Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Meerderheid werknemers kiest liever zelf

Baas bepaalt wat er onder de kerstboom ligt

Rotterdam, 2 november 2006 Bijna de helft van de Nederlandse managers regelt hoogstpersoonlijk het kerstgeschenk van zijn medewerkers. Tachtig procent van hen koos daarbij in 2005 voor het traditionele pakket met etenswaren. Niet minder dan tweederde van de werknemers echter bepaalt liever zelf hoe het kerstcadeau eruit ziet. Het betekent dat het bedrijfsleven vorig jaar een strop van 50 miljoen euro leed, omdat bijna 1,5 miljoen kerstpakketten geheel of gedeeltelijk in de afvalbak, of achterin de kast belandden. Dat blijkt uit onderzoek van Pluimen, marktleider op het gebied van zelf kiezen in kerstgeschenken en doe-cadeaus.

Uit het onderzoek, uitgevoerd door Ruigrok|Netpanel, blijkt dat vooral werknemers in een groot bedrijf (minimaal 100 personeelsleden) op een kerstcadeau kunnen rekenen. In 2005 werd bij 91% van deze bedrijven een exemplaar verstrekt. Bij kleine ondernemingen met maximaal tien werknemers gebeurde dat in nog geen driekwart van de gevallen. In die laatste categorie is de kans wel groter dat de baas het kerstgeschenk zelf uitzoekt. Bij grotere ondernemingen wordt die taak vaker doorgeschoven naar een secretaresse of een ander personeelslid. Gemiddeld regelt in 42% van de gevallen de directeur het kerstcadeau.

Slechte smaak

Er is echter hoop voor de grote groep medewerkers die zelf het kerstgeschenk wil kiezen. Ruim de helft (56%) van de managers zegt positief tot zeer positief te staan tegenover dat idee. Populair bij de werknemers zijn de kerstgratificatie, de cadeaubon en een doe-cadeau. Slecht scoren de kerststol of kerstkrans en het bedrijfsgerichte cadeau.

Joren van der Pluijm, directeur van Pluimen, wil echter niet zo ver gaan om te zeggen dat het slecht gesteld is met de smaak van de manager. De persoonlijke behoefte van de werknemer wijkt nog duidelijk af van het idee dat de werkgever heeft over de invulling van het ideale kerstpakket , reageert Van der Pluijm. Werkgevers beginnen nu wel meer in te zien dat een kerstcadeau een positief waarderingsinstrument kan zijn .

Steeds later beslissen

Verklaring voor de matig gewaardeerde keuze van de directeuren is volgens Van der Pluijm het feit dat steeds later wordt beslist wat het personeel met kerst krijgt. Dan zijn vaak alleen nog restjes over. Ook is het in een aantal gevallen een beslissing uit gemakzucht: gewoon hetzelfde bestellen als het jaar daarvoor. Managers eisen van hun leveranciers van kerstcadeaus dat zij flexibeler zijn als het gaat om hun levertijden. De pieken in de bestellingen die we ontvangen, vallen steeds later. Daar proberen we dus rekening mee te houden: tot vlak voor Kerstmis kan bij ons besteld worden.

Over Pluimen

Pluimen geeft sinds 1997 het doe-cadeau De Pluim uit aan bedrijven en particulieren. Pluimen is toonaangevend als het gaat om creatieve belevenismomenten en marktleider op het gebied van zelf kiezen en doe-cadeaus. De belevenis als geschenk wordt steeds vaker ingezet door de meest uiteenlopende bedrijven.

Pluimen werkt samen met een steeds groeiende kring van bedrijven en instellingen die een kwalitatief hoogstaand product leveren, continuïteit garanderen en een landelijke dekking bieden. De verfrissende aanpak van Pluimen is niet onopgemerkt gebleven. Zo won Pluimen in 2001 de BKD Business Award en werd Pluimen genomineerd voor de Rotterdamse Ondernemersprijs 2003. Voor meer informatie: www.pluimen.nl

Pluimen geeft sinds 1997 beleveniscadeaus de Pluim uit aan bedrijven en particulieren. Pluimen //////


Noot voor de redactie,