties gekregen.

Einde persbericht

Noot voor de redactie,