Persbericht
Open je ogen voor kindermishandeling
NO KIDDING maakt commercial om Nederlanders bewust te maken van kindermishandeling en aan te sporen om beter te kijken.
In Nederland vindt op grote schaal kindermishandeling plaats. Dat kindermishandeling de kans krijgt, heeft ook met onszelf te maken. We hebben de natuurlijke neiging om te denken dat het bij ons in de buurt niet gebeurt. De feiten wijzen anders uit:
80.000 kinderen worden mishandeld. Iedere week overlijdt er een kind aan de gevolgen van dit geweld.
NO KIDDING zet zich in om Nederland bewust te maken van kindermishandeling, opdat er openheid komt over dit grote maatschappelijke probleem en niemand er meer de ogen voor kan sluiten. Ter ondersteuning van de bewustwordingscampagne over kindermishandeling heeft NO KIDDING een 40 seconden durende commercial laten maken. Het doel is om mensen te laten zien dat kindermishandeling niet ver weg is, maar onderdeel van de realiteit van alle dag. Het kan b.v. de buurjongen zijn of het klasgenootje van je kind. Om te helpen kindermishandeling te stoppen, is het essentieel dat wij het gaan herkennen en erkennen. Want zo lang wij het niet (willen) zien en vervolgens niets ondernemen, blijft het bestaan. En wij zien het pas als wij ervan doordrongen zijn dat het gebeurt, ook in onze omgeving.
De commercial:
We zien een jongetje van een jaar of acht zijn huis uitlopen, gefilmd op zijn rug. Hij komt langs een vrouw die haar hond uitlaat, zij knikt hem toe, met haar ogen dicht. Hij wacht bij de bushalte, daar staan mensen met hun ogen dicht. Nog steeds gefilmd op zijn rug, stapt hij gaat de bus in. De chauffeur knikt hem toe, met zijn ogen dicht. Dan gaat het jongetje zitten en zien we hem pas goed. Hij heeft een paar blauwe plekken in zijn gezicht. De bus is bijna vol; het jongetje zit helemaal alleen.
De eindtekst:
Als niemand hem ziet, kan niemand hem helpen. Word donateur vanaf 3 euro per maand. No-kidding. Netwerk tegen kindermishandeling
Een aantal organisaties heeft belangeloos aan de commercial meegewerkt: reclamebureau Watson & Lewis, productiemaatschappij 25 FPS, regisseuse Janice Pierre en postproductiemaatschappij Filmmore. (Cultural Oil?)
Om de commercial te bekijken ga naar:
De commercial wordt momenteel uitgezonden door National Geographic en MTV Networks en binnenkort ook door SBS6, NET5 en Veronica. Begin 2007 zal ook de Ster de commercial gaan uitzenden. In het belang van alle kinderen die thuis in een geweldsituatie verkeren, hoopt NO KIDDING uiteraard dat alle zenders deze commercial zullen uitzenden. Want kindermishandeling is ons aller verantwoordelijkheid.
Met het donateursgeld zet NO KIDDING zich in om bewustzijn te creëren betreffende kindermishandeling. Daarnaast gebruikt NO KIDDING haar website om mensen verder te informeren over het onderwerp. Op de website is o.a. te vinden hoe je kindermishandeling kunt herkennen en wat je vervolgens kunt doen om het kind te helpen.
Je kunt helpen de commercial te verspreiden b.v. door plaatsing op je website. Wij sturen hem graag toe. Voor meer informatie kun je bellen met Cecile Lampe 0341 495848 of kijk op
Einde Persbericht
Ingezonden persbericht