Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
ALLEN TOUSSAINT
uniek soloconcert
Melkweg donderdag 2 november 21:00 uur 22,50 + lidm.
Popmuziek kan niet zonder supersterren. Maar popmuziek zou niet bestaan zonder de
invloedrijke creatievellingen die veelal achter de schermen werken, maar in essentie de
muziek creëren. Allen Toussaint is als muzikant, songwriter, producer en labeleigenaar
sinds de jaren '50 bepalend voor de sound van de complete muziek-scene in New Orleans.
En daarmee voor de hele ontwikkeling van de popmuziek, in de Verenigde Staten en ver
daarbuiten. Slechts zelden is hij solo te bewonderen, in volle glorie als de rasmuzikant die hij
is. De Melkweg is dan ook vereerd podium te mogen bieden voor dit unieke soloconcert. Een
avond met rhythm & blues, soul, blues en funk in New Orleans stijl een man en zijn piano.
De carrière van Allen Toussaint is moeilijk te
vergelijken met die van andere muzikanten.
Nooit is deze artiest voor de persoonlijke roem
gegaan, altijd heeft hij zich op vele vlakken
tegelijk laten gelden, van studiomuzikant en
arrangeur voor theaterproducties tot
songwriter. Het Toussaint-songbook is tot op
heden één van de populairste bronnen van
inspiratie en cover-material voor
muzikanten over de hele wereld. Op jonge
leeftijd wist hij als pianist roem te vergaren in
studiosessies. Voorbeelden voor de jonge
Toussaint waren onder andere Fats Domino,
Huey `Piano' Smith, Ray Charles en Professor
Longhair, de godfather van de New Orleans
R&B. De jonge Toussaint viel ooit in voor Fats
Domino bij een studiosessie waarvoor Fats zelf
verhinderd was. Al snel werd het talent en de
veelzijdigheid van Toussaint opgepikt door
andere muzikanten.
Begin jaren '60 beleefde Toussaint zijn eerste nationale succes als producer met Jessie Hill's
top 5 hit `Ooh Poo Pah Doo'. Daarna ging het balletje snel rollen. Hij schreef het poppy R&B
nummer `Mother-in-Law' voor Ernie K-Doe en `Fortune Teller' en `Lipstick Traces (On a
Cigarette)' voor Benny Spellman. `Land of 1000 Dances' van Chris Kenner, `Ya Ya' van Lee
Dorsey en een heel aantal tracks voor New Orleans' soul queen Irma Thomas.
In 1965 richtte Toussaint het label Sansu op samen met Marshall Sehorn. Ze produceerden
en brachten opnames uit van o.a. Betty Harris, Earl King, Chris Kenner, Lou Johnson en Lee
Dorsey. Deze laatste scoorde hits met Toussaint-tracks als `Ride Your Pony', `Get Out of My
Life Woman' en de onsterfelijke, veel nagespeelde track `Working in a Coalmine'.
Eind jaren '60 en begin jaren '70 begon Toussaint zich steeds meer te ontwikkelen als
arrangeur voor met name blaaspartijen, uiteenlopend van theaterproducties tot
arrangementen voor The Band, Paul Simon en Little Feet. Met zijn protegés The Meters
zette Toussaint een ongekend funkgeluid neer, dat aanmerkelijk rauwer was dan het geluid
op zijn eigen albums. De jaren '70 waren commercieel gezien de hoogtijdagen van
Toussaint, met hits als Dr John's `Right Place, Wrong Time' en Labelle's disco-funk track
`Lady Marmelade',
In tegenstelling tot de meeste artiesten, voor wie roem en succes slechts aanleiding zijn voor
de wil naar méér roem en succes, trok Toussaint zich in de volgende jaren meer en meer
terug uit de schijnwerpers. Door zich nooit te verkopen voor projecten waar hij niet achter
stond en zorgvuldig te kiezen met welke artiesten hij wilde werken, wist hij zijn status
onaangetast te houden. Projecten die hij wel aangreep waren onder andere albums van
bluesartiesten Etta James en Albert King en rockers Elvis Costello en Joe Cocker.
De composities die geschreven zijn door Allen Toussaint maar bekend werden in versies van
andere artiesten zijn haast ontelbaar, maar hier nog enkele voorbeelden: `Yes We Can' (The
Pointer Sisters), `Sneakin' Sally Through the Alley' (Robert Palmer), `Freedom for the
Stallion' (o.a. uitgevoerd door The Oak Ridge Boys) en `What Is Success' (Bonnie Raitt).
Gedurende de jaren heeft Toussaint altijd ook solowerk uitgebracht. Een meer actieve
periode in zijn carrière brak in 1996 aan met de oprichting van zijn nieuwe label NYNO. Door
deelname aan vele idealistische projecten en benefieten heeft hij zich in zijn geboortestad
bovendien een belangrijke sociale rol aangemeten. De verwoesting van een groot deel van
New Orleans door de orkaan Katrina was een klap in het gezicht van de hele
muzikantenscene in New Orleans en Toussaint werkte mee aan vele benefietconcerten.
Het was bij deze concerten dat Toussaint opnieuw in contact kwam met Elvis Costello, voor
wie hij in '89 al eens blazerarrangementen had gemaakt (voor het succesvolle Costello-
album `Spike'). Uit deze hernieuwde ontmoeting en de bewondering van Costello voor het
werk van Toussaint, is nu het album `The River in Reverse' voortgekomen. Costello had met
dit project aanvankelijk voor ogen om een selectie uit het oeuvre van Toussaint te spelen
samen met de meester zelf, maar uiteindelijk werd het een dynamisch project, dat met een
combinatie van oud en nieuw werk een sterk protestalbum opleverde. Het laat horen hoe
tijdloos de muziek van Toussaint is en dat zijn pianospel en stem onverminderd krachtig zijn.
Dit alles inspireerde Toussaint om zijn eigen muziek meer uit te gaan dragen dan hij lange
tijd had gedaan. Een direct gevolg hiervan is dit solo-optreden. Een unieke kans om de
grootmeester zelf aan het werk te zien, Allen Toussaint in de meest pure vorm.
Ingezonden persbericht