Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht, 2 november 2006

Leiders in de consumentenindustrie ontwikkelen visie voor de komende 10 jaar

Nieuw rapport blikt op de toekomst van de waardeketen voor consumentenartikelen en de ontwikkelingen die hieraan ten grondslag liggen.

Capgemini en het Global Commerce Initiative (GCI) presenteerden onlangs het rapport 2016: The Future Value Chain. Dit rapport focust op de veranderende dynamiek in maatschappij en industrie die bepalend zal zijn voor de toekomst van het bedrijfsleven, en biedt een totaalvisie op de waardeketen voor consumentenartikelen, van productie tot consumptie. Het rapport is voortgekomen uit zes maanden overleg en discussie tussen wetenschappers en bedrijven op het gebied van productie, detailhandel, logistiek en technologie. Het voorspelt dat de evolutie van de waardeketen steeds sterker zal worden beïnvloed door externe factoren, zoals (energie-)duurzaamheid, globalisatie, nieuwe technologieën en overheidsreguleringen. De deelnemers aan de waardeketen moeten in onderlinge samenwerking op die veranderingen inspelen. Alleen op die manier kan de benodigde transformatie van alle onderdelen van de waardeketen worden gerealiseerd en kan worden ingespeeld op veranderend consumentengedrag, veranderende productie- en distributiemethodes en een veranderende informatiestroom.

2016: The Future Value Chain maakt deel uit van een reeks publicaties over collaboratief management in het mondiale bedrijfsleven. Het initiatief tot deze publicaties is genomen door het Global Commerce Initiative (GCI), een platform voor detaillisten en fabrikanten die samenwerken aan de ontwikkeling van vrijwillige best practices voor het bedrijfsleven. De deelnemers van GCI komen uit alle hoeken van de wereldwijde industrie, uiteenlopend van fabrikanten van consumentenartikelen tot technologiebedrijven en van leveranciers van logistieke services tot academici. Onder de samenwerkende partijen waren Carrefour Group, Coca-Cola, Dairy Farm, DHL, Kraft Foods, METRO Group, Nestlé, Philips, Pick 'n Pay, Procter & Gamble, Koninklijke Ahold, Unilever, Wal-Mart, GCI, Lean Enterprise Academy, Intel en Capgemini.

In het rapport wordt de industrie opgeroepen een antwoord te formuleren op drie in elkaar grijpende uitdagingen. Er moeten nieuwe manieren worden gevonden om samen te werken, de onderlinge informatie-uitwisseling moet worden verbeterd en er moet een nieuwe definiëring van de waardeketen van de toekomst gerealiseerd worden. Een en ander moet onder meer gepaard gaan met duurzame veranderingen in de cultuur, collaboratieve bedrijfsplanning en nieuwe maatstaven en beloningstechnieken. Kees Jacobs, Principal Consultant bij Capgemini: "Deze toekomstvisie beschrijft een aantal gebieden met kansen voor retailers en fabrikanten om zich verder te ontwikkelen. De uitdaging voor bedrijven is om zelf de toekomst mede richting te geven, in plaats van de toekomst te laten dicteren door externe factoren."

Door een samenwerkende cultuur op te bouwen, leggen ondernemingen de fundamenten voor een betere uitwisseling van informatie. Het rapport concludeert dat die samenwerking ook nodig is om een herijking van de waardeketen te bewerkstelligen. De waardeketen van de toekomst moet op een effectieve manier inspelen op de gevolgen die externe factoren als veranderende energiekosten, het milieu, nieuwe technologieën, wet- en regelgeving en verschuivingen in de mondiale economie zullen hebben voor de fysieke goederenstromen. Samenwerking tussen alle partijen in de waardeketen is bovendien essentieel om op een efficiënte en effectieve manier tegemoet te komen aan de wensen van de consument. Deze verwacht dat winkeliers en fabrikanten beter naar zijn wensen luisteren en hier op inspringen. Het voldoen aan al deze verwachtingen vereist fundamentele wijzigingen in de manier waarop de industrie te werk gaat.

De werkgroep voor het onderzoek werd gezamenlijk voorgezeten door Peter Jordan, Director International B2B Strategy bij Kraft Foods, en Ruud van der Pluijm, Vice President B2B eCommerce bij Koninklijke Ahold. "We worden geconfronteerd met de uitdaging dat we onze ondernemingen enerzijds beschouwen als onderdeel van een in toenemende mate geïntegreerde waardeketen, terwijl we anderzijds het essentiële commerciële uitgangspunt van strikte concurrentie willen handhaven", stelt Peter Jordan. "Dit kunnen we alleen oplossen door onze culturen intern aan te passen en opnieuw na te denken over de duurzaamheid van de relaties die ons binden", aldus Ruud van der Pluijm. "Dit zal gevolgen hebben voor de ontwikkeling van onze organisaties en de beloningen die we gebruiken in het kader van nieuwe maatstaven voor succes. De kern van de visie voor 2016 bestaat uit een fundamenteel principe van collaboratief, commercieel vertrouwen".

2016: The Future Value Chain is beschikbaar via www.nl.capgemini.com.

Over het Global Commerce Initiative (GCI)
Het Global Commerce Initiative (GCI) is in oktober 1999 in het leven geroepen als een vrijwillig platform met als missie: het richting geven aan mondiale samenwerking binnen de waardeketen door de behoeften van ondernemingen te identificeren en door best practices en standaarden te implementeren, teneinde de consument beter, sneller en tegen lagere kosten van dienst te kunnen zijn. GCI is een netwerk dat door de deelnemende ondernemingen en sponsors is opgericht om de wereldwijde handel te vereenvoudigen en de waardeketens onderling te koppelen, zodat de waarde voor de consument toeneemt. GCI functioneert via een Executive Board, bestaande uit leidinggevende functionarissen van meer dan 45 ondernemingen, die in gelijke mate afkomstig zijn uit detailhandel en productie en die in meerdere continenten of via wereldwijde supply chains opereren. GCI wordt gesponsord door acht organisaties, die in totaal meer dan één miljoen bedrijven wereldwijd vertegenwoordigen: VICS, regionale ECR-organisaties, vier handelsassociaties (AIM, CIES, GMA en FMI) en de standaardiseringsorganisaties GS1 en GS1US. Meer informatie over Global Commerce Initiative is te vinden op www.gci-net.org

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2005 een omzet van 6,954 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com

EINDE PERSBERICHT