Ingezonden persbericht
Rijgedrag, route en afstand beïnvloeden hoogte verzekeringspremie
T-Systems biedt trajectgevoelige verzekeringsoplossing aan; Duitse proef maakt weg vrij voor internationaal gebruik
Vianen, 2 november 2006 - Automobilisten kunnen door hoe, wanneer en waar ze rijden voortaan direct de kosten van hun autoverzekering beïnvloeden. T-Systems biedt een satellietgebaseerde, trajectgevoelige oplossing aan, die informatie- en communicatietechnologie (ICT) naadloos integreert. Verzekeringsmaatschappijen kunnen daardoor de premies accurater berekenen en hun dienstverlening vergroten. Het betaal-zoals-je-rijdt-model levert zowel verzekeraars als automobilisten voordeel op. T-Systems is door zijn bewezen expertise op het gebied van verzekeringen en telematicaoplossingen een sterke potentiële partner voor verzekeraars in geheel Europa.
T-Systems, het onderdeel van Deutsche Telekom voor zakelijke klanten, heeft onlangs een proef van enkele maanden afgerond. Samen met de Duitse verzekeraar WGV Versicherungen is gekeken naar het individuele rijgedrag van klanten. De berekening van de premies is daarop gebaseerd.
Het betaal-zoals-je-rijdt-systeem vergelijkt het aantal gereden kilometers, de route en het tijdstip met empirische gegevens over typische verkeersrisico's. Het risico dat jongeren op vrijdag- en zaterdagavond lopen, is bijvoorbeeld relatief hoog in vergelijking met dat op andere dagen. Op autosnelwegen lopen automobilisten minder gevaar dan op lokale wegen. Forenzen lopen minder risico dan chauffeurs die veel kilometers afleggen. Het systeem houdt geen rekening met parameters als acceleratie en stuuractiviteiten.
De technologie achter de oplossing bestaat onder meer uit een 'Onboard Computer Unit' (OBU) die de gegevens over locaties en bewegingen van de auto aan boord ontvangt via de satelliet op basis van GPS (Global Positioning System). Het systeem verzamelt de gegevens en verzendt die regelmatig via de mobiele communicatiestandaard GPRS (General Packet Radio Service) naar een datacentrum van T-Systems. De OBU is instelbaar, waardoor onderscheid is te maken tussen verschillende bestuurders en zakelijke en privéreizen.
Tijdens de test in Duitsland voorzag T-Systems de verzekeraar en de verzekerden van alle rijinformatie. De verzekeraar kon deze gegevens gebruiken als basis voor het berekenen van de premies. Om reden van databeveiliging kreeg de verzekeraar alleen de geëvalueerde gegevens, inclusief het rijprofiel en het aantal afgelegde kilometers per wegtype, maar niet de werkelijk gereden routes. Alleen de verzekerde ontving een gespecificeerd overzicht van de gereden routes.
T-Systems heeft internationale ervaring in het plannen en implementeren van telematicaoplossingen. T-Systems verzorgt al twee jaar lang met succes de complete ICT-infrastructuur voor het satellietgebaseerde Duitse tolincassosysteem voor vrachtauto's. Voor zijn klant Schmitz Cargobull houdt T-Systems bij waar geladen vrachtwagens zich in Europa bevinden. Het logistieke bedrijf krijgt real-time informatie over de locatie en de conditie van elke vrachtwagen en zijn inhoud.
Verzekering met toekomst
Volgens een recent door Forrester Research gehouden onderzoek wint het betaal-zoals-je-rijdt-model in Europa aan populariteit. Het wordt gezien als een uitvoerbaar alternatief voor oudere modellen, omdat het voordelen heeft voor verzekeraars èn verzekerden. Premies zijn accurater te calculeren. Voorzichtiger rijden wordt beloond. Daarnaast zijn er voordelen voor de overheid. Het aantal privéreizen per auto neemt af, waardoor het gebruik van het openbaar vervoer toeneemt en de milieuvervuiling vermindert.
Een driejarig onderzoek in Denemarken toont aan dat OBU's leiden tot meer veiligheid op de weg. De ongeveer 300 testrijders in Jutland reden gemiddeld zeven kilometer langzamer dan normaal, waardoor het risico op een ongeluk met 25 procent afnam.
Mogelijkheden voor aanvullende diensten
De satellietgebaseerde oplossing is eveneens te gebruiken voor het creëren van een elektronisch logboek voor de chauffeur, dat automatisch alle reizen van iedere chauffeur opslaat. De moderne versie van de tachograaf is tevens te gebruiken als hulpmiddel bij het terugvragen van belasting of reiskosten. De oplossing is ook toepasbaar in combinatie met navigatiesystemen. Zo is informatie over de actuele verkeerssituatie op te slaan in de boordcomputer.
###
Over T-Systems
T-Systems biedt hoogwaardige services waarbij het bedrijf informatie- en communicatietechnologie (ICT) combineert. De brede expertise van het bedrijf op beide terreinen maakt de zakelijke divisie van Deutsche Telekom tot een voorkeurspartner van multinationals, kleine en middelgrote bedrijven en overheden. Meer dan 160.000 klanten in alle marktsegmenten profiteren wereldwijd van de expertise van T-Systems in het bieden van geïntegreerde ICT-oplossingen vanuit een centraal punt.
T-Systems is het enige bedrijf dat een eigen compleet ICT-portfolio levert en IT- en communicatietechnologie combineert tot nieuwe oplossingen. In 2005 was het bedrijf in 20 landen actief, telde het 52.000 medewerkers en bedroeg de omzet 12,9 miljard euro.
Contact:
T-Systems Nederland b.v.
Communications
Mariëlle van der Werf
Telefoon: 0347 327 387
E-mail: marielle.van.der.werf@t-systems.nl