Educatie op tv moet vooral leuk zijn
2 nov 2006
Onderdeel: Wageningen UR
Het is education-entertainment: een tv-programma met een boodschap van
algemeen belang, verpakt in een leuke televisieserie. Financiers
hebben echter de neiging teveel informatie in het programma te
stoppen, waardoor het programma saai wordt en de kijkers
afhaken. Communicatiewetenschappers van Wageningen Universiteit
onderzochten op verzoek van ZonMw het televisieprogramma âVoor dik en
dunâ dat uitgezonden werd door de EO. ZonMw, een organisatie voor
onderzoek naar en stimulering van gezondheid, financierde het
programma. Het moest de kijkers enthousiasmeren om af te slanken en
gezonder te gaan leven.
Aanvankelijk keken achthonderdduizend mensen naar het programma, de
vaste EO-aanhang. Maar de kijkcijfers daalden al snel naar
vijfhonderdduizend. Dr. Reint Jan Renes denkt dat de programmamakers
teveel informatie hebben willen geven en het programma te weinig
spanning en drama bevatte. Kijkers die in de eerste plaats ontspanning
willen, haakten daardoor af. âDaardoor voegt het programma weinig toe
aan andere communicatiemiddelen als Postbus 51-spotjes. Terwijl een
tv-programma juist een andere doelgroep kan bereiken.â
Leerzame tv-programmaâs kunnen volgens Renes wel werken, maar dan
moeten financiers als ZonMw het anders aanpakken. Ze kunnen wel het
initiatief nemen door programmamakers een opdracht te geven. âMaar
daarna moeten ze hen loslaten. Laat de experts hun werk doen en een
leuk programma maken. Met herkenbare hoofdpersonen waarmee kijkers
zich kunnen identificeren.â
Spanning en drama moeten de kijker vanaf de eerste aflevering binden.
Pas daarna moet informatie worden toegevoegd. Bij de productie van
âVoor dik en dunâ was de werkwijze andersom. En ook over de
zenderkeuze is volgens Renes niet goed nagedacht. âDe lagere
sociaal-economische klasse en allochtonen waren de doelgroep. Dan zit
je bij de EO niet goed.â
Joris Tielens
Bovenstaand bericht is geproduceerd door de redactie van Resource, het
weekblad voor Wageningen Universiteit en Researchcentrum. Het wordt u
aangeboden door de afdeling Corporate Communicatie. Meer informatie
bij Pers- en wetenschapsvoorlichting van Wageningen UR, e-mail:
pers.communicatie@wur of bij de redactie van Resource, e-mail:
resource@cereales.nl. Zie archief van voorloper Wb op
http://www.wb-online.nl.