Ingezonden persbericht
Persbericht
Leeuwarden, donderdag 2 november 2006.
Introductie Duurzaamheid Index Noord Nederland (DINN21)
DINN21: Top 25 bedrijvenindex voor Noord-Nederland
Het Leeuwarder communicatiebureau Noordtij introduceert in 2007 voor het eerst de
Duurzaamheid Index Noord Nederland (DINN21). De top 25 bedrijvenindex krijgt het karakter
van een benchmark, die ondernemers, consumenten, leveranciers en investeerders in staat
stelt om MKB-bedrijven te volgen op het gebied van economische prestaties, prestaties op het
terrein van milieukwaliteit, inzet op sociaal beleid en veiligheid. Noordtij wil met het initiatief
bijdragen aan de zichtbaarheid en meetbaarheid van duurzaam of maatschappelijk
ondernemen in Noord-Nederland. De eerste index verschijnt in het najaar van 2007 op
www.DINN21.nl.
Goed ondernemerschap, toegevoegde waarde
Succesvol ondernemen is niet alleen meer een kwestie van geld verdienen. Ook maatschappelijke
waarden spelen steeds vaker een rol. Het betrekken van medewerkers in beslissingen, een prettige
werkplek en positieve aandacht voor milieu en veiligheid hebben een toegevoegde waarde voor (de
prestaties van) het bedrijf. Immers, tevreden medewerkers betekent een lager ziekteverzuim en een
hoger arbeidsproductiviteit en te boek staan als een veilig bedrijf levert een goede reputatie op.
Kortom goed ondernemerschap draagt bij aan de continuïteit van het bedrijf.
Zichtbaarheid versterkt toegevoegde waarde
Veel bedrijven, overheden en instellingen hebben zich gericht op het stimuleren van duurzaam of
maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Onderzoek maakt duidelijk dat deze begrippen
geen algemeen goed zijn in het Midden en Kleinbedrijf. Begripsverwarring, het onbekend zijn met de
voordelen en kansen en concrete handvatten om ermee aan de slag te gaan, ontbreken. En dat is
jammer. Consumenten, maar ook investeerders en inkopers, baseren hun keuzes voor leveranciers
steeds vaker op meer afwegingen dan prijs alleen. De markt toont een beweging van competitie naar
diversificatie: onderscheid doet er toe, verschil toont toegevoegde waarde. DINN21 maakt die
toegevoegde waarde van MKB-bedrijven zichtbaar op het terrein van economische prestatie,
milieuprestatie en sociaal beleid.
Prestaties zichtbaar maken
Wereldwijd maken grote ondernemingen zich sterk voor Corporate Social Responsibility en ook
regionaal zijn er veel bedrijven die zich onderscheiden met hun ondernemerschap. Noordtij verwacht
dat een flink aantal bedrijven geen nieuwe activiteiten hoeft te ondernemen om een plek op de
duurzaamheid index te verwerven. Veel ondernemingen zijn zich vaak niet bewust van de waarde van
de activiteiten die ze al doen. DINN21 biedt bedrijven een creatieve uitdaging om de
ondernemingsactiviteiten op een verbeterde manier te presenteren. Inzicht in en onderscheid op de
prestaties op het terrein van economie, milieu en sociaal beleid draagt bij aan kostenbewustzijn,
bedrijfstrots en een sterk imago.
Samenwerken met de markt
Medewerkers van Noordtij hebben hun ervaring met duurzaam ondernemen opgedaan in de
dagelijkse praktijk: Philips DAP, TNT, Energy Valley, Aluminium Delfzijl en AVEBE zijn voorbeelden
waar werkzaamheden op dat terrein zijn uitgevoerd. Ook in het werk voor overheden en
maatschappelijke organisaties is Noordtij actief op het brede terrein van ruimtelijke kwaliteit,
duurzaamheid en sociaal beleid. Voor de realisatie van DINN21 spelen die ervaringen een belangrijke
rol. Natuurlijk zoekt Noordtij nauwe afstemming en samenwerking met de Kamers van Koophandel,
brancheorganisaties en de individuele ervaring van succesvolle MKB-bedrijven.
De eerste Top 25 bedrijvenindex verschijnt in het najaar van 2007 op www.dinn21.nl.
------ Einde persbericht ------
Meer informatie over dit persbericht: Noordtij, Jaap Jepma, 058 2130819.
---- --