Radboud Universiteit Nijmegen


Een professionele intellectueel

De Russische filosoof en publicist Vladimir Solovjov (1853-1900) combineerde politiek conservatisme met een liberaal-christelijke sociale leer. Dat was, zeker in het negentiende-eeuwse Rusland, een zeldzame combinatie. Tot die conclusie komt onderzoeker Pauline Schrooyen na bestudering van Solovjevs maatschappijkritische teksten. Haar analyse werpt een nieuw licht op deze ongrijpbare figuur en de veranderende maatschappij waarin hij leefde. Schrooyen promoveerde op
2 november aan de Radboud Universiteit Nijmegen.

Solovjev publiceerde tussen 1881 en 1898 ongeveer honderd artikelen (poeblitsistika) over actuele vraagstukken in Russische kranten en tijdschriften. Zijn kritiek op de orthodoxe geestelijkheid en het Russische nationalisme bracht hem vaak in conflict met de kerkelijke en bestuurlijke autoriteiten. Ook riep hij tegenstrijdige verwachtingen op bij personen en groeperingen die hem steunden of die hem als een gelijkgestemde beschouwden. Een in hoger sferen verkerende, buiten de samenleving staande figuur en een teleurgesteld utopist; zo stond Solovjev tijdens en na zijn leven bekend.

Provocateur

Volgens Schrooyen speelde Solovjev als maatschappijcriticus, provocateur, wetenschapper, docent en gastspreker een actieve rol in het Russische, intellectuele debat. Zij beschouwt hem als een professionele intellectueel, die met het ene been in de moderne tijd stond en het andere in de traditionele samenleving. In politiek-sociaal opzicht paste hij in geen enkel hokje. Zo publiceerde Solovjev in bladen die sterk van elkaar verschilden in hun sociale en politieke opvattingen en was hij betrokken bij meerdere redacties en verenigingen.
Solovjevs poeblitsistika vertonen meer eenheid en continuïteit dan wordt aangenomen als je ze leest als een uitwerking van zijn christelijk-politieke ideeën, zegt Schrooyen. Solovjev pleit namelijk steeds voor een religieuze grondhouding, gebaseerd op liefde, openheid en solidariteit, dienstbaarheid en bewuste betrokkenheid bij de samenleving. Hij hoopte dat daardoor de samenleving structureel zou veranderen. Solovjevs openlijke kritiek op de orthodoxe kerk en zijn pleidooi voor een universele, christelijke kerk markeert volgens Schrooyen ook het begin van de Russische, oecumenische beweging.

Het onderzoek van Schrooyen was onderdeel van het programma 'Civil society and national religion: Problems of Church, State and Society in the philosophy of Vladimir Solov'ëv (1853-1900)' van NWO Geesteswetenschappen.

(\Persbericht NWO)

Per