ChristenUnie
Vragen over OV-Fiets
Vragen over OV-Fiets
donderdag 02 november 2006 16:46
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en
Waterstaat over het project OV-Fiets.
1. Is het u bekend dat NS de fietsenstalling van station Voorburg
onlangs heeft geautomatiseerd en dat er daardoor op dit station
geen OV-Fietsen meer kunnen worden gehuurd?
2. Is het u bekend dat eerder dit jaar de huurlocaties van de
OV-Fiets in Beverwijk, Harderwijk, Hengelo en Utrecht Overvecht om
dezelfde reden zijn gesloten en dat de huurlocatie in Zaltbommel
nog slechts gedurende de spits open is en de huurlocatie op
Driebergen-Zeist alleen nog op doordeweekse dagen?
3. De NS is eind 2005 begonnen met het automatiseren van
stationsstallingen. Klopt het dat binnen een jaar nog eens circa
15 huurlocaties gesloten dreigen te worden als gevolg van sluiting
of automatisering van de stationsfietsenstallingen? Zo ja, kunt u
bevestigen dat het hier o.a. gaat om de locaties bij de stations
Amsterdam Bijlmer, Amsterdam Sloterdijk, Bergen op Zoom,
Bilthoven, Ede-Wageningen Noordzijde, Enschede, Gouda zuidzijde,
Heerhugowaard, Hoogeveen, Kampen, Middelburg en Steenwijk?
4. Hoe beoordeelt u de rol van ProRail, eigenaar van het logo van
OV-Fiets en tegelijkertijd medefinancier van de automatisering van
stationsfietsenstallingen, in deze?
5. Kunt u aangeven waarom bij de gesloten huurlocaties niet gekozen
is voor een andere oplossing zoals het exploiteren door een andere
exploitant of het gebruik maken van automatische OV-Fietskluizen
of een automatische OV-Fietsbox zoals onlangs geopend in Velsen?
6. Bent u bereid op korte termijn in overleg te gaan met NS en
ProRail om sluiting van OV-Fietshuurlocaties te voorkomen en om de
nu gesloten huurlocaties opnieuw te openen?
7. Klopt het dat NS eind 2005 heeft toegezegd met een oplossing te
komen maar dat NS deze belofte aan de Stichting OV-Fiets niet is
nagekomen?
8. Zo ja, hoe beoordeelt u dit in het licht van de interesse van NS
om het project OV-Fiets over te nemen en in het licht van uw
uitspraak in de brief van 31 mei j.l. (30300 XII-nr. 56) waarin u
stelt dat u vanuit het belang van de reiziger er op toe zal zien
dat bij de overdracht een businessplan van de nieuwe exploitant
ligt waaruit redelijkerwijs afgeleid kan worden dat de voorziening
OV-Fiets ook voor de langere termijn gecontinueerd wordt?
9. Klopt het dat er nog geen overeenstemming is tussen Stichting
OV-Fiets, NS en ProRail over de toekomst van het project OV-Fiets
na 1 januari 2007? Zo ja, wat zijn hiervan de oorzaken?
10. Kunt u het in uw brief genoemde businessplan van de NS, dat voor
zover wij hebben vernomen inmiddels beschikbaar is, naar de Kamer
sturen?
11. Bent u bereid om een bredere maatschappelijke borging van het
concept OV-Fiets te onderzoeken, bijvoorbeeld door het vinden van
een exploitant die boven de verschillende OV-partijen staat naar
het model dat ook wordt toegepast bij 9292OV? Zo nee, waarom niet?
www.ov-fiets.nl
Zie ook:
* ChristenUnie: Red OV-Fiets